بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
علی ابتهاج، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

مس و روی خریدنی هستند به یک شرط /حرکت طلا برخلاف روند همیشگی

مس و روی خریدنی هستند به یک شرط /حرکت طلا برخلاف روند همیشگی
شاخص کل بورس تهران در یکی از مهم‌ترین حمایت‌های خود یعنی یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی قرار دارد، برگشت‌های اخیر هم کم‌حجم و ضعیف بودند.
کد خبر : ۲۶۲۷۳۶

مس و روی خریدنی هستند به یک شرط / حرکت طلا برخلاف روند همیشگی

بورس نیوز: شاخص کل بورس تهران در یکی از مهم‌ترین حمایت‌های خود یعنی یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی قرار دارد، برگشت‌های اخیر هم کم‌حجم و ضعیف بودند. انتظار می‌رود برای حفظ این حمایت، بازار سهام ارزش معامله بیشتری ثبت کند، اما این رویداد در عمل اتفاق نیفتد. حال سؤال اینجاست که شاخص کل بورس از این محدوده رشد قابل ملاحظه خواهد داشت یا خیر.

وضعیت چند صنعت از نگاه تکنیکالی

در همین راستا علی ابتهاج، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: شاخص کل بورس تهران در مهم‌ترین حمایت خود یعنی یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی قرار دارد. برگشت‌های اخیر هم کم‌حجم و ضعیف بودند. انتظار می‌رود برای حفظ این حمایت بازار سهام ارزش معامله بیشتری ثبت کند، اما این رویداد در عمل اتفاق نیافتد و سؤال اینجاست که شاخص از این محدوده فاصله معناداری می‌گیرد یا خیر؟ در این بین گروه شیمیایی، فلزات اساسی و حتی قیمت‌های جهانی اغلب حمایت خود را از دست داده اند. تنها گروه بزرگی که روی حمایت خود قرار دارد و عکس‌العمل اولیه نشان داده گروه پالایشی است و در صنایع بزرگ شرایط به نسبت مطلوبی دارد. کانه‌های فلزی هم از آن دست گروه‌هایی بود که با افت مواجه شد و به حمایت‌های خوبی رسید، اما برخی از نماد‌ها این گروه برخلاف تصورات عمل کردند.

بازار سهام از جهت بنیادی مشکلی ندارد

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر حمایت یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی حفظ شود تا پایان سال شاخص کل بورس، قدرت دستیابی به سطوح محدوده یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را داشته باشد، اما در صورت از دست رفتن آن، احتمال باقی ماندن شاخص کل بورس در شرایط نزولی به مدت ۶ الی ۱۲ ماه وجود دارد. در قیمت‌های فعلی، بازار سهام از جهت بنیادی و ارزندگی مشکلی ندارد و قیمت سهام ارزنده تخمین زده می‌شود، ولی ازنظر سیاسی و مسائل مرتبط، ریسک‌ها همچنان پابرجاست. اگر حمایت و سقف جدیدی در شاخص کل بورس رخ ندهد، می‌توانیم محدوده یک‌میلیون و ۶۷۰ هزار واحدی تا یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی در بازه ۶ ماهه برای آن متصور باشیم.

یک گروه خوب برای سرمایه گذاری

ابتهاج با اشاره به گروه پالایشی تشریح کرد: به نظر می‌رسد برای بلندمدت گروه پالایشی گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری است. تنها کاهش قیمت نفت تأثیر مستقیم بر روی روند عملکرد این گروه ندارد. کرک اسپرد و دیگر موارد هم تأثیرگذار هستند. شرایط پالایشی‌ها به گونه‌ای است که افت فعلی ازلحاظ تکنیکال هم قابل‌قبول بوده، اما نکته نگران‌کننده از دست رفتن حمایت تمام شاخص‌ها در بازار سهام است. از نظر من گروه پالایشی شرایط مطلوبی حتی در بازه کوتاه مدت خواهد داشت.

مس و روی خریدنی هستند به یک شرط

این فعال بازار سرمایه در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: قیمت مس و روی به‌طور خاص مقاومت خود را در ماه‌های قبل شکسته و رشد قیمتی را تجربه کردند، اما پس از این رشد، نفوذی سنگین در حمایت خود داشت. با این حال، هنوز می‌توان به اصلاح قبلی امیدوار بود. به شرطی که سیاست افزایش نرخ بهره آمریکا ادامه نیابد، ادامه این سیاست خارج از انتظار بازار‌ها خواهد بود. در صورت ادامه‌دار شدن سیاست افزایش نرخ در آمریکا این حمایت‌ها می‌تواند شکسته شود، اما در شرایط فعلی زمان مناسب خرید است چراکه مس و روی در کف قیمتی خود قرار دارند.

حرکت طلا برخلاف روند همیشگی

ابتهاج در پایان درباره قیمت انس جهانی طلا به بورس نیوز گفت: انس طلا، اما الگوی کلاسیک "دابل تاپ" ایجاد کرده که خط گردن آن‌هم شکسته است و هدف اول آن‌هم ۱۰ درصد پایین‌تر از ارقام فعلی ارزیابی می‌شود. به صورت سنتی در بازار‌های جهانی، طلا دارایی امن محسوب می‌شود و در مواقع جنگ یا ناپایداری اقتصادی و سیاسی، سرمایه گذاران به سمت این دارایی گرایش پیدا می‌کنند. اما برخلاف قبل، در این دوره جریان نقدینگی در سطح جهانی تمایل کمی به خرید طلا از خود نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اقدام مثبت شرکت بورس در منع فروش بازارگردان ها
مجتبی سلطانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اقدام مثبت شرکت بورس در منع فروش بازارگردان ها

ریزش ارزش بازار
"تیپیکو" از سود سهام محقق‌شده درآمدی کسب نکرد؛

ریزش ارزش بازار "تیپیکو" از آغاز سال مالی

سود بین بانکی بر بورس تاثیری ندارد
مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی:

سود بین بانکی بر بورس تاثیری ندارد

سهام گروه های کامودیتی محور بدون برجام صعود می کند؟
پوریا خالدین، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

سهام گروه های کامودیتی محور بدون برجام صعود می کند؟

ارسال نظر