بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
وزیر صمت گفت: حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی واحد‌های صنعتی راکد کشور با هدف احیای تولید و اشتغال در یکسال گذشته بازپس‌گیری شد.
کد خبر : ۲۶۲۹۶۳

بازپس گیری ۷۰۰ هکتار از اراضی واحد‌های صنعتی راکد کشور

بورس نیوز: سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: روند تولید در کشور در سال جاری سرعت گرفته و به عنوان مثال در این واحد میزان تولید کاغذ در ۶ ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در تولید تراکتور و فولاد در سال جاری به ترتیب شاهد افزایش رشد ۵۰ و ۱۰ درصد هستیم که به طور حتم این روند اساسی ادامه خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش تولید ظروف، کامیون و کامیونت در کشور طی ۶ ماهه گذشته، گفت: کمبود نقدینگی یکی از چالش‌های اساسی بنگاه‌های اقتصادی در زمان حاضر است که به طور حتم برای رفع این چالش برنامه‌های خوبی در دست اجرا قرار خواهد گرفت.

فاطمی امین ادامه داد: حدود ۷۰۰ هکتار از اراضی واحد‌های صنعتی راکد کشور با هدف احیای تولید و اشتغال در یکسال گذشته بازپس‌گیری شد.

وزیر صمت همچنین از الکترونیکی شدن واگذاری اراضی صنعتی و تولیدی در کشور خبر داد و افزود: با برنامه ریزی اصولی درصدد بازپس‌گیری اراضی واحد‌های تولیدی غیرفعال هستیم.

فاطمی امین اضافه کرد: در ۶ ماهه دوم امسال تمرکز دولت بر روی ایجاد اشتغال پایدار در کشور است چراکه از ابتدای فروردین تا شهریور امسال وضعیت تولید مطلوب بوده و باید تا پایان سال برای کاهش نرخ بیکاری تلاش کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیشرفت خوب صنعت غذا در ایران گفت: با توجه به اینکه در زمینه کیفیت و تولید محصولات غذایی به نقطه خوبی رسیده‌ایم از این پس باید تمرکز خود را بر روی محصولات دانش بنیان و صنایع ماشین آلات در این حوزه و همچنین ارزان سازی و کاهش هزینه غذایی مردم قرار دهیم.

وی ضمن پر اهمیت خواندن تولید ماشین آلات صنعتی و اتکا به شرکت‌های دانش بنیان افزود: صنعت ماشین سازی و تجهیزات یک صنعت برتر است و مطلع شده‌ام که کارخانه تولید لبنیات که امروز از آن بازدید کردم وارد عرصه ماشین سازی شده که این موضوع خیلی مهم است.

فاطمی امین در ادامه با تاکید بر اینکه نکته مهم دیگر در صنعت غذا ارزان سازی و کاهش هزینه‌های مردم است گفت: می‌توان با اتکا بر صنایع ترکیبی به تولید انواع مواد غذایی پرداخت.

وی همچنین با اشاره به پایین بودن مصرف سرانه لبنیات در کشور گفت: اگر بتوانیم شیر را به صورتی فرآوری کنیم که پروتئین آن در سبد غذایی مردم جای گیرد هم می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد و هم هزینه‌های مردم کاهش می‌یابد.

وزیر صمت در بخش دیگری از صحبت‌ها با بیان اینکه دو شاخص تولید و صادرات در یک سال گذشته گویای رشد در بخش صنعت، معدن و تجارت است گفت: ما در اکثر قریب به اتفاق محصولات شاهد رشد تولید هستیم.

وی از رشد ۵/۱ درصدی بخش صنعت در ۳ ماهه نخست امسال خبر داد و افزود: سرمایه گذاری در ماشین آلات و تجهیزات ۵/۸ درصد رشد و همچنین بنگاه‌های بورسی در ۵ ماهه نخست امسال رشد ۶/۷ درصدی داشته‌اند.

فاطمی امین در خصوص آمار صادرات در کشور نیز گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۲۴ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته صادرات داشته‌ایم و این در صورتی است که در برخی کشور‌ها مثل آفریقا با ۱۰۰ درصد رشد صادرات و مرداد امسال در مقایسه با مرداد سال گذشته ۱۸۰ درصد بیشتر رشد صادرات به روسیه داشته‌ایم.

وی مهمترین اولویت حال حاضر پیش روی وزارت صنعت، معدن و تجارت را اشتغالزایی عنوان کرد و گفت: احیای معادن، به مزایده گذاشتن ۵ هزار محدوده اکتشافی و معدنی و در دستور کار قرار دادن احیای ۱۲۰۰ معدن از جمله اقداماتی است که با هدف ایجاد اشتغال انجام می‌شود.

فاطمی امین همچنین در این خصوص به توافق نامه‌ی ۲۲ بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: به واسطه این توافق نامه ۵۰ هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی بنگاه‌های تولیدی اختصاص داده شده که این امر به ایجاد اشتغال در کشور کمک می‌کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر