بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
فارسیت اهواز به زیان خالص ۶ میلیارد تومانی رسید؛

اُفت فروش ۳۵ درصدی "سفاسی" طی یک سال

اُفت فروش ۳۵ درصدی
عملکرد شرکت فارسیت اهواز را می‌توان از نمودار داخل خبر دریافت که طی ۵ سال اخیر تنها در سال مالی ۱۳۹۹ این شرکت با سود خالص همراه بود و در ۴ سال دیگر با زیان خالص دست‌وپنجه نرم کرده است.
کد خبر : ۲۶۱۳۸۶

اُفت فروش ۳۵ درصدی سفاسی طی یک سال+بورس نیوز

بورس نیوز:

امروز نگاهی خواهیم داشت به صورت مالی حسابرسی شده شرکت فارسیت اهواز که در ابتدا به موضوع فعالیت این شرکت می‌پردازیم، حوزه فعالیت این شرکت در تولید مصالح ساختمانی آزبست سیمان و محصولات بتنی از قبیل لوله و مانشون آزبستی و ورق آزبستی، لوله و نیم لوله، قطعات بتنی و سایر محصولات بتنی و آزبست، تولید لوله‌های پلی‌اتیلن و پروپیلن و اتصالات آن، خرید و فروش، واردات و صادرات کالا‌های مجاز مرتبط با ماشین‌آلات است.

مواردی که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود:

۱. دریافت نشدن تأییدیه‌های درخواستی

۲. زیان انباشته ۲۸ میلیارد تومانی "سفاسی"

۳. مجموع بدهی‌ها از دارایی سبقت گرفت

۴. بسته شدن حساب‌ها به دلیل بدهی به تأمین اجتماعی

دریافت نشدن تأییدیه‌های درخواستی

پاسخ تأییدیه‌های درخواستی موردنظر حسابرس که از حساب‌های دریافتنی‌های تجاری و سایر دریافتنی‌ها و پیش دریافت‌ها تاکنون دریافت نشده است و این مبالغ به ترتیب برابر با ۲ میلیارد و ۱۲۹ میلیون تومان، ۵ میلیارد تومان و ۲ میلیارد و ۷۴۶ میلیون تومان بود، این مبالغ مدنظر اکثراً مشمول سازمان آب و برق خوزستان، شرکت فارسیت دورود و شهرداری اهواز است که در حال حاضر تأییدیه آن‌ها دریافت نشده است.

زیان انباشته ۲۸ میلیارد تومانی "سفاسی"

بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده که فارسیت اهواز از خود بر جای گذاشت، زیان انباشته به ثبت رسیده توسط این شرکت طی این دوره سالانه برابر با ۲۸ میلیارد تومان بود و این میزان زیان انباشته ۴۳ درصد از سرمایه را تشکیل می‌دهد و می‌توان گفت که این شرکت ماده ۱۴۱ قانون تجارت را خیلی میلی‌متری رد کرده است.

اُفت فروش ۳۵ درصدی سفاسی طی یک سال+بورس نیوز

"سفارسی" طی این دوره سالانه زیان خالص ۶ میلیارد تومان را در کارنامه خود به ثبت رساند، این در صورتی است که در صورت مالی سال مالی منتهی به اسفندماه سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۳ میلیارد تومان سود خالص را شناسایی کرده بود، گفتنی است که طی این دوره ۹۴ ریال زیان در ازای هر سهم اعلام کرد.

مجموع بدهی‌ها از دارایی سبقت گرفت

بر اساس آخرین صورت‌وضعیت مالی و صورت سود و زیانی که "سفارسی" در پایان اسفندماه ۱۴۰۰ از خود بر جای گذاشت، همان‌طور که گفته شد زیان انباشته این شرکت ۲۸ میلیارد تومان به ثبت رسید و همچنین مجموع بدهی‌های جاری این شرکت که مورد بررسی حسابرسان قرار گرفت نسبت به میزان دارایی‎‌ها مبلغی برابر با ۱۸ میلیارد تومان بیشتر بود.

عملکرد شرکت را می‌توان از نمودار فوق دریافت که طی ۵ سال اخیر تنها در سال مالی ۱۳۹۹ این شرکت با سود خالص همراه بود و در ۴ سال دیگر با زیان خالص دست‌وپنجه نرم کرده است.

ابهاماتی در خصوص ادامه فعالیت شرکت وجود دارد که ادامه فعالیت شرکت را دچار تردید و تأمل می‌کند، این موضوع را می‌توان از این زاویه نظاره کرد که با وجود اقداماتی که در خصوص تجهیز قالب‌های تولید دیوار بتنی دو طرف نما و خرید و فروش سایر کالا‌ها هست، فقدان نقدینگی برای تأمین مواد اولیه تولید و عدم ارائه برنامه مطلوب برای سودآوری از این دست فعالیت‌ها وجود دارد.

اُفت فروش ۳۵ درصدی سفاسی طی یک سال+بورس نیوز

همان‌طور که در صورت مالی ارائه‌شده توسط این شرکت قابل‌مشاهده است، "سفارسی" با کاهش مقدار فروش روبه‌رو بوده و شاهد کاهش ۳۵ درصدی (از ۲۵ هزارتن به ۱۶ هزارتن) مقدار فروش بوده است.

بسته شدن حساب‌ها به دلیل بدهی به تأمین اجتماعی

بخشی از دارایی‌های ثابت مشهود شرکت و احتساب ذخیره بابت تضمین تسهیلات مالی شرکت فارسیت دورود به مبلغی نزدیک به ۵ میلیارد تومان و بسته شدن بخشی از حساب‌های بانکی شرکت به دلیل بدهی به سازمان تأمین اجتماعی و در نتیجه قسمتی از عملیات مالی و نقدینگی شرکت از طریق حساب‌های تنخواه متعلق به مدیران مورد رسیدگی قرار گرفت.

کاهش ماشین‌آلات و وسائط نقلیه بابت توقیف اموال به دلیل ضمانت تسهیلات اخذشده از بانک سپه توسط فارسیت دورود و ضبط اموال توسط مراجع قضایی بنا به درخواست بانک سپه است و بیشترین میزان طلب را نیز شرکت فارسیت دورود به "سفارسی" دارد و این طلب ۵ میلیارد تومان بابت تضمین تسهیلات بانکی است.

تعداد زیادی از حساب‌های بانکی شرکت "سفارسی" به دلیل بدهی‌های مربوط به سازمان تأمین اجتماعی و ضمانت این شرکت نسبت به تسهیلات دریافتی از سوی فارسیت دورود و عدم بازپرداخت مسدود شده است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر