بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:

نظم و انضباط ویژگی هر نظام مالی است

نظم و انضباط ویژگی هر نظام مالی است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ویژگی هر نظام مالی نظم و انضباط است و چنانچه از روز اول فاقد انضباط در هر سطح باشیم، سیستم مالی فوق نمی‌تواند موفق عمل کند.
کد خبر : ۲۶۱۷۲۹

نظم و انضباط ویژگی هر نظام مالی

بورس نیوز: غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره رعایت انضباط مالی در دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت تلاش‌هایی در زمینه انضباط مالی انجام داده، اما هنوز اتفاق قابل توجهی صورت نگرفته و دلیل آن هم ارائه خدمات متناقض با سیاست‌های مالی است. به عنوان مثال دولت از یک طرف به بانک‌ها فشار می‌آورد تا جلوی اضافه برداشت‌ها گرفته شود و از طرف دیگر برای وام‌های خرد اعلام می‌کند که هیچ بانکی حق ایجاد مانع برای آن‌ها را ندارد.

وی ادامه داد: سازمان‌های مالی کشور از این تناقض آسیب می‌بینند. مطالبات اجتماعی (معلمان، تامین اجتماعی و ...) وجود دارد که نیازمند بودجه است و دولت هم نمی‌تواند به تمام این موارد پاسخ منفی دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: دولت در این شرایط هم مجبور به انجام این کار‌ها و هم عدم انجام آن است؛ بنابراین در شرایط فعلی انضباط مالی برای هر دولتی که سرکار باشد، سخت خواهد بود، زیرا مطالباتی را در جامعه باید پاسخ دهد که برای کل کشور مضر است. با این وجود در این مدت که از عمر دولت سیزدهم گذشته، نسبت به دولت دوازدهم و یازدهم حتی نهم و دهم منضبط‌تر بوده است.

مرحبا درباره شفافیت صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی تاکید کرد: واژه شرکت دولتی قشنگ نیست، زیرا از رانت داخل آن اخبار ناخوشایندی انتشار پیدا می‌کند. دولت نباید بنگاهدار، تاجر و صنعتگر باشد، زیرا در این وضعیت در لباس رقیب برای صنعت حضور پیدا می‌کند، دولت باید نقش نظاره گر و سیاستگذار را به درستی ایفا کند.

وی در ادامه افزود: بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند. عملکرد بانک‌های خصوصی در برخی ادوار به اقتصاد کشور صدمه زیادی وارد کرده، بطوریکه شیرازه اقتصاد کشور را از هم متلاشی ساخته و یکی از دلایل آن هم همین بحث عدم شفافیت است، زیرا حاشیه امن برای فرار از قانون درست می‌کند و در این میان مردم مرتب دچار خسران می‌شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با این مسئله چنین توضیح داد: درست است که در نظام بانکی باید رازداری صورت گیرد، اما این اصل را هم نباید دور از نظر داشت که تخلف از قانون عواقبی به دنبال دارد و پذیرش این موضوع خودکنترلی ایجاد خواهد کرد. متاسفانه هنوز بحث شفافیت در نظام مالی وجود ندارد و این ذهنیت برای متخلفان به وجود می‌آید که فضا برای آنان آماده است.

مرحبا درادامه بیان کرد: ویژگی هر نظام مالی نظم و انضباط است و چنانچه از روز اول فاقد انضباط در هر سطح باشیم، سیستم مالی فوق نمی‌تواند موفق عمل کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
درباره سامانه مودیان فرهنگ سازی شود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

درباره سامانه مودیان فرهنگ سازی شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:

گام مثبت بانک مرکزی با دستورالعمل ارزی جدید

ارسال نظر