بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
رئیس‌جمهور گفت: در پی ناکامی آمریکا در نظامی‌‌گری و تحریم، واشنگتن و متحدینش به سیاست ناکام بی‌ثبات‌سازی متوسل شده‌اند. آنچه موجب موفقیت ملت ایران شده و سلطه‌گران را به وحشت انداخته است، توجه ملت ایران به پیشرفت براساس قدرت درونی خود است.
کد خبر : ۲۶۳۱۶۳

رئیسی

بورس نیوز: آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در ششمین اجلاس تعامل و اعتمادسازی در آسیا با عنوان اختصاری "سیکا" که باحضور سران کشور‌های عضو و ناظر در کشور قزاقستان در حال برگزاری است، سخنرانی کرد.

وی اظهار داشت: فرا رسیدن سی‌امین سالگرد تأسیس کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) را تبریک می‌گویم. امیدوارم با تبدیل سیکا به یک سازمان منطقه‌ای، روند بالندگی این ساختار ارزشمند همکاری برای کسب جایگاهی موثر در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی تداوم یابد.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: فرآیند تحول و گذار در نظام بین‌الملل به مرحله خاصی رسیده است. در بازتوزیع جدید قدرت، رویکرد‌های سلطه‌طلب، مطرودند و صدا و نقش کشور‌های مستقل، بیشتر شنیده و مشاهده می‌شود. این تحول و گذار نیاز به راهبری و جهت‌دهی دارد تا به عاقبت نظام‌های بین‌المللی سابق گرفتار نشود. سرمایه تمدنی و معنوی که شکل‌دهنده ارزش‌های مشترک قاره کهن آسیاست تضمین کننده نظم و جهانی است که ظلم و بی‌عدالتی و یکجانبه‌گرایی را نفی کرده و با آن به مقابله می‌پردازد. عنصر کلیدی در تضمین موفقیت این فرایند، همکاری و هماهنگی کشور‌های مستقل است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن سابقه تمدنی و غنای فرهنگی، سیاست خارجی خود را بر اساس مفاهیم متعالی الهی- انسانیِ عدالت، معنویت، عقلانیت، اخلاق، آزادی و استقلال که جملگی، تضمین‌کننده رفاه و عزت ملت‌هاست بنا نهاده است و نمود‌های آن را می‌توان در مبارزه موفق با تروریسم و افراط‌گرایی، یاری مستمر آوارگان و مهاجرین افغانستان، دفاع از ملت‌های مظلوم از فلسطین تا یمن، حمایت از حاکمیت ملی و تمایت ارضی کشور‌ها از جمله در عراق و سوریه، مقابله با یکجانبه‌گرایی و سلطه‌گری در همه اَشکالِ آن و یاری همسایگان در روز‌های سخت مشاهده کرد؛ این مسیرِ اقتدار، همواره در کنار شاه‌راهِ اصلی، یعنی پیشرفت همه جانبه ایران در جریان بوده است.

رئیس‌جمهور کشورمان بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به این مسیر می‌داند و برای تحقق یک نظم عادلانه و مبتنی بر همکاری و احترام متقابل، بر سیاست همسایگی، چندجانبه‌گرایی و همگرایی پایدار تاکید می‌کند و در این راستا، بویژه با توجه به ظرفیت‌های خود به لحاظ ژئوپلتیک، انرژی، حمل‌ونقل و نیروی انسانیِ با استعداد، آماده‌ی نقش‌آفرینی فعال و سازنده در شکل‌دهی و تقویتِ سازمان‌های منطقه‌ای و همچنین مخالفت با سیاست‌های انحصارِ قدرت و یکجانبه‌گرایی هستیم.

آیت‌الله