بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸
تاثیر تولید و عرضه مسکن در کنترل بازار آن
مشاوران املاک شهر تهران از کاهش هیجانات بازار مسکن در مردادماه خبر می‌دهند.
کد خبر : ۲۶۱۴۲۳

تاثیر تولید و عرضه مسکن در کنترل بازار آن

بورس نیوز: ابوالحسن میرعمادی، کارشناس بازار مسکن در تحلیل شرایط فعلی بازار مسکن اظهار کرد: نوسانات بازار ملک در ماه‌های اخیر دلایل مختلفی دارد که مهمترین آن‌ها به تورم و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی برمی‌گردد. فرهنگ غالب این است که مسکن دارایی با ارزشی است و سپری در برابر تورم محسوب می‌شود؛ بنابراین مادامی که با رشد قیمت کالا‌ها مواجهیم مسکن نیز به تبعیت از آن حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه تقاضای واقعی برای خرید مسکن به شدت کاهش یافته افزود: زمانی که مشتری در بازار نیست، مالکان نرخ‌های اجاره را افزایش می‌دهند. به همین دلیل مشکل امروز بازار مسکن، حوزه اجاره است که شاهد التهابات این بخش هستیم. به دلیل کاهش توان خرید، ساخت و ساز نیز با افت مواجه شده و با معضل عدم تولید مسکن روبه‌رو هستیم.

به گفته میرعمادی، فشار تقاضا برای مسکن در کلانشهر‌ها باعث شده تا مسکن به یک کالای بسیار باارزش تبدیل شود. در شرایط فعلی که با انتظارات تورمی مواجهیم کمتر کسی حاضر به فروش خانه خود می‌شود؛ زیرا این تلقی وجود دارد که مسکن ارزش افزوده مسکن در مقایسه با دیگر کالا‌ها بالا است.

این فعال صنعت ساختمان، تولید و عرضه مسکن را در کنترل این بازار موثر دانست و گفت: همه جای دنیا دولت‌ها برای ساماندهی بازار مسکن، واحد‌های استیجاری تولید می‌کنند و با نرخ‌های کم به اقشار پایین اجاره می‌دهند. ولی شهرداری‌ها و دولت‌های ما هیچ وقت در این حوزه ورود نکردند. به هر ترتیب اگر ریسک‌های غیراقتصادی محو شود و تکنولوژی صنعت ساختمان ارتقا پیدا کند می‌توان در میان مدت به ثبات بازار مسکن امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرپرست معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن:

پایان تامین زمین نهضت ملی مسکن در سه استان

ثبت نام ۲۸۰۰ مالک خانه‌های لوکس به سامانه مالیاتی
معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور:

ثبت نام ۲۸۰۰ مالک خانه‌های لوکس به سامانه مالیاتی

ارسال نظر