بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷
رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد

صنعت سنگ آهن با احیای برجام تقویت می شود،نمی شود؟!

صنعت سنگ آهن با احیای برجام تقویت می شود،نمی شود؟!
بسیاری از کالاها و خدمات از جمله برخی تجهیزات مورد نیاز در صنعت سنگ آهن، بیش از حد گران شده و اگر با احیای برجام، نرخ ارز کاهش داشته باشد، باید دولت روی قیمت گذاری این محصولات هم نظارت کند. متاسفانه تجهیزات صنعتی و معدنی مشمول هیچ گونه نظارت و قیمت گذاری نیستند و در بازار به صورت غیر منطقی قیمت گذاری شده اند. در صورت نظارت بر قیمت تجهیزات، میتوان روی کاهش هزینه های تولید زنجیره فولاد نیز حساب کرد.
کد خبر : ۲۶۱۸۵۳

فرصتی که تحریم ها از صنعت سنگ آهن ایران گرفته...

بورس نیوز:

اخبار مثبت مربوط به مذاکرات معمولا روی گروه خودرویی و بانکی تاثیرگذار بوده و فعالان بازار سرمایه به برخی گروه‌های کامودیتی محور از جمله سهم‌های سنگ آهنی اقبالی نشان نمی‌دهند.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص تاثیر احیای برجام روی این صنعت بیان کرد: تمامی محصولات زنجیره فولاد از سنگ آهن و کنسانتره و... تا محصولات پایین دستی این صنعت به یکدیگر مرتبط اند و وقتی یک حلقه از این زنجیره تحت تاثیر رویدادی قرار بگیرد، سایر حلقه‌ها هم متاثر خواهند شد. قطعا صنعت سنگ آهن هم از احیای برجام منتفع خواهد شد؛ کما اینکه در سال‌های تحریم بخش‌هایی از این صنعت به سبب کاهش سرمایه گذاری‌ها و... آسیب دیده است. هر گونه حرکتی به سمت احیای برجام و ایجاد شرایط متعادل و امکان همکاری با شرکت‌های خارجی، به نفع صنعت سنگ آهن خواهد بود.

کارشناس صنعت سنگ آهن اضافه کرد: با وجود افزایش تولید فولاد در کشور، باز هم در مقاطعی عرضه سنگ آهن بیش از نیاز بازار داخل بوده و نیاز به صادرات است. با توجه به مشکلات ناشی از تحریم، صادرات هزینه مضاعفی به شرکت‌های سنگ آهنی تحمیل کرده و احیای برجام احتمالا فرصتی برای تسهیل و کاهش هزینه‌های صادرات خواهد بود. ضمن اینکه در سنوات گذشته به واسطه تحریم‌ها ورود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای اکتشاف و توسعه معادن مختل شده و تجهیزات وارد شده هم عمدتا محصولات درجه ۲ یا ۳ چینی بوده اند، احیای برجام به این حوزه هم کمک خواهد کرد. البته شرکت‌هایی که در شرایط تحریم، بازار انحصاری داشتند، از لغو تحریم‌ها و رقابت با شرکت‌ها و محصولات خارجی لطمه دیده و بخشی از شرکت‌های پایین دستی صنعت فولاد شامل چنین مشکلی خواهند شد. اما در مورد شرکت‌های سنگ آهنی با توجه به تقاضای بالای صنعت فولاد کشور، چنین دغدغه‌ای مطرح نیست. نکته منفی احیای برجام اینجاست که احتمالا با همچنان در زمینه انتقال ارز و اتصال به شبکه سوییفت با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

اکبریان در رابطه با تاثیر کاهش احتمالی نرخ ارز تحت تاثیر احیای برجام و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی در ماه‌های اخیر در سودآوری شرکت‌های سنگ آهنی گفت: به هر حال اعلام خبر از توافق و احیای برجام تاثیر روانی بر نرخ ارز خواهد داشت، اما طبق تحلیل اکثر کارشناسان اقتصادی، کاهش نرخ ارز مقطعی بوده و بعد از مدت کوتاهی نرخ ارز دوباره به ارزش ذاتی خواهد رسید. واقعیت این است که حتی با فرض احیای برجام بعید است که در کوتاه مدت اتفاق تاثیر گذاری در اقتصاد کشور ما رخ دهد که نرخ ارز کاهش پایدار و بادوامی را تجربه کند. نکته حائز اهمیت اینکه بسیاری از کالا‌ها و خدمات از جمله برخی تجهیزات مورد نیاز در صنعت سنگ آهن، بیش از حد گران شده و اگر با احیای برجام، نرخ ارز کاهش داشته باشد، باید دولت روی قیمت گذاری این محصولات هم نظارت کند. متاسفانه تجهیزات صنعتی و معدنی مشمول هیچ گونه نظارت و قیمت گذاری نیستند و در بازار به صورت غیر منطقی قیمت گذاری شده اند. در صورت نظارت بر قیمت تجهیزات، میتوان روی کاهش هزینه‌های تولید زنجیره فولاد نیز حساب کرد.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
۳ فایده بزرگ احیای برجام برای صنعت سرب و روی
رییس انجمن صادرکنندگان سرب و روی ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۳ فایده بزرگ احیای برجام برای صنعت سرب و روی

پتانسیل های برجامی یک صنعت استراتژیک اما مغفول مانده
علی حسین زاویه، در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد

پتانسیل های برجامی یک صنعت استراتژیک اما مغفول مانده

چنگ تحریم ها بر گلوی صنعت سیمان
یک کارشناس صنعت سیمان در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

چنگ تحریم ها بر گلوی صنعت سیمان

ارسال نظر