بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
در فعالیت یکساله دولت سیزدهم رخ داد؛

حجم تجارت خارجی بیش از ۵۰ میلیارد دلاری ایران

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در این یک سال تجارت خارجی روند مثبتی داشته و حجم صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلار بوده است
کد خبر : ۲۶۱۹۹۹

حجم تجارت خارجی بیش از ۵۰ میلیارد دلاری ایران

بورس نیوز: محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در تحلیل وضعیت تجارت خارجی کشور در یک ساله فعالیت دولت سیزدهم، اظهار کرد: در این یک سال تجارت خارجی روند مثبتی داشته و حجم صادرات بیش از ۵۰ میلیارد دلار بوده بنابراین اگر وضعیت تجارت خارجی کشور را در یک سال دولت سیزدهم نسبت به سال قبل از آن مقایسه کنیم مشاهده می‌شود که در تجارت خارجی رشد قابل توجهی داشته ایم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: دلایل افزایش و رونق تجارت خارجی در دولت سیزدهم در درجه اول به نوع نگاه دولت سیزدهم به تجارت خارجی و فعالان این حوزه باز می‌گردد که توانست اطمینان مجدد را به جامعه صادرکنندگان بازگرداند و در مقابل با توجه به فضای ایجاد شده و اطمینان حاصله افزایش صادرات محقق شد.

وی بیان کرد: متعاقب آن نیز دولت توانست در خصوص واردات با مدیریت و به جای محدودیت و ممنوعیت‌هایی که در دولت قبل ایجاد شده بود گشایش‌هایی در واردات مواد اولیه فراهم کند و به این ترتیب تولید نیز افزایش یافت، در یک سال گذشته دولت با اطمینان بخشی و تسهیل‌گری در بحث رفع تعهد ارزی موجب رشد تجارت خارجی شد.

وی همچنین به تغییر نگاه کلان مدیریتی در بانک مرکزی نسبت به موضوع صادرات و اهمیت واردات در بخش تولید اشاره کرد و گفت: همه این مسائل دست به دست هم داد تا تجارت خارجی کشور در یک سال اخیر افزایش یابد.

لاهوتی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در برقراری روابط تجاری با کشور‌های همسایه و روسیه و تاثیر آن بر تجارت خارجی کشور، افزود: هدف گذاری دولت افزایش حجم تجارت با ۱۵ کشور همسایه است که در این رابطه به توفیقات خوبی دست یافته‌ایم و رشد نسبتا خوبی در تجارت خارجی با کشور‌های همسایه حاصل شده است.

وی در رابطه با تجارت با روسیه نیز توضیح داد: در سنوات قبل، کشور روسیه ارتباطات متعددی با سایر کشور‌ها داشت و به همین دلیل موجب می‌شد که با بعضی از کشور‌ها رابطه تجاری محدودی داشته باشد، اما اکنون شرایط روس‌ها نسبت به سال‌های قبل متفاوت است و با توافقاتی که بین ایران و روسیه در خصوص نقل و انتقالات مالی انجام شده است تا حدودی مشکلات این بخش کمتر می‌شود.

لاهوتی خاطرنشان کرد: روسیه کشوری در حال جنگ است و دچار بسیاری از تحریم‌هایی است که ما در مورد آن تجربه داشته‌ایم بنابراین در صورتی که دولتمردان ما در روسیه مقدمات لازم را فراهم آوردند تا بتوانیم نمایشگاه‌های مختلف را در این کشور برگزار کنیم می‌توان امیدوار بود که حجم تجارت ما با روسیه که در حال حاضر حدود ۲ میلیارد دلار است به جایگاه مناسب‌تری نسبت به گذشته برسد.

وی افزود: همچنین عضویت ما در پیمان شانگ‌های و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که مقدمات آن در شرف تهیه است اگر اجرایی شود تاثیر خود را بر بهبود روابط تجاری بیشتر خواهد داشت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تولید صادرات‌محور در دستور کار
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت:

تولید صادرات‌محور در دستور کار

ارسال نظر