بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
محصولات آلومینای ایران تماماً در بورس کالا به فروش می‌رسد؛

آلومینای ایران، تازه وارد بازار سرمایه

آلومینای ایران، تازه وارد بازار سرمایه
در حال حاضر که محصول آلومینیوم به محصولات آلومینای ایران اضافه شده مشتری‌های این شرکت از ۴ به بیش از ۱۰۰ مشتری رسیده که این موضوع برای نقدینگی شرکت بسیار مفید است.
کد خبر : ۲۶۱۸۶۴

آلومینای ایران، تازه وارد بازار سرمایه

بورس نیوز:

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص برنامه‌های موجود برای افزایش تولید اظهار کرد:

در سال جاری برای تولید ۲۵۰ هزارتن آلومینا برنامه ریزی کرده‌ایم و تا پایان مردادماه موفق به ۱۶۶ هزارتن تولید هیدرات شده‌ایم که تقریباً معادل ۹۷ هزارتن تولید آلومینا است.

وی افزود: برنامه‌ی ما این است که تا پایان سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۵ هزارتن افزایش تولید داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در این باره ادامه داد: به علت چالش برق که در تابستان (اواخر خردادماه) با آن مواجه هستیم و این مشکل در حال حاضر نیز وجود دارد نمی‌توانیم از ظرفیت کامل تولید شرکت استفاده کنیم.

آلومینای ایران، تازه وارد بازار سرمایه+بورس نیوز

زارع همچنین بیان کرد: در بخش آلومینا با ۱۰ درصد کاهش مصرف و در بخش آلومینیوم حدوداً ماهانه ۳۰۰ تن با کاهش تولید مواجه بوده‌ایم که تاکنون ۱۰۰ تن نسبت به برنامه‌ریزی شرکت در این بخش کاهش داشته‌ایم، همچنین این قطعی برق در تولید آلومینا باعث شد تا نتوانیم به برنامه مدنظر شرکت دسترسی پیدا کنیم و تولید شرکت را به حدنصاب برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: در بخش تولید آلومینیوم نیز تا پایان مردادماه ۱۵ هزارتن تولید داشته‌ایم و امیدواریم که بتوانیم در نیمه دوم سال این مشکل را برطرف کنیم، با وجود اینکه در زمستان نیز مشکل گاز را در بخش آلومینا خواهیم داشت از این بابت نگرانی‌هایی متوجه شرکت می‌شود اما؛ امیدوار هستیم که در تولید آلومینیوم برنامه‌های موردنظر را اجرا کنیم و به تولید ۳۸ هزارتن فلز آلومینیوم دسترسی پیدا کنیم.

مدیرعامل آلومینای ایران بیان کرد: در بخش تولید آلومینا نسبت به سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ تن افزایش تولید داشته‌ایم که به علت برنامه‌ ریزی‌هایی برای سال جاری این امیدوار هستیم که بیشتر از این مقدار تولید کنیم. با چالش‌هایی همچون برق، سوخت و مواد اولیه در کشور وجود دارد، مشکلاتی در این حوزه خواهیم داشت.

وی همچنین در خصوص اکتشافات آلومینای ایران اعلام کرد: تقریباً طی ۵ یا ۶ سال اخیر با برنامه‌های اکتشافی خوبی روبه‌رو بوده‌ایم، ما در کشور غنی از بوکسیت نیستیم و یکی از چالش‌های شرکت تأمین بوکسیت است، اکتشاف یکی از اولویت‌های کاری بوده و علی‌رغم آنکه پروژه‌های بزرگی مانند آلومینیوم را انجام دادم، اکتشاف را به‌عنوان اولویت اول شرکت به همراه داشته‌ایم، این امر باعث شد تا ذخایر جاجرم را که در گذشته ۷ یا ۸ میلیون تن ذخیره قطعی بود، با اکتشافاتی که صورت گرفت به ۴۰ میلیون تن ذخیره برسد و این افزایش ذخیره برابر با ۳۳ میلیون تن در ۵ استانی که در آن‌ها فعالیت داریم بوده است.

زارع بیان کرد: تقریباً سالانه ۲۰ هزار متر اکتشاف در برنامه‌های شرکت وجود دارد و همه‌ی کار‌ها را به پیمانکار واگذار می‌کردیم و با خرید ۲ دستگاه بیل مکانیزه در سال گذشته توانستیم بیش از ۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی در معادن داشته باشیم که امیدواریم هستیم که در پایان سال عدد خوبی از ذخایر قطعی را داشته باشیم.

آلومینای ایران، تازه وارد بازار سرمایه

وی همچنین در خصوص عرضه شمش و نحوه قیمت‌گذاری آن نیز توضیح داد: تمام آلومینیومی که در کشور تولید می‌شود در بورس کالا مورد عرضه قرار می‌گیرد و حتی زمانی این امکان وجود دارد که بخش خصوصی در مواقع رکود شرکت‌ها دچار مشکل شود و مجبور به عرضه محصول خود در بازاری خارج از بورس کالا بشوند، قیمت‌گذاری این نوع کالا مربوط به جلسات و فرمول‌هایی است که زیر مجموعه‌های ایمیدرو، شرکت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده تعیین می‌کنند و قیمت پایه نیز در بورس کالا مشخص می‌شود، این قیمت‌گذاری‌ها در حدود ۹۰ درصد بر اساس عرضه و تقاضا انجام شده و ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز در قیمت‌گذاری آن کالا دستور وجود دارد.

وی در مورد طرح‌های توسعه شرکت گفت: طرح‌های مختلفی مانند پروژه هیدرات ویژه وجود دارد که محصولی جدید به حساب می آید که در حوزه تنوع محصول ورود کرده‌ایم و این موضوع برای شرکت خیلی مهم است، زمانی که تنها یک محصول داشتیم و فلز آلومینیوم را تولید نمی‌کردیم به دلیل نقدینگی دچار مشکل بوده‌ایم. در حال حاضر که محصول آلومینیوم به محصولات شرکت اضافه شد مشتری‌ها از ۴ به بیش از ۱۰۰ مشتری رسیده و این موضوع برای نقدینگی شرکت بسیار مفید است. اگر وارد تولید محصولات خاص مانند هیدرات ویژه شویم ارزش‌افزوده‌ای ۴ برابر از آلومینا برای شرکت به همراه دارد. 

آلومینای ایران، تازه وارد بازار سرمایه+بورس نیوز

زارع در ادامه گفت: پروژه‌ای دیگری که وجود دارد پرعیارسازی بوکسیت است، به علت کیفیت پایینی که معادن کشور از نظر زمین‌شناسی دارد، در واقع این امر باعث می‌شود تا ناخالصی‌های بوکسیت را پالایش کنیم.

مدیرعامل آلومینای ایران در خصوص ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور اشاره کرد: اگر سالکو به ظرفیت کامل خود برسد، سالی ۷۰۰ هزار تن تولید شمش آلومینیوم در کشور خواهیم داشت. برای تولید این میزان شمش به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن پودر آلومینا نیاز داریم که فقط ۲۵۰ هزار تن آن در جاجرم تولید می‌شود و بالای یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن باید واردات داشته باشیم که حدود ۶۰۰ هزار میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود. با توجه به این شرایط تا سال‌های زیادی آلومینا بازار خوبی در ایران دارد. به ازای تولید یک تن آلومینا، به ۲.۵ تا ۳ تن بوکسیت نیاز است که اگر به ظرفیت کامل شمش آلومینیوم و تولید یک میلیون تن در کشور برسیم، نیاز به واردات ۳ میلیون تنی بوکیست داریم که کار بسیار سختی است.

وی در خصوص معدن تاش بیان کرد: با اکتشافات انجام شده توسط مجتمع آلومینای ایران حدود یک میلیون تن استخراج داشته‌ایم. پژوهشگران دانشگاه های شیراز و شاهرود روی موضوع آلودگی زیست محیطی این معدن، آزمایشات کارشناسی انجام داده‌اند و آزمایشی که نشان‌دهنده وجود آلودگی زیست محیطی باشد، وجود ندارد. مسئله وجود آلودگی، حتی در سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی تایید نشد.

زارع در پایان نشست خبری به خبرنگار بورس نیوز در خصوص عرضه اولیه شرکت نیز اظهار کرد: برای ورود به بازار سرمایه تنها موضوع عرضه‌ی سهام باقی‌مانده که سازمان خصوصی‌سازی اجازه ۲۰ درصد از عرضه را خواهد داد و بنا به استقبال بازار تا ۷۰ درصد سهام شرکت در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

پایان مطلب

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر