بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
بانک مرکزی اعلام کرد؛

گزارش جدید از تحولات بازار مسکن

گزارش جدید از تحولات بازار مسکن
تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان‌ می‌دهد که در شهریورماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳۲.۲ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به ماه قبل می باشد.
کد خبر : ۲۶۲۸۱۳

گزارش جدید از تحولات بازار مسکن

بورس نیوز: تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریور ماه در حالی منتشر شد که نشان می‌دهد تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در شهریور ماه سال ۱۴۰۱، به حدود ۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه گذشته ۲۲.۹ درصد و ماه مشابه سال گذشته ۲۲.۵ درصد کاهش یافته است.

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۳۲.۲ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به ماه قبل می‌باشد.

رشد ۱.۱ درصدی قیمت مسکن تهران طی شهریور نسبت به ماه قبل از آن در حالی است که در مرداد ماه قیمت مسکن تهران نسبت به تیر ماه ۲.۵ درصد افزایش یافته بود.

گفتنی است، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در قیاس با ماه مشابه سال قبل ۳۶.۳ درصد افزایش یافته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۸۷۱.۳ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۱۵ میلیون ریال به منطقه ۱۹ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۶.۴ و ۱۸.۸ درصد افزایش نشان میدهند.

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در شهریورماه سال ۱۴۰۱ نشان میدهد که به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۵۴.۴ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۵۵.۹ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه (۴۳۲.۲ میلیون ریال) معامله شده و ۴۹.۴ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در شهریورماه سال ۱۴۰۱ نشاندهنده رشد به ترتیب معادل ۴۰.۹ و ۴۶.۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل میباشد. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در شهریورماه در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۴.۶ و ۴.۷ درصد میباشد.

گزارش «تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریور ماه سال ۱۴۰۱» که برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

گزارش جدید از تحولات بازار مسکن

اشتراک گذاری :
ارسال نظر