بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشمک بورس به دلالان بازار ارز

چشمک بورس به دلالان بازار ارز
آنچه بیش از احتمال کاهش نرخ ارز، گروه های کامودیتی محور بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده، متغیرهای خارجی بوده است.
کد خبر : ۲۶۱۴۴۳

چشمک بورس به دلالان بازار ارز

بورس نیوز:

اگرچه درچند روز گذشته نمادهای گروه خودرویی و بانکی رنگ سبز به تن کرده اند؛ اما سهم های صنایع کامودیتی محور با بی مهری بازار مواجه شده اند‌. به نظر می رسد دغدغه احتمال کاهش نرخ ارز تحت تاثیر توافق، علت عدم جذابیت سهم های کامودیتی محور بازار سرمایه باشد.

مسیح زرگر، خرازی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: آنچه بیش از احتمال کاهش نرخ ارز، گروه های کامودیتی محور بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده، متغیرهای خارجی بوده است. رکود صنایع چین، تورم ناشی از افزایش هزینه های انرژی در اروپا و نیز افزایش بازدهی اوراق قرضه در آمریکا ریسک بزرگی بر سر صنایع کامودیتی محور بازار محسوب می شوند. علاوه بر این ها، احتمال کاهش نرخ ارز بعد از توافق هم شاید در کوتاه مدت(چند هفته) از جذابیت صنایع کامودیتی محور بکاهد. البته معتقدم در صورت توافق نرخ ارز کاهش چندانی نخواهد داشت و بانک مرکزی با مدیریت بازار ارز مجال نوسان چندانی به بازار ارز نخواهد داد.

کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: قیمت محصولاتی همچون سنگ آهن و فولاد و... از محصولات جهانی نشأت می‌گیرد و کاهش قیمت‌های جهانی روی قیمت این محصولات در بازار ما هم تاثیرگذار خواهد بود. ضمن اینکه صنایع بزرگ تولیدی ما در یک ماه گذشته با معضل قطعی برق هم مواجه بوده اند و این قطعی برق هم اثر منفی بر تولید و سودآوری این شرکت ها خواهد داشت. با این تفاسیر به نظر می رسد واکنش بازار سرمایه به سهم های صنایع کامودیتی محور و عدم جذابیت این سهم ها برای سرمایه گذاری منطقی است.

وی ادامه داد: در زمان امضای برجام سال (۱۳۹۴) در مقطع کوتاهی سهم های گروه خودرویی و بانکی و لیزینگی مورد اقبال بازار قرار گرفت و رشد قابل توجهی داشتند. اما به نظر می‌رسد رشد سال ۱۳۹۴ در برخی از این سهم‌ها امسال تکرار نخواهد شد. در نظر داشته باشید که شرایط لیزینگی ها با شرایط سال ۱۳۹۴ کاملاً متفاوت است. بانک ها هم در سال های اخیر بخش قابل توجهی از سود خود را از محل درآمد سرمایه‌گذاری‌ها و نرخ تسعیر ارز شناسایی کرده‌اند و اگر چشم انداز نرخ ارز صعودی نباشد، بانک ها شانسی برای تکرار چنین سودهایی نخواهند داشت. نکته اینجاست که نقدینگی موجود در بازار سرمایه در چند روز گذشته به سمت گروه خودرویی و بانکی حرکت کرده و فعلاً نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه نشده است. اما در صورت احیای برجام و کاهش جزئی نرخ ارز، شاید برای مدت کوتاهی(حداکثر چند هفته) نقدینگی از بازار ارز راهی بازار سرمایه شود و تحرکات مثبتی در این بازار شاهد باشیم.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
برجام، تهدید یا فرصت؟
در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد؛

برجام، تهدید یا فرصت؟

مثبت های گروه خودرو و بانک موقت خواهد بود؟
حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

مثبت های گروه خودرو و بانک موقت خواهد بود؟

جذابیت بازار سهام با سیگنال های مثبت کوچکی
روزبه شریعتی در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

جذابیت بازار سهام با سیگنال های مثبت کوچکی

به رشد بازار سهام امیدوار باشیم؟
علی قاسم نژاد ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد

به رشد بازار سهام امیدوار باشیم؟

ارسال نظر