بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
گروه زر؛ میزبان چهارمین کنفرانس سالانه فناوری مالی ایران شد
چهارمین کنفرانس تخصصی و حرفه‌ای فناوری در صنعت خدمات مالی - فین تک اقتصاد دانش بنیان و فناوری مالی پنج شنبه بیست و هفتم مرداد ماه جاری به میزبانی گروه صنعتی زر در سایت تولیدی زرماکارون برگزار شد.
کد خبر : ۲۶۱۵۱۲

گروه زر؛ میزبان چهارمین کنفرانس سالانه فناوری مالی ایران شد

بورس نیوز: چهارمین کنفرانس تخصصی و حرفه‌ای فناوری در صنعت خدمات مالی - فین تک اقتصاد دانش بنیان و فناوری مالی پنج شنبه بیست و هفتم مرداد ماه جاری به میزبانی گروه صنعتی زر در سایت تولیدی زرماکارون برگزار شد.

این رویداد با هدف شناسایی و بررسی الگوها، کارکرد‌ها و آینده پزوهی در حوزه تولید و صنعت با مشارکت مرکز پژوهش‌های مالی و سرمایه گذاری بازار ساز، انجمن مهندسی مالی ایران، شرکت فرابورس و گروه صنعتی پژوهشی زر در خلال دو روز میزبان مدعوین و سخنرانان بود.

در آغاز رویداد، رهنما رودپشتی رییس مرکز پژوهشی مهندسی مالی بازارساز و دبیر کل انجمن مهندسی مالی ایران به تشریح آینده پژوهی فین تک در کسب و کار‌های تولیدی پرداخت و در ادامه اساتید و دانشجویان دکتری به ارائه مقالات خود در این حوزه پرداختند.

در بخش دیگری از این برنامه، رضا مشهدی زاده معاونت مالی اقتصادی و عضو هیات مدیره گروه صنعتی زر ضمن ارایه مقاله‌ای در همین حوزه به تشریح آینده صنعت غذا و نقش فین تک‌ها و معرفی فعالیت‌های دانش بنیان گروه زر پرداخت. در انتهای این برنامه، شرکت کنندگان از مجموعه خطوط و دستاورد‌های گروه زر بازدید کردند.

به همین بهانه، گفتگویی با رضا مشهدی زاده، معاون مالی اقتصادی گروه زر داشتیم تا به تبیین و ترسیم ابعاد این رویداد و برنامه‌های گروه زر به عنوان مجموعه‌ای پیشران در صنعت کشور بپردازیم.

هدف گروه زر از مشارکت در برگزاری این رویداد چه بود؟

با توجه به شعار سال" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" و استراتژی کلان گروه صنعتی زر برای تولید محصولات دانش بنیان و‌های تک و اهمیت نقش تکنولوژی و فناوری مالی در صنعت و در راستای رشد اقتصادی کشور و همچنین ایجاد ارتباط عمیق‌تر صنعت و دانشگاه و انجمن‌های علمی اقدام به میزبانی این همایش کرد.

برنامه‌های گروه زر برای مشارکت بیشتر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان چیست؟

برنامه گروه زر مشارکت بیشتر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان است. از آنجایی که تکمیل زنجیره ارزش برای این گروه از اهمیت ویژه برخوردار است در نتیجه همواره سعی کرده تا در راستای رسیدن به اهداف خود با شرکت‌های دانش بنیان همکاری داشته باشد و برای بهبود اهداف و پیشرو بودن مجموعه، به محصولات مبتنی بر دانش و جدید روز دنیا که دارای تکنولوژی هایتک و دانش بنیان هستند دست پیدا کند. این کار با تیم تحقیق و توسعه متخصص و تیم‌های فنی مهندسی محقق شده است.

گروه زر در پالایشگاه غلات زر تولید محصولات دانش بنیان را از ابتدا با شربت فروکتوز شروع نمود و هم اکنون بر روی پروژه سوربیتول و دکستروز مونو هیدرات در حوزه صنایع دارویی فعالیت می‌کنیم که امیدواریم این مسیر رو به جلو همچنان ادامه داشته باشد.

برای شرکت زر ماکارون با تحقیق و توسعه به محصولات مبتنی بر دانش رسیده ایم که توانستیم اکثر اقشار مختلف جامعه را پوشش بدهیم. ما برای بیماران خاص، برای بیماران فنیل کتونوری (PKU)، بیماران سلیاکی، محصول طراحی و تولید کرده ایم. همچنین برای دوستداران سبزیجات، ورزشکارها، کودکان محصولات خاص دانش بنیان تولید نموده ایم.

برای شرکت زرکام که در ابتدای راه است در حال تولید محصولات جدید و هایتک هستیم. همکاران ما با تمرکز و تحقیق و توسعه بر روی محصولات سلامت محور به تولید محصول می‌پردازند و در این حوزه پیشرو هستند.

