بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
مصطفی محبی مجد، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام ارزنده است اما نیاز به محرک دارد

بازار سهام ارزنده است اما نیاز به محرک دارد
کارشناس بازار سرمایه گفت: این روز‌ها انتظارات روند صعودی، اصلاح و ادامه دار بودن آن مطرح است، ولی اصلاح و یا ریزشی را برای بازار سهام متصور نیستم.
کد خبر : ۲۶۲۷۲۱

دو موضوعی که گریبانگیر بورس است

بورس نیوز: این روز‌ها رویدادهای حاشیه ای بیش از متن اصلی ، بر روی بازار سهام تاثیر گذار است. بازار سهام ریزش ها و نزول های مداوم را تجربه می کند و در مقابل از حمایت های اساسی در این حوزه خبر خاصی مخابره نمی شود.

در این میان مصطفی محبی مجد، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد: این روز‌ها انتظارات روند نزولی مطرح است، ولی اصلاح و یا ریزشی را برای بازار سهام متصور نیستم. در چنین شرایطی ممکن است بازار در محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد یا اطراف آن با حجم کم ، نوسان داشته باشد. در این شرایط فروشنده‌های قوی وجود ندارند چراکه فروشندگان معاملات خود را انجام داده‌اند.

وی افزود: ممکن است شاخص رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را به خود ببیند، اما این موضوع نیاز به محرک دارد ، در شرایط فعلی محرکی وجود ندارد که تغییری ایجاد کند. برای بهبود اوضاع، محرکی از جنس سیاسی یا سیاستی نیاز است. محرک سیاستی می‌تواند تصمیم‌گیری در ارتباط با نرخ فروش شرکت‌ها و شفافیت‌های در بورس کالا باشد اما محرک سیاسی برجام است. اگر خبری از برجام انتشار یابد، می‌تواند منجر به اتمام روز‌های کم حجم شود.

محبی با اشاره به برخی از متغیر‌های بلندمدت در بورس تهران ادامه داد: روند بلند مدت یعنی شرایطی که تحلیلگران ، صنعتی را ارزنده تشخیص دهند و بتوانند نرخ متوسط رشد بازار سهام را در دوران رشد کسب کنند. به فرض مثال P/E گروه پالایشی ۴ است که در شرایط عادی ۲۵ درصد سود عاید سهامداران می‌کند. اما شرایط عادی نیست و نیاز به محرک خاص اقتصادی احساس می‌شود. به طور مثال تغییر تدریجی نرخ بهره به ۱۸ درصد می‌تواند اثر بسیار خوبی را در بورس بگذارد که باید گفت زمان آن نیز فرارسیده است.

این فعال بازار سرمایه در بخش دیگر سخنان خود گفت: افزایش نرخ ارز نیما مخرب اقتصاد است، اما می‌تواند محرک مثبت بازار سهام باشد. این نرخ اگر به بالای ۳۰ هزار تومان برسد، می‌تواند اثر منفی داشته باشد. اثر آن زمانی مشخص می‌شود که شرکت‌های بورسی به چالش اختلاف ۱۰ درصدی دلار نیمایی و آزاد برخورد کنند؛ بنابراین افزایش نرخ دلار اگرچه اقتصاد کلان را با چالش مواجه می‌کند، اما باعث بالا رفتن فروش صادراتی شرکت‌ها می‌شود وبرخی از شرکت‌ها را با اقبال روبه‌رو می‌کند.

محبی تشریح کرد: اگر تغییر بزرگی در بازار جهانی رخ دهد مانند، جهش قیمتی در نفت و ابقای قیمت آن بالای ۱۱۰ دلار که منجر به رشد دوباره کرک اسپرد پالایشی‌ها می‌شود، آن زمان می‌توان انتظار داشت که گروه پالایشی پیشرو شود. سناریوی ابقای نفت زیر ۸۰ دلار نیز محتمل است. در چنین حالتی برای گروه‌های کوچک مثل صنایع شوینده ولاستیک سازی فرصت خوبی به شمار می‌آید، اما در شرایط فعلی بی‌فایده خواهد بود، چراکه نفت در محدوده ۸۰ و ۹۰ دلار در نوسان است. این وضعیت دلیل قوی‌ای را به سهامدار ارائه نمی‌دهد که به سمت فروشندگان یا خریداران نفت بروند. برای بررسی روند بلندمدت باید منتظر یکی از موارد قوی بود و برای روند کوتاه مدت که منجر به رشد ۱۰ درصدی بازار سهام می‌شود نیاز به خبر سیاستی و سیاسی است.

محبی مجد در پایان به بورس نیوز گفت: باید گفت شاخص کل در بدترین حالت در محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد و بهترین حالت به یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد می‌رسد. بررسی بازار سهام به صورت هفتگی در سال‌های ۹۹ و ۹۸ امکان پذیر بود، اما در شرایط فعلی که جریان پول به صورت هفتگی میان صنایع حرکت نمی‌کند و به نسبت نقدینگی حجم معاملات خرد پایین است، تحلیل هفتگی بورس معنای پیدا نمی‌کند. بازار سهام درگیر محرک خارجی و نبود جریان نقدینگی است. با مرتفع شدن این موضوعات می‌توان سمت و سوی آن را تشخیص داد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ریزش ارزش بازار
"تیپیکو" از سود سهام محقق‌شده درآمدی کسب نکرد؛

ریزش ارزش بازار "تیپیکو" از آغاز سال مالی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
اول باید دولت دستش را از جیب سهامدار و شرکت بیرون بکشد.
دوم شرکتها حداکثر سود را تقسیم کنند وقتی قیمت سهام 800 تومن است و شرکت تنها 10 ریال سود تقسیم میکند چه فرقی با کلاه برداری دارد؟
سوم دولت منبعد نباید دستوراتی بدهد که توان اجرا ندارد مثل واگزاری سهام خودروسازها که قرار بود تا شهریور پایان یابد ولی الان که مهر ماه هست هنوز شروع هم نشده است.َ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸
میشه لطفا پی بر ای بازار مسکن بررسی گردد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در ضمن ارزش جایگزینی شرکتهای بورسی چرا بررسی نمیشه؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۲
رشد بورس فقط اول به ورود نقدینگی دوم حمایت بانک مرکزی با کاهش سود بانکی و سوم حمایت دولت چهارم کاهش اوراق بستگی دارد بقیه جنبه روانشناسی بازار را بازی می کند ولی با فراهم شدن چهار مورد اول اگر از اسمان سنگ هم ببارد بورس رشد خواهد کرد و هیچ عاملی نمی تواند باعث فشلی بورس شود و با رشد بورس در عمل هم اعتماد بیشتر می شود و هم تاثیر مضاعف در ورود نقدینگی از طرف حقیقی و حقوقی خواهد گذاشت