بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
معاون سازمان توسعه تجارت گفت:

تجارت ۸۰ درصدی ایران با کشور‌های همسایه

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت در خصوص علل کاهش صادرات به کشور‌های عراق و افغانستان اظهار کرد: این کاهش معنادار و نگران کننده نیست.
کد خبر : ۲۶۲۳۲۴

تجارت ۸۰ درصدی ایران با کشور‌های همسایه

بورس نیوز: احمدرضا علایی، معاون ارتقای کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت در خصوص علل کاهش صادرات به کشور‌های عراق و افغانستان اظهار کرد: این کاهش معنادار و نگران کننده نیست.

وی علت اصلی کاهش صادرات ایران به این دو کشور را تغییرات سیاسی در این کشور‌ها و فقدان ثبات سیاسی خواند و افزود: بیش از ۸۰ درصد تجارت ما با کشور‌ها همسایه است و باید بپذیریم ثبات در تجارت تابع متغیر‌هایی است که ثبات سیاسی یکی از مهم‌ترین آنهاست.

علایی این کاهش را نوسانی خواند که نباید موجب نگرانی شود با بیان اینکه علت دیگر این نوسان تغییر سیاست‌های داخلی دولت افغانستان و عراق است، اضافه کرد: این کشور‌ها به دنبال حمایت از تولید ملی رفته‌اند و همین موجب شده تا کالا‌هایی که پیش از این به این کشور‌ها صادر کنیم، مشتری نداشته باشد.

معاون ارتقای کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: به طور مثال دولت افغانستان بنا ندارد واردات محصولات پلاستیکی و دولت عراق نیز محصولات کشاورزی را انجام دهند و به سمت تولید و حمایت داخلی رفته‌اند.

وی شاخص آماری تغییرات در میزان صادرات به این کشور‌ها را معنادار ندانست و گفت: افزایش صادرات ما به عمان معنادار و به علت برخی اقدامات رخ داده است؛ اما کاهش صادرات به افغانستان و عراق با اصلاح برخی سیاست‌ها قابل جبران است.

علایی تاکید کرد: به عنوان مثال زمانی که سیاست یک کشور در قبال واردات کالایی تغییر می‌کند، ما باید دنبال راهکار جایگزین برای آن باشیم و در سبد کالایی خود تجدیدنظر کنیم.

معاون سازمان توسعه تجارت یکی از اقدامات جهت برقراری توازن در تجارت با افغانستان و عراق و افزایش صادرات به این کشور‌ها را تولید مشترک محصولات در خاک این کشور‌ها عنوان کرد و گفت: حتی می‌توانیم محصولات واسطه‌ای را به عراق و افغانستان صادر کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر