بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
در گفتگو با بورس نیوز تاکید شد؛

بورس و برجام/هشدار؛ تورم در کمین است

بورس و برجام/هشدار؛ تورم در کمین است
کد خبر : ۲۶۱۸۳۸

بورس نیوز: 

بورس و برجام/هشدار؛ تورم در کمین است

با وجود برخی گمانه زنی ها در خصوص وضعیت بازار سرمایه در صورت وقوع یا عدم وقوع برجام ، وضعیت این متغییر مهم مشخص نشده است . 

مهدی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه در شرایط فعلی بیان کرد: سایه ریسک‌های سیستماتیک متعددی از جمله تحریم ها بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند و مادامی که این ریسک‌ها برقرار باشد، نمی توان انتظار رشد پایدار بازار سرمایه را داشت. نکته اینجاست که با توجه به تنش های سیاسی و تحریم ها علیه ایران، امنیت سرمایه گذاری در کشور زیر سوال رفته و طبیعی است که به رغم ارزندگی سهم ها، سرمایه گذاران حتی برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت هم اقدام نکنند. قطعاً احیای برجام می‌تواند به کاهش بخشی از ریسک های این بازار کمک کند.

وی اضافه کرد: تحریم‌ها در کنار فشارهای داخلی و سیاست های نادرست اقتصادی و همچنین تنش ها در فضای بین الملل باعث شده شرایط، مطلوب سرمایه گذاران نباشد. تمرکز روی ایدئولوژی مدیران جای شایسته سالاری را گرفته و حتی در صورت احیای برجام، مدیران نالایق و غیر متخصص در شرکت های بزرگ تولیدی پتانسیل افزایش بهره وری و سودآوری و کنترل هزینه شرکت ها را ندارند. کما اینکه در شرکت های بزرگ بورسی به اسم مسوولیت های اجتماعی، مبلغ گزافی از جیب سهامداران حیف و میل می شود.

عباسی تصریح کرد: در صورت تداوم وضعیت فعلی نه فقط بازار سرمایه که سایر بازارها هم از جذابیت کافی برای سرمایه گذاری برخوردار نیستند. ضمن اینکه این دغدغه هم وجود دارد که در صورت عدم توافق و احیای برجام، شاید تنش‌های سیاسی افزایش یافته و حتی ریسک احتمال وقوع جنگ هم مطرح شود. در صورت توافق و احیای برجام هم باید شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران خوشبین به یک توافق پایدار بوده و چشم‌انداز مثبتی نسبت به یک سرمایه گذاری ۵ الی ۱۰ ساله داشته باشند. در آن صورت بازار سرمایه پتانسیل رشد حداقل ۵۰ درصدی را خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی وضعیت این بازار با دو فرض توافق و عدم توافق گفت: به نظر می رسد یک موج تورمی پیش روی اقتصاد ایران قرار دارد. در صورت عدم تواقق، این تورم به زودی محقق خواهد شد و توافق و احیای برجام، فقط این تورم را به تاخیر خواهد انداخت. بازار سرمایه هم متناسب با ریسک هایی که بر سر این بازار سنگینی می کند، حرکت خواهد کرد. در حال حاضر قیمت های جهانی هم مطلوب نیست و باید امیدوار باشیم علاوه بر احیای برجام، سیاست های اقتصادی در کشور هم کارشناسی شده تر انجام شود و قیمت های جهانی نیز افت نکند تا بازار سرمایه مجال رشد داشته باشد. این شرایط سایر بازارها را هم تحت تاثیر قرار دهد. البته وضعیت بازار مسکن تا حدودی با شرایط بازار سرمایه متفاوت است، چرا که علاوه بر متغیرهای اقتصادی تاثیر گذار بر قیمت مسکن، عرضه و تقاضا و همینطور سفته‌بازی های پشت پرده هم بر بازار املاک تاثیر گذار است. بانک‌ها بزرگترین دارندگان املاک هستند و بعید است که اجازه کاهش قیمت به این بازار بدهند‌.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر