بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
ایرج رهبر، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد

برجام و صنعت انبوه سازی با احیای برجام گل می کنند؟

برجام و صنعت انبوه سازی با احیای برجام گل می کنند؟
به دنبال تقویت امید‌ها به احیای برجام، سهم‌های گروه ساختمانی هم در معاملات روز دوشنبه رخت سبز به تن کردند.
کد خبر : ۲۶۱۸۵۵

برجام و صنعت انبوه سازی

بورس نیوز:

برجام بدون هیچ نتیجه ای هنوز در مرحله اما و اگر قرار دارد. در همین شرایط ، و در ادامه بررسی صنایع در صورت احیای برجام یا از دست رفتن آن ، با کارشناسی از حوزه انبوه سازی در خصوص وضعیت این گروه صحبت کردیم.

ایرج رهبر، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص تاثیر احیای برجام بر صنعت انبوه سازی بیان کرد: احیای برجام کلیت اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و سهم بخش مسکن از اقتصاد کشور، بیش از ۳۵ درصد است.

کارشناس صنعت انبوه سازی ضمن اشاره به عدم تعادل عرضه و تقاضای مسکن در کشور گفت: تقاضای مسکن در کشور بیش از عرضه آن است. متاسفانه در سنوات قبل آمار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور، این حوزه را گمراه کرد و تصور شد نیازی به تولید و احداث مسکن نیست و ما در کشور واحد‌های خالی زیادی داریم. حال آنکه بخشی از واحد‌های خالی در مناطق روستایی یا زیارتی و بعنوان مسکن دوم و... بود و برخی هم به لحاظ قیمتی تناسبی با بودجه طبقات هدف (متقاضیان واقعی مسکن) نداشت. در حال حاضر حدود ۴۰ درصد مردم اجاره نشین هستند یا مسکن مناسب در اختیار ندارند و باید برای تامین نیاز آن‌ها اقدام به احداث مسکن کرد. به همین دلیل هم روی تولید مسکن تمرکز شده و مجلس شورای اسلامی هم مصوبه جهش تولید مسکن و احداث سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی را مطرح و ابلاغ کرده است. در صورت بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌توان امیدوار بود این طرح اجرایی شده و علاوه بر تامین نیاز مردم به مسکن، سایر بخش‌ها و صنایع وابسته به مسکن هم حرکت کنند.

رهبر در خاتمه تصریح کرد: ایران مطالبات بلوکه شده‌ای در کشور‌های دیگر دارد و انتظار می‌رود با احیای برجام و آزادسازی این منابع، دولت نگاه ویژه‌ای به بخش مسکن داشته باشد. به هر حال در مصوبه جهش تولید مسکن، تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات کل کشور به حوزه مسکن مطرح شده و عملیاتی شدن این مصوبه، تاثیر به سزایی در رونق ساخت و ساز و تولید مسکن خواهد داشت. ضمن اینکه به سبب برخی شرایط خاص اقتصادی و کاهش امنیت سرمایه گذاری در کشور، برخی سرمایه گذاران هم رغبتی به سرمایه گذاری در حوزه مسکن نداشته و به سمت سرمایه گذاری در املاک کشور‌های خارجی متمایل شده اند. امیدواریم با احیای برجام، اوضاع بهتر شده و سرمایه گذاران بیشتری جذب این حوزه شوند. علاوه بر این، احیای برجام می‌تواند فرصتی هم برای صادرات خدمات فنی و مهندسی باشد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
احیای برجام، به سود یا زیان دارویی ها است؟
یک کارشناس صنعت دارو در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد

احیای برجام، به سود یا زیان دارویی ها است؟

تحول صنعت خودرو در گرو توافق پایدار
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تحول صنعت خودرو در گرو توافق پایدار

ارسال نظر