بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

صنایع کامودیتی محور به روند صعودی خود باز می گردند؟

صنایع کامودیتی محور به روند صعودی خود باز می گردند؟
تا زمانی که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو وجود دارد، جهش بالایی را برای کامودیتی نمی‌توان متصور بود.
کد خبر : ۲۶۲۲۳۶

عوامل تاثیرگذار بر بازار کامودیتی‌ها کدامند؟

بورس نیوز:

قیمت کامودیتی ها بر بازار سرمایه ما تاثیر به سزایی دارد ، قیمت هایی که در ماه های اخیر دچار تلاطم قابل توجهی شده اند.

احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه به در خصوص وضعیت قیمت کامودیتی ها و تاثیر این قیمت ها بر بازار سهام به بورس نیوز گفت: تا زمانی که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو وجود دارد، جهش قیمتی بالایی را برای کامودیتی نمی‌توان متصور بود. اما بحث کمبود و بحران انرژی تعادل ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد کفه ترازوی افزایش نرخ بهره سنگین‌تر از کمبودهاست. در این‌ بین، اما غلات و امثال آن به قیمت قبل بازگشته و بخش بزرگی از افزایش قیمت خود را از دست داده اند.

زمان خرید در بازار کامودیتی ها فرا رسیده است

وی افزود: برخی از کامودیتی‌ها مانند فولاد، سنگ‌آهن و ... از بازار چین تبعیت می‌کنند که شرایط متفاوتی دارند و هم‌زمان با تحریم روسیه از هر دو طرف متضرر می‌شوند. دراین‌بین علاوه بر شرایط اقتصادی چین ، از شرایط تحریمی روسیه متاثرشده و با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شوند. درمجموع، شرایط کامودیتی‌ها چندان مطلوب نیست، اما اگر بحث کمبود انرژی در میان نبود بی‌شک کاهش قیمت‌های بیشتری را شاهد بودیم. برخی مؤسسات جهانی معتقدند که هنگام خرید در بازار کامودیتی ها فرا رسیده است، ولی تا زمانی که سیاست‌های فدرال رزرو به سمت افزایش نرخ باشد، چندان انتظار رشد و صعود از کامودیتی‌ها را نباید داشت.

این فعال بازار سرمایه درباره روند قیمتی اوره تشریح کرد: اوره در میان کامودیتی‌ها شرایط متفاوتی دارد، چراکه بخش عمده آن از گاز تولید می‌شود و ۵۰ الی۶۰ درصد ظرفیت اسمی کارخانه‌های اروپایی اوره ساز تعطیل است که منجر به کمبود و نوسان قیمتی شدید آن شده است. 

خاتونی ادامه داد: به نظر می‌رسد اوره در همین محدوده ۸۰۰ تا ۸۵۰ دلار معامله شود. باید گفت شرکت‌های داخلی به دلیل کم بودن قوای منطقه و فروش کالا با تخفیف ، مقداری کمتر از این ارقام کالای خود را به فروش می‌رسانند. 

طرح سهامدار حرفه‌ای رویداد مثبتی در بازار سهام است

این فعال بازار سرمایه در خصوص  موضوع "سهامداران حرفه‌ای" به بورس نیوز گفت : سهامدار حرفه ای اتفاق مثبتی در بازار سهام تلقی می شود ، اما مکانیزم شناسایی آن باید شفاف‌تر شود. عده از فعالان دریکی از کارگزاری‌ها به‌عنوان سهامدار حرفه‌ای شناسایی می‌شوند درصورتی‌که برخی دیگر در کارگزاری  دیگری حرفه‌ای تلقی نمی شوند . به نظر می‌رسد در بخش شناسایی این سهامداران مقداری ناهماهنگی وجود دارد. در بازار جهانی عرضه اولیه به شکل ثبت سفارش از چند روز قبل از عرضه است و سهامدار عمده و یا ناشر به ترتیب ثبت سفارش عرضه را انجام می‌دهند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حرکت صعودی سرمایه‌گذاری
"پترول" در سال مالی جدید اولین جهش بهای تمام‌شده سرمایه گذاری را انجام داد؛

حرکت صعودی سرمایه‌گذاری "پترول"

درآمد ۵۷۴ میلیارد تومانی
سرمایه‌گذاری صبا تأمین روند با ثباتی در سرمایه‌گذاری را تجربه می‌کند؛

درآمد ۵۷۴ میلیارد تومانی "صبا" از سود سهام

علی سعدوندی در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

طولانی ترین دوره تورم تاریخ بشر در ایران

سهام کامودیتی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
در همین راستا نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

سهام کامودیتی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

ارسال نظر