بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۸
رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۳ فایده بزرگ احیای برجام برای صنعت سرب و روی

۳ فایده بزرگ احیای برجام برای صنعت سرب و روی
کد خبر : ۲۶۱۸۰۷

۳ فایده بزرگ احیای برجام برای صنعت سرب و روی

بورس نیوز:

بسیاری از فعالان بازار سرمایه، تصور می کنند احیای برجام فقط به نفع خودروسازان و بانک ها بوده و اثر مثبت چندانی بر سایر صنایع ندارد.

حسن حسینقلی رئیس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر احیای برجام بر این صنعت بیان کرد: تحریم ها تبعاتی برای صنعت سرب و روی به همراه داشته و با احیای برجام و رفع تحریم ها می توان خوشبین بود گشایش هایی ایجاد شود و بخشی از مشکلاتی که در حال حاضر گریبانگیر این صنعت است، مرتفع شود. اما تداوم شرایط فعلی و عدم توافق وضعیت را برای معادن بغرنج تر خواهد کرد. در حال حاضر هم بسیاری از معادن کوچک به خاطر افزایش قیمت و همینطور محدودیت های واردات قطعات و ماشین آلات تعطیل شده است(از ۱۱ هزار و ۵۰۰ معدن، حدود ۶ هزار معدن بسته شده) و تعطیلی معادن یعنی بیکاری و... شکوفایی صنایع و رونق تولید و اشتغالزایی در گرو تعامل با تمام دنیاست. این ادعا که تحریم ها فرصتی برای شکوفایی و خودکفایی بوده، ادعایی واهی است و از سوی برخی بنگاه های خصولتی تحت حمایت دولت مطرح می شود. اگر برای واردات تکنولوژی، ماشین آلات و مواد اولیه مشکل نداشتیم، قطعا امروز اوضاع بهتر بود. البته که تمام مشکلات صنعت را نمی توان به تحریم ها گره زد و مداخله های غیر کارشناسی دولت هم کمتر از تحریم ها به صنعت سرب و روی آسیب نزده است. صنعت تولید ماشین آلات صنعتی در داخل کشور هم اصلا توان تامین نیاز معادن را ندارد.

این کارشناس صنعت سرب و روی در رابطه با تاثیر کاهش احتمالی نرخ ارز تحت تاثیر احیای برجام بر سودآوری صنایع اظهار کرد: فراموش نکنید که در صورت احیای برجام اگر FATF پذیرفته شده و به سوئیفت متصل شویم، هزینه نقل و انتقال ارز کاهش یافته و این کاهش هزینه ها، تاثیر کاهش نرخ ارز را پوشش خواهد داد. البته که احیای برجام بدون پذیرش FATF و اتصال شبکه بانکی به شبکه سوئیفت، تاثیرگذاری چندانی نخواهد داشت. علاوه بر این، به سبب تحریم ها، از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده ایم و این موضوع هم هزینه های تولید را افزایش داده است.

حسینقلی در مورد وضعیت صادرات در این صنعت گفت: برای بررسی میزان صادرات صنعت سرب و روی در سنوات گذشته، بهتر است به آمارهای گمرک مراجعه کنید. ولی در سال ۱۴۰۰ وضعیت صادرات این صنعت نسبت به سنوات قبل بهتر بود. کارخانجات سرب و روی ظرفیت تولید سالانه ۴۷۵ هزار تن شمش روی، ۲۰۰ هزار تن شمش سرب از باتری و ۲۰ هزار تن شمش سرب از کنسانتره را دارند. در سنوات گذشته باتری قراضه وارد شده و شمش سرب صادر می شد که واردات باتری قراضه با دستور(سیاست گذاری غلط) دولت متوقف شده و این بخش از صنعت فعلا تعطیل شده است. صنعت تولید روی هم با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه(خاک معدنی) مواجه است. خاک معدن انگوران افزایش قیمت زیادی داشته و با توجه به اینکه قیمت خاک انگوران در حال حاضر از قیمت های جهانی بالاتر است و مشکلاتی هم در تخصیص خاک به معادن وجود دارد، بسیاری از تولیدکنندگان این صنعت ناچار به واردات خاک از ترکیه و آفریقا و... شده اند. معدن مهدی آباد هم هنوز طبق برنامه از پیش تعیین شده، وارد مدار تولید نشده و امیدواریم این معدن هر چه زودتر به مرحله بهره برداری برسد. این معدن باید در عرض ۴ سال، هر سال ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید ایجاد می کرد. این تفاسیر صنعت تولید روی به سبب کمبود مواد اولیه و الزام به عرضه کنسانتره در بورس کالا و... حجم تولید پایین‌تری هم داشته و امسال صادرات کمتری هم صورت گرفته است.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
پتانسیل های برجامی یک صنعت استراتژیک اما مغفول مانده
علی حسین زاویه، در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد

پتانسیل های برجامی یک صنعت استراتژیک اما مغفول مانده

سرنوشت شوینده ها بعد از احیای برجام چگونه خواهد بود؟
رئیس انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد

سرنوشت شوینده ها بعد از احیای برجام چگونه خواهد بود؟

چنگ تحریم ها بر گلوی صنعت سیمان
یک کارشناس صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

چنگ تحریم ها بر گلوی صنعت سیمان

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
سه ساله ما نماد زنگان را بالای 17 هزار گرفتیم آقایان کارشناستان با ریدمان مدیریتی ریدند تو سرمایه ملت حرف حق است حق دادنی است نه گرفتنی ان وقت آقایان به جای اقدام عملی زر بزنند برای دیوارها و تلویزیونها که برای دیوارها پخش می شوند