بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
نباید اجازه داد افراد بتوانند مسکن را خالی نگه دارند
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: باید کاری کنیم که مسکن کالای مصرفی باشد و خریداران به قصد سرمایه‌گذاری آن را خریداری نکنند، در واقع نباید اجازه داد افراد بتوانند مسکن را خالی نگه دارند.
کد خبر : ۲۶۲۳۵۳

نباید اجازه داد افراد بتوانند مسکن را خالی نگه دارند

بورس نیوز: علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب مسکن در کشور و اقدامات عاجلی که دولت باید در این زمینه انجام دهد، اظهار کرد: مسئله مسکن باید در دولت براساس قوانین موجود تعریف شده و این قوانین کامل و جامع اجرا شوند تا بازار مسکن به کنترل دولت دربیاید و از آشفتگی فعلی خارج شود، در این راستا قدم نخست این است که مسکن در کشور به یک کالای مصرفی تبدیل و از حالت کالای سرمایه‌ای خارج شود و دولت در این مسیر قوانین متعدد تصویب شده در مجلس مانند "قانون مالیات بر خانه‌های خالی" و "قانون مالیات بر خانه‌های لوکس" را اجرا کند چراکه تنها دراین صورت افراد دیگر به مسکن به‌عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نخواهند کرد.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در خانه ملت با بیان اینکه در نظر گرفتن مسکن به عنوان سرمایه، احتکار را به دنبال دارد و احتکار مسکن یعنی کمبود مسکن، افزود: باید کاری کنیم که مسکن کالای مصرفی باشد و خریداران به قصد سرمایه‌گذاری آن را خریداری نکنند، در واقع نباید اجازه داد افراد بتوانند مسکن را خالی نگه دارند، همچنین راه دیگر این است که دولت "مالیات بر عایدی سرمایه" را با سرعت اجرایی کند تا ملاکان علاوه‌بر پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه نیز بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون انباشت مسکن برای افراد صرف اقتصادی دارد به همین دلیل عده‌ای آن را احتکار می‌کنند، ادامه داد: طبق آمار‌ها بیش از ۲ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد، اما با وجود آنکه بیش از یک سال از ابلاغ "قانون مالیات بر خانه‌های خالی" می‌گذرد تنها ۵۰۰ هزار خانه شناسایی شده و هنوز از همین تعداد خانه شناسایی شده نیز مالیاتی دریافت نشده است در حالی که اگر قانون با قدرت اجرا می‌شد اکنون معضل کمبود خانه تا حدودی حل شده بود.

عنابستانی با تاکید بر اینکه اقدام دیگر رونق مسکن‌سازی است، افزود: در این مسیر دولت باید براساس "قانون جهش تولید مسکن" با سرعت نسبت به واگذاری رایگان زمین به مردم در شهر‌های کوچک اقدام کند البته به شرط اینکه بخش خصوصی اقدام به ساخت ظرف مدت مشخصی کند.

این نماینده مجلس بیان کرد: همچنین مصالح ساختمانی را به صورت ارزان در اختیار سازندگان مسکن قرار دهد، بنابراین با رایگان قرار دادن زمین در اختیار مردم و فروش ارزان مصالح می‌تواند قدم‌های بسیار بزرگی در این مسیر بردارد، ضمن آنکه بخش قابل‌ملاحظه‌ای از تسهیلات بانکی را در اختیار مسکن‌سازانی قرار دهد که برای مردم خانه می‌سازند نه افرادی که مسکن را به قصد سرمایه‌گذاری تولید می‌کنند بنابراین تسهیلات مسکن به مردم عادی داده شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: تبدیل بازار مسکن از سرمایه‌ای به مصرفی، رونق مسکن‌سازی با ارائه زمین رایگان، مصالح ساختمانی و تسهیلات ارزان قیمت می‌تواند بازار مسکن را سرو سامان دهد.

وی نکته قابل تامل دیگر را کنترل بازار مسکن عنوان کرد و افزود: متاسفانه بازار مسکن در ایران به کل رها شده و کنترلی بر آن‌ها نیست در حالی که بنگاه‌های معاملات املاکی که مثل قارچ در کشور روئیده‌اند مرتب در حال سودآوری و افزایش قیمت بازار مسکن هستند بنابراین دولت باید آن‌ها کنترل و مجازات کند و با گذاشتن ضوابط، درصد‌های دریافتی آن‌ها را از فروش و قرارداد‌ها مشخص کند نه آنکه هر مبلغی بخواهند دریافت کنند.

نباید اجازه داد صاحبخانه‌ها هر مبلغی که می‌خواهند به اجاره‌ها اضافه کنند

عنابستانی با تاکید بر اینکه دولت باید بر بازار کنترل جدی داشته باشد، اضافه کرد: نباید اجازه داد صاحبخانه‌ها هر مبلغی که می‌خواهند به اجاره‌ها اضافه کنند این در حالی است که مردم به دولت حق حاکمیت دادن برای کنترل همین مسائل و بازار، نه آنکه مسئولان بگویند بازار عرضه و تقاضا است و خودش باید خودش را کنترل کند! بنابراین دولت باید با کنترل بازار مانع اجحاف در حق مردم شود.

وی معتقد است دولت با ایجاد ساختار مالیاتی، تبدیل مسکن به کالای مصرفی، رونق ساخت و ساز مسکن و کنترل بازار مسکن می‌تواند با سرعت بازار را به سامان برساند و به دغدغه مردم و مقام معظم رهبری پاسخ مثبت دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه جوانان به دلیل قیمت‌های سرسام‌آور مسکن دیگر امیدی به خانه‌دار شدن ندارند، بیان کرد: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی نتوانست انتظارت ما و مردم را برآورده نکرده است و با وجود تذکرات داده شده این موضوع را باز هم دنبال می‌کنیم تا دولت کم کاری خود را در این زمینه جبران کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر