بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
آمار سازمان بین‌المللی آنکتاد نشان می‌دهد؛

رشد مثبت سرمایه گذاری مستقیم خارجی بعد از سه سال

آمار سازمان بین‌المللی آنکتاد نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ با تغییر دولت در ایران، روند رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که در ۳ سال پایانی دولت دوازدهم منفی شده بود دوباره مثبت شد.
کد خبر : ۲۶۲۲۶۵

رشد مثبت سرمایه گذاری مستقیم خارجی بعد از سه سال

بورس نیوز: بر اساس آمار سازمان بین‌المللی آنکتاد UNCTAD، وابسته به سازمان ملل متحد که آمار جریان سرمایه‌گذاری در جهان را اعلام می‌کند، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی Foreign direct investment در ایران در دولت گذشته به پایین‌ترین سطح دو دهه اخیر سقوط کرده است.

در سال ۱۳۹۹ رقم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به ۱.۳ میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین رقم از سال ۱۳۸۰ بدین سو محسوب می‌شود.

در سه سال پایانی دولت دوازدهم، رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی منفی بود، اما در سال ۱۴۰۰ با تغییر دولت، شاهد مثبت شدن سرمایه‌گذاری خارجی بودیم. در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور به ترتیب ۵۳، ۳۶ و ۱۱ درصد کاهش یافته بود، اما در سال ۱۴۰۰ مجددا روند رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور مثبت شد و افزایش ۶ درصدی ثبت کرد.

مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دولت روحانی (۱۳۹۲- ۱۳۹۹) حدود ۲۰.۸ میلیارد دلار بود در حالی که در هشت سال دولت‌های نهم و دهم مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ۲۴.۸ میلیارد دلار بود.

در سال پایانی عملکرد دولت احمدی‌نژاد (۱۳۹۱) حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی وارده به ایران ۴.۷ میلیارد دلار بود که در سال پایانی عملکرد دولت روحانی (۱۳۹۹) به ۱.۳ میلیارد دلار سقوط کرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!

ارسال نظر