با توجه به گستردگی حوزه فعالیت‌های گروه زر در صنایع مختلف، در حال حاضر چه میزان از ظرفیت‌های بخش دانش بنیان در این گروه استفاده می‌شود؟

این گروه هموراه سعی نموده است از تمام ظرفیت‌ها برای رشد، در جهت تولید محصولات دانش بنیان، تکمیل زنجیره ارزش خود استفاده نماید و با دارا بودن تیم‌های تخصصی خود علاوه بر تولید محصولات هایتک و دانش بنیان که مورد نیاز صنعت دارو و صنعت غذای کشور می‌باشد را تولید نماید.

امروزه گروه زر بر روی مواد اولیه مورد نیاز خود تمرکز نموده است تا بتواند زنجیره تامین از مزرعه تا سفره را تامین نماید. در این راستا گروه زر با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک توانسته تا این مهم را محقق نماید. همچنین گروه زر این شرکت‌های دانش بنیان را زیر پوشش خود قرار داده و با رشد خودش شرکت‌های کوچک را هم توسعه دهد. در این مسیر گروه زر قدم‌های خوبی را برداشته است و موفق‌تر هم خواهد بود.

گروه زر در خصوص مطالعات اینده پژوهی صنعت غذا چه اقداماتی انجام داده و چه برنامه‌هایی را در این خصوص در دستور کار دارد؟

گروه زر سعی کرده با مطالعات بازار تا ۵ سال آینده مسیر حرکت دنیا تشخیص دهد و تا بتواند با شرکت‌های رقیب خود در دنیا برابری کند و چه بسا بهتر از بسیاری از شرکت‌ها عمل کند.

از پروژه‌های آتی مجموعه زر می‌توان به پالایشگاه روغن اشاره کرد که بسیاری از محصولات هایتک جدید از جمله لستین، شورتنینگ‌ها و سایر محصولات جدید در آن تولید خواهد شد.

دیگر پروژه این گروه پالایشگاه بیوتکنولوژی می‌باشد که یک سری از محصولات بیوتکنولوژی از جمله ویتامین c، انواع ویتامین‌های گروه b، انواع ماده اولیه‌های صنعت دارو را تولید خواهد کرد.

گروه زر همواره سعی نموده است در این دوران که امنیت غذای دنیا دچار تهدید می‌باشد برای امنیت غذایی کشور تمهیداتی بیاندیشد و در این حوزه نیز به خاطر در اختیار داشتن حجم زیادی از بازار موفق بوده و همواره در حال پیشرفت است.

به عنوان یکی از ناشران بازار سرمایه که دو نماد بورسی مندرج در تابلو، یک شرکت پذیرش شده و شرکت‌هایی آماده ورود به بازار دارید، ورود شرکت‌های دانش بنیان با مختصات خاصی که دارند را دارای چه فرصت‌ها و تهدید‌هایی برای اتمسفر بازار ارزیابی می‌کنید؟

چالش مهم پذیرش شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی، نبود تجربه قبلی در خصوص شرکت‌های با دارایی نامشهود به جای دارایی مشهود بوده است. شرکت‌هایی که دارایی اصلی آن‌ها نیروی انسانی، دانش، تکنولوژی و فناوری می‌باشد. دارایی‌هایی که تاکنون در بازار سرمایه ما بصورت تخصصی ارزش گذاری نشده اند. موضوعی که در بازار‌های بین المللی به راحتی پذیرفته شده است.

به عنوان مثال کارگزاری بایننس که بر پایه فینتک و در حوزه معاملات ارز‌های دیجیتال شکل گرفته است هم اکنون دارای ارزش بازار ۴۹ میلیارد دلاری می‌باشد. در حالیکه شرکت‌های صنعتی و معدنی دارایی محور در بازارسرمایه خودمان، در خوشبینانه‌ترین حالت به عدد ۱۰ میلیارد دلار می‌رسند.

انتظار می‌رود از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی حمایت‌های جدی صورت پذیرد و شاهد ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه باشیم، اما دو نکته مهم در این خصوص وجود دارد که نباید از آن‌ها غاقل شویم.

موضوع اول اعتبارسنجی این شرکت‌ها می‌باشد چرا که با عرضه این شرکت‌ها در بازار سرمایه سیل عظیمی از مردم و سرمایه گذاران علاقه‌مند وارد ترکیب سهام این شرکت‌ها می‌شوند در نتیجه باید از سودآوری پایدار این کسب و کار‌ها اطمینان حاصل شود و منافع سهامداران تامین گردد.

موضوع دوم تعهد کاری سهامداران اصلی و مدیران این شرکت‌ها می‌باشد که پس از عرضه اولیه این شرکت‌ها در بازار سرمایه کماکان در سهامداران شرکت‌ها بمانند چرا که می‌توانند محرک این کسب و کار‌ها باشند.

عرضه شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه می‌تواتد جرقه‌ای برای شکل‌گیری حرکت‌های بزرگ‌تر در اکوسیستم استارت‌آپی و دانش‌بنیان کشور باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر