بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
افتتاح دومین واحد بخار با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیون یورو
مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در فرایند ساخت دومین واحد بخار این نیروگاه را حدود ۱۳۰ میلیون یورو برشمرد.
کد خبر : ۲۶۲۹۶۹

افتتاح دومین واحد بخار با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیون یورو

بورس نیوز: رو‌ح‌اله اسپنانی، مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی اظهار کرد: نیروگاه عسلویه در حال حاضر با برخورداری از ۶ واحد گازی و دو واحد بخار به ظرفیت یک‌هزار و ۳۳۳ مگاوات در حال فعالیت است که با تکمیل واحد‌های بخار این مجموعه، مجموع ظرفیت نیروگاه به ۱۴۹۳ مگاوات افزایش خواهد یافت.

اسپنانی با تاکید بر اینکه افتتاح این پروژه باعث افزایش ظرفیت شبکه تولید نیروی برق کشور می‌شود، افزود: سوخت اصلی این نیروگاه گاز، سوخت پشتیبان آن نفت گاز و سطح ولتاژ پست بلافصل نیروگاه مذکور ۴۰۰ کیلوولت از نوع AIS بوده و سیستم خنک‌کن آن خشک و از نوع ACC با کمترین میزان آب مورد نیاز است.

وی ادامه داد: افزایش تولید برق، پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، کاهش آلایندگی زیست‌محیطی و همچنین رشد راندمان نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی از جمله اهداف احداث بخش بخار این نیروگاه است.

بر این اساس، احداث واحد‌های بخار این مجموعه نیروگاهی ضمن صرفه‌جویی ۲۸۲ میلیون متر مکعب در سال برای هر واحد بخار نیروگاه و صرفه‌جویی مجموعا ۸۴۶ میلیون مترمکعبی مصرف سوخت در سال برای کل نیروگاه، منجر به افزایش راندمان نیروگاه به حدود ۵۰ درصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تبدیل واحد گازی به سیکل‌ترکیبی موجب افزایش ظرفیت تولید برق بدون نیاز به مصرف سوخت اضافی می‌شود، افزود: این امر علاوه بر مزایای اقتصادی صرفه‌جویی در مصرف سوخت به ازای برق تولیدی، مزایای زیست‌محیطی ناشی از کاهش تولید آلاینده‌های زیست محیطی و گاز‌های گلخانه‌ای، افزایش NOX و COX را در پی دارد و باعث صیانت از منابع انرژی و سوخت و نهایتا هدر رفت ثروت ملی خواهد شد.

مجری طرح نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در فرایند ساخت دومین واحد بخار این نیروگاه را حدود ۱۳۰ میلیون یورو برشمرد و گفت: این پروژه در قالب قرارداد بیع‌متقابل میان شرکت برق حرارتی به نمایندگی از دولت و گروه مپنا به نمایندگی بخش خصوصی منعقد شده است. براساس این نوع قرارداد سرمایه مورد نیاز توسط گروه مپنا تامین شده و نحوه بازگشت سرمایه پس از تبدیل واحد‌های گازی موجود به سیکل‌ترکیبی و اندازه‌گیری میزان سوخت صرفه‌جویی شده ناشی از ترکیبی شدن بلوک نیروگاهی به سرمایه‌گذار بازگشت داده می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر