بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
اجرای الگوی کشت به بودجه ۳۰ هزار میلیاردی نیاز دارد
وزیر جهاد کشاورزی گفت:امیدواریم با همکاری سازمان برنامه و بودجه، ردیف بودجه مشخص برای الگوی کشت که حداقل ۳۰ همت است در قانون بودجه سال آینده گنجانده شود.
کد خبر : ۲۶۳۰۷۷

اجرای الگوی کشت به بودجه 30هزار میلیاردی نیاز دارد

بورس نیوز: سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی تداوم اجرای الگوی کشت در سال‌های آتی را نیازمند تخصیص ردیف بودجه مشخص در قانون بودجه سال آینده خواند و با تاکید بر لزوم پرداخت یارانه برای هدایت کشاورزان به کشت کالا‌های اساسی و اجرای الگوی کشت، تصریح کرد: برای این امر لازم است که در قانون بودجه سال آینده، ردیف بودجه مشخص ایجاد کنیم و گرنه اجرای الگوی کشت مثل ۵۰ سال گذشته روی کاغذ می‌ماند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تاخیر ۵۰ ساله در اجرای الگوی کشت در کشور، این کار را اقدامی جسورانه، اما نیازمند همکاری و هماهنگی همه وزارتخانه‌ها و بخش‌های حاکمیتی خواند و گفت: امکان ندارد که الگوی کشت را فقط یک وزارتخانه بتواند اجرا کند و شاید دلیل اجرا نشدن در نیم قرن گذشته هم، همین امر بوده است.

وی با بیان اینکه گاهی وزارت جهاد کشاورزی مورد سوال قرار می‌گیرد که چرا الگوی کشت را اجرا نکردید، خاطرنشان کرد: همانطور که در قانون قید شده، این کار باید از اول مهر و توسط دولت اجرا شود.

ساداتی نژاد افزود: در ظاهر می‌توان روی یک برگه کاغذ با پیوست طرح تدوین شده، الگوی کشت را ابلاغ کرد، اما ما این کار را انجام ندادیم، چون به اجرای واقعی و عملیاتی کار اصرار داریم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این کار جسورانه‌ای بود و خیلی‌ها گفتند که بعد‌ها مورد سوال و مطالبه قرار می‌گیرید، اما ما مصمم هستیم که الگوی کشت را اجرا کنیم. البته اینطور نبوده که همه امکانات مورد نیازمان آماده باشد، اما با حمایت‌های انجام شده، شرایط بهتر شد.

ساداتی نژاد درباره چشم انداز یک ساله نتایج اجرای الگوی کشت توضیح داد: این سند در سال اول ۳ میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب (معادل ۶ درصد) را مد نظر دارد و ۱۸ درصد نیز بهره وری آب را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: همچنین ۱۱ درصد افزایش تولید پیش بینی شده و ضریب خود اتکایی نیز ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای الگوی کشت ۲.۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.

ساداتی نژاد در ادامه سخنانش در اجلاس سراسری الگوی کشت به توسعه طرح جهش تولید در دیمزار‌ها اشاره و تاکید کرد: این طرح که مورد تشویق رهبر معظم انقلاب نیز قثرار گرفت، امسال ۵ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور را پوشش می‌دهد و انتظار داریم که شاهد ۴.۵ میلیون تن افزایش تولید باشیم.

وی افزایش تولید ۱۵۸ درصدی دانه‌های روغنی را یکی دیگر از آثار اجرای الگوی کشت خواند و خطاب به مخبر، معاون اول رئیس جمهور گفت: امیدواریم با حمایت شما و همکاری سازمان برنامه و بودجه، ردیف بودجه مشخص برای الگوی کشت که حداقل ۳۰ همت است در قانون بودجه سال آینده گنجانده شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر