بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت:

برنامه ریزی کاهش زمان افزایش سرمایه از آورده نقدی

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: در خصوص افزایش سرمایه از طریق مطالبات و آورده نقدی برنامه‌هایی برای تسهیل و کاهش زمان این فرایند وجود دارد که با توجه به زیر ساخت‌های سامانه سجام و مجوز موجود در برنامه توسعه ششم در حال فراهم سازی است.
کد خبر : ۲۶۳۰۸۲

برنامه ریزی کاهش زمان افزایش سرمایه از آورده نقدی

بورس نیوز: وحید روشن قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس اظهار کرد: در خصوص مشوق‌های مالیاتی افزایش سرمایه در قانون بودجه ۱۴۰۱ بر اساس پیشنهاد سازمان بورس، آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت‌ها که به حساب سرمایه منتقل شود در محاسبه مالیات بر درآمد مشمول نرخ صفر مالیاتی خواهد بود. در راستای این اقدام امسال مبلغ افزایش سرمایه از محل سود انباشته نسبت به سال قبل رشد داشت در ۶ ماه ابتدای امسال ۶۶ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل سود انباشته داشته ایم که ۱۷۱ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است که این موضوع سبب کاهش خروج نقدینگی از شرکت‌ها و سرمایه گذاری بیشتر آن‌ها در شرکت می‌شود.

وی افزود: در خصوص افزایش سرمایه از طریق مطالبات و آورده نقدی برنامه‌هایی برای تسهیل و کاهش زمان این فرایند وجود دارد که با توجه به زیر ساخت‌های سامانه سجام و مجوز موجود در برنامه توسعه ششم در حال فراهم سازی است. اقدامات اولیه برای طراحی زیر ساخت‌های لازم و نرم افزار‌های مناسب برای این کار در سازمان و شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام شده و مراحل اولیه آن صورت گرفته است.

روشن قلب ادامه داد: الکترونیکی شدن ارسال حق تقدم‌ها سبب می‌شود که علاوه بر کاهش زمان و هزینه انجام افزایش سرمایه برای ناشران و سهامداران، دقت نیز افزایش پیدا می‌کند. در کل این برنامه در مراحل نهایی است، اما نیاز به دائمی شدن قانون هم وجود دارد که امیدواریم امسال به نتیجه نهایی برسد.

وی توضیح داد: تا سامانه سجام راه اندازی نمیشد فرآیند الکترونیکی شدن مطرح و پیش نمی‌رفت، ولی در حال حاضر و با استقبال مناسب سهامداران از ثبت نام در سامانه سجام، این امکان وجود دارد که به سوی الکترونیکی شدن فرآیند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات برویم.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس بیان کرد: در خصوص تاسیس شرکت سهامی عام می‌توان با جمع آوری سرمایه‌های خرد و ایجاد شرکت‌های سهامی عام جدید نسبت به راه اندازی کسب و کار‌های جدید اقدام نمود و در این راستا در سال ۱۴۰۰،۶ مجوز تاسیس داده شد که در مقایسه با سال قبل مانند ۹۹ که دو مجوز بوده پیشرفت داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بحث تاسیس شرکت‌های عام پروژه موضوع بعدی است شرکت‌هایی که نیاز به جذب سرمایه برای پروژه‌های در حال اجرای خود دارند و پروژه آن‌ها حایز شرایط ذکر شده در دستور العمل مربوطه باشد، با این روش می‌توانند اقدام به تاسیس شرکت سهامی عام جدید کنند. چند در خواسته در این زیمنه وجود دارد امید است که امسال اولین تاسیس این نوع از شرکت‌ها را داشته باشیم.

روشن قلب گفت: راهکار دیگر تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه انتشار اوراق بدهی بوده که امسال نسبت به گذشته افزایش زیادی در انتشار اوراق بدهی شرکت‌های غیر دولتی در بازار سرمایه داشته ایم که نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش ۲۲۰ درصدی داشته و در سال جاری تا تاریخ ۱۵ مهر، ۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق بدهی رقم خورده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر