بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و ازبکستان گفت: درحال حاضر مراوادات اقتصادی ایران و ازبکستان ۵۰۰ میلیون دلار است. پیش بینی می‌کنم ظرف ۲ الی ۳ سال آینده این رقم تا ۲ میلیارد دلار هم قابل تحقق است.
کد خبر : ۲۶۲۶۹۶

پیش بینی ۲ میلیارد دلاری مراودات تجاری ایران و ازبکستان

بورس نیوز: غلامرضا نوری قزلجه، رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و ازبکستان با اشاره به تاثیرات اقتصادی سفر رئیس جمهور به ازبکستان و حضور وی در اجلاس شانگ‌های اظهار کرد: در این اجلاس عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های رسمیت پیدا کرد.

وی تاکید کرد: از این رو ایران به عنوان نهمین عضو رسمی این سازمان قلمداد می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف سازمان شانگ‌های در زمینه موضوعات اقتصادی، صنعت، حمل و نقل، انرژی وگردشگری تاکید کرد: طبیعتا ایران هم در این حوزه‌ها با کشور‌ها وارد تعامل و از آن بهره‌مند خواهد شد. البته اسناد در این بخش باید به تصویب مجلس شورای اسلامی هم برسد.

رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و ازبکستان بیان کرد: همچنین رئیس جمهور در کنار این اجلاس و در حاشیه آن با کشور‌های عضو و حاضر، جلساتی را داشتند. مهمترین آنها، دیدار دو جانبه‌ای بود که بین روسای جهور ایران و ازبکستان صورت گرفت.

وی تاکید کرد: در این دیدار دو جانبه اسناد و تفاهم نامه‌های زیادی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و گردشگری و فرهنگی رد و بدل شد. امیدواریم به زودی این اسناد با تصویب مجلس شورای اسلامی عملیاتی شود.

نوری قزلجه ادامه داد: کشور ازبکستان با حدود ۳۵ میلیون نفر جمعیت از پر جمعیت‌ترین کشور‌های منطقه قلمداد می‌شود و به خاطر سیاست‌های منطقه‌ای که در پیش گرفته به نوعی محوریت را در بین کشور‌های آن حوزه دارد.

رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و ازبکستان تاکید کرد: همچنین ارتباط با ازبکستان، ارتباط با سایر کشور‌ها را برای ایران تسهیل می‌کند. درحال حاضر مراوادات اقتصادی ایران و ازبکستان ۵۰۰ میلیون دلار است، ولی با اسنادی که مبادله شد و اراده جدی که در بین مقامات ازبکستان دیده شد، بنده پیش بینی می‌کنم ظرف ۲ الی ۳ سال آینده این رقم تا ۲ میلیارد دلار هم قابل تحقق است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با ایجاد روابط با ازبکستان، مسیر جدیدی در حوزه ارتباطات اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور باز می‌شود.

رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و ازبکستان ادامه داد: همچنین سعی بر این است که مراودات مردم ایران ازبکستان چه از طریق هوایی و چه از طریق ریلی توسعه پیدا کند.

نوری قزلجه بیان کرد: در حوزه موضوع کشت فراسرزمینی رئیس جمهور ازبکستان دستورات خوبی را داشتند و دستور دادند تا وزرای مربوطه این موارد را عملیاتی کنند و در حوزه‌های نفت و انرژی هم اوضاع به همین منوال بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر