بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
مزایده بلوکی
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: ما برنامه داریم تا دی ماه مزایده بلوکی این ۲ باشگاه انجام شود. این مزایده نیازی برای کشف قیمت ندارد چرا که این کشف قیمت دربورس انجام شده و با قیمت بازار پایه و بلوک مدیریتی آن‌ها نیز یک درصد قیمت می‌خورد و کل مزایده در ۲ هفته برگزار می‌شود.
کد خبر : ۲۶۱۹۵۰

مزایده بلوکی

بورس نیوز: حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی درباره افشای قرارداد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: این ۲ باشگاه روی کاغذ معاملات کلانی انجام می‌دادند که هیچ جا ثبت و ضبط نمی‌شد و در حساب‌های شخصی تراکنش داشته اند که در حساب‌های باشگاه وارد نمی‌شده است و یا قرارداد‌های با شرکت فردی که در هیئت مدیره عضو بوده است امضا می‌کردند که این مورد بحث تعارض منافع را به وجود می‌آورد. انضباط مالی و شفافیت برای این ۲ باشگاه باید به تدریج انجام شود و برای همین این ۲ باشگاه در فرابورس وارد شدند.

وی ادامه داد: ما در فرابورس بازار اول و دوم داریم و همچنین بازار پایه نیز وجود دارد که استقلال و پرسپولیس در بازار پایه تابلو نارنجی فرابورس قرار دارند. در حال حاضر این ۲ باشگاه یک نسخه از تمامی قرارداد‌های که با بازیکنان و مربیان خود بسته اند را در اختیار سازمان بورس و فرابورس قرار داده اند و آن‌ها مجموع قرارداد‌های ریالی و ارزی خود را افشا کرده اند، همچنین این ۲ باشگاه ریسک فسخ قرارداد‌های خود را نیز در سامانه کدال منتشر کرده اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی بیان کرد: استقلال و پرسپولیس در رقابت با باشگاه‌های صنعتی و معدنی هستند که هیچگونه شفافیتی ندارند. فولاد مبارکه سپاهان، ذوب آهن، آلومینیوم اراک، گل گهر سیرجان، مس رفسنجان و مس کرمان و پیکان ۷ شرکت بزرگ بورسی ما ۸ تیم لیگ برتری دارند و کسی نمی‌داند که حتی مجموع ارقام آن‌ها نیز چقدر است چه برسد به ریز قرارداد‌های آن‌ها و ما پیگیر این افشای قرارداد‌های آن‌ها هستیم. در حال حاضر دولت مقداری سهام در بعضی از شرکت‌ها مثل مس دارد و نظارت بر روی این شرکت‌ها بر عهده سازمان خصوصی سازی است. ما فرآیندی تدریجی برای شفافیت این ۲ باشگاه آغاز کرده ایم و هرچه جلوتر می‌رویم آن‌ها باید اطلاعات بیشتری افشا کنند. این ۲ باشگاه نمی‌توانند از اصل منابع افزایش سرمایه استفاده کنند، اما از منافع آن‌ها می‌توانند برای باز پرداخت بدهی و بازارگردانی استفاده کنند.

وی درباره اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس افزود: AFC برای اخذ مجوز حرفه‌ای تا شهریورماه و سپس تا دی ماه مهلت داد. مشکل اصلی AFC با مالکیت مشترک دولت در این ۲ باشگاه است که در حال حاضر ۹۰ درصد سهام این ۲ باشگاه متعلق به دولت است و این مقدار باید کاهش پیدا کند و باید بلوک‌های مدیریتی آن‌ها باید واگذار شود.

قربان زاده درباره بلوک‌های مدیریتی این ۲ باشگاه بیان کرد: حدود ۱۰ تا۱۱ درصد از سهام این ۲ باشگاه فروخته شده است و برای کنترل اینکه دولت کاهش پیدا کند باید ۴۱ درصد دیگر از سهام آن‌ها فروخته شود. ما امکان عرضه تدریجی و مزایده بلوکی این ۲ باشگاه را داریم. ما در حل حاضر برای مزایده بلوکی مذاکراتی را انجام می‌دهیم چرا در این مورد باید اهلیت‌ها ثابت شود. ما به این ۲ باشگاه گفته ایم که اگر پیشکسوتان آن‌ها یا کارمندانشان می‌خواهند در این مزایده شرکت کنند باید یک شخصیت حقوقی داشته باشند، همچنین سایر شرکت‌ها نیز می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.

وی ادامه داد: ما برنامه داریم تا دی ماه مزایده بلوکی این ۲ باشگاه انجام شود. این مزایده نیازی برای کشف قیمت ندارد چرا که این کشف قیمت دربورس انجام شده و با قیمت بازار پایه و بلوک مدیریتی آن‌ها نیز یک درصد قیمت می‌خورد و کل مزایده در ۲ هفته برگزار می‌شود. در محدوده شهریور تا دی ماه فرصت کافی وجود دارد که بلوک‌های مدیریتی واگذار شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: هرکسی که بالای ۵۰ درصد از سهام یک شرکت را داشته باشد او کنترل مدیریتی آن شرکت را بر عهده دارد، اما شاید کسی سهم عمده را نداشته باشد، اما بازهم کسی که عمده سهام را در اختیار دارد تاثیر بیشتری دارد. ما به دلیل حساسیت‌ها بخاطر اینکه استقلال و پرسپولیس ۲ شرکت معمولی نیستند و باید بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی باید در کنار آن دیده شود و به همین خاطر کارگروه پایش اهلیت به تمامی این موارد توجه خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر