بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
معاونت امور باغبانی گفت: طی بازه زمانی ۵ ساله پیش بینی می‌شود که واردات میوه‌های گرمسیری ۵۰ درصد کاهش یابد که این امر در کاهش خروج ارز تاثیر بسزایی دارد.
کد خبر : ۲۶۲۰۱۲
نویسنده :
مینا علیزاده

کاهش 50 درصدی واردات میوه های گرمسیری

بورس نیوز: برومندی، معاونت امور باغبانی اظهار کرد: طی بازه زمانی ۵ ساله پیش بینی می‌شود که واردات میوه‌های گرمسیری ۵۰ درصد کاهش یابد که این امر در کاهش خروج ارز تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: هم اکنون تولید موز در جنوب کشور از ۱۵۰ هزار تن گذشته و بدنبال افزایش تولید میوه‌های گرمسیری هستیم چرا که با خودکفایی موز ۴۵۰ میلیون دلار خروج ارز کاهش می‌یابد.

معاون امور باغبانی افزود: واردات موز و سایر میوه‌های گرمسیری رقمی حدود ۴۵۰ میلیون دلار معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: طی سال‌های گذشته بخش خصوصی درباره تولید میوه‌های گرمسیری از جمله موز پیشنهاداتی ارائه داده، اما تاکنون هیچ یک اجرا نشده است.

به گفته وی، پتانسیل بالایی در استان سیستان و بلوچستان منطقه چابهار بواسطه مرز آبی این استان با آب‌های خلیج فارس و دریای عمان برای تولید میوه‌های گرمسیری بویژه موز وجود دارد.

نورانی ادامه داد: سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات موز از کشور خارج می‌شود که با اتخاذ برنامه مدون طی ۱۰ سال امکان خودکفایی وجود دارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: امروز تصمیم تولید میوه‌های گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان را نباید تنها روی میز استانداری گذاشت و برای تحقق این لازم است تمامی ارگان‌ها بسیج شوند تا این تصمیم ملی اتخاذ شود.

هم اکنون موز در میان میوه‌های گرمسیری بالاترین سهم را در سبد مصرفی خانوار دارد که با تولید این میوه در استان سیستان و بلوچستان امکان جلوگیری از خروج قابل توجه ارز از کشور وجود دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شد؛

ورود ۱۰۳ هزار تن گندم و روغن به کشور

ارسال نظر