بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
اکبر حیدری، سخنگوی سهام عدالت در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بسته های تسهیلاتی ارزان قیمت برای دهک های کم درآمد

بسته های تسهیلاتی ارزان قیمت برای دهک های کم درآمد
پروژه سهام عدالت یکی از طرح‌های پرداخت یارانه‌ای دولت نهم بود و در آن سهام شرکت‌های دولتی با هدف گسترش بخش تعاون به دهک‌های کم درآمد اختصاص داده شد، با توجه به برخی از افراد که مشمول دریافت سهام عدالت هستند، اما سهام عدالت دریافت نکرده اند و تعدد دهک‌های مرتبط با این موضوع ، سردرگمی افراد را موجب شده است.
کد خبر : ۲۶۲۱۴۹

اگر سهام عدالت توثیق وام شود، وام بانکی دیگر جذابیت ندارد


بورس نیوز: 


پروژه سهام عدالت یکی از طرح‌های پرداخت یارانه‌ای دولت نهم بود و در آن سهام شرکت‌های دولتی با هدف گسترش بخش تعاون به دهک‌های کم درآمد فروخته شد، با توجه به برخی از افراد که مشمول دریافت سهام عدالت هستند، اما سهامدار عدالت نیستند و تعدد دهک‌های مرتبط با این مطلب که سردرگمی شهروندان را منجر شده است. مصاحبه را ترتیب داده‌ایم.

در همین راستا اکبر حیدری، سخنگوی سهام عدالت به بورس نیوز گفت: قانون عددی را برای واگذاری سهام عدالت مشخص نکرده بلکه گروه معرفی کرده و در اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره شده که ۶ دهک کم درآمد جامعه مشمول دریافت سهام عدالت شوند. در فرآیند شناسایی دهک‌ها به هر دلیلی اعم از نبود اماکن محاسبه دقیق آن‌ها تعدادی جا مانده‌اند، پیگیری‌ها نشانگر آن بود که حقوق بعضی ضایع شده و منجر به ایجاد طرح جاماندگان سهام عدالت شد.

وی افزود: این طرح، گنجاندن موضوع مرتبط با جاماندگان سهام عدالت در تبصره ۲ قانون بودجه را منجرشد و در آن دولت مکلف شده مشمولان جامانده از سهام عدالت و افرادی که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هستند را سهامدار عدالت کند. این موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز آمده و نیاز به مشارکت و همکاری دو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصاد و دارائی دارد. ****عدد شفاف افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی است. 

وجود برخی مشکلات در سامانه های سهام عدالت

حیدری درباره ۶ دهک کم درآمد جامعه گفت: باید دید به جاماندگان سهام عدالت بار دیگر بر مبنای الویت دهک درآمدی تا سقف منابع سهم تخصیص داده می‌شود یا معیار متفاوت است. اگر بر مبنای منابع، تخصیص داده می‌شود باید میزان مشخص شود تا تعداد مشمولان را اعلام کنیم. اعداد و ارقام حاکی از آن است که افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی نزدیک به ۳ و نیم میلیون نفر هستند و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم که برگه سهام عدالت دارند و به تکالیف مقرر عمل کرده‌اند اما؛ در سامانه‌های سهام عدالت به دلیل برخی مشکلات به عنوان سهامدار شناخته نمی‌شوند.

سخنگوی سهام عدالت تشریح کرد: منابع قابل تخصیص به سهام عدالت از منابعی است که در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی بوده و مقرر شده از اختیار دولت خارج و به بخش‌های خصوصی و عمومی منتقل شود. سهمی که باید به جاماندگان سهام عدالت تخصیص داده شود همانند سهامی است که قبلا به سایر سهامدران عدالت داده شد. یعنی سهام دولتی که در صف واگذاری است.

بسته های تسهیلاتی ارزان قیمت برای دهک های کم درآمد

وی درباره امکان استفاده از سهام عدالت به عنوان توثیق وام چنین گفت: جنس سهام عدالت همانند دیگر سهم‌ها است و دارایی تلقی می‌شود. اما؛ در صورتی که همه سهامداران عدالت بتوانند، به عنوان توثیق از سهام عدالت استفاده کنند جاذبه وام‌های سیستم بانکی از بین خواهد رفت. با توجه به اینکه سهامداران عدالت از دهک‌های کم درآمد هستند در بخش مردمی سهام عدالت در تلاش هستیم تا بسته‌های تسهیلاتی ارزان قیمت برای آن‌ها تشکیل شود تا در شرایط سخت از تسهیلات مناسب استفاده کنند و از فروش دارایی خود منصرف شوند.

عدم نیاز به ثبت نام در مدل جدید دریافت سهام عدالت

حیدری سخنان خود را چنین پایان داد: حجم اطلاعات درباره سهام عدالت بالاست. به همین دلیل بسیاری از افراد درگیر کلاه‌برداری می‌شوند. در مدل جدید هیچ ثبت نامی نیاز نیست چراکه تمام سیستم‌ها به روز رسانی شده و اگر سهامی تخصیص یابد در قالب شناسایی انجام می‌شود. به همین دلیل هشدار داده می‌شود که مردم درگیر کلاه‌برداری نشود و برای کسب اطلاعات از مراجع رسمی استفاده کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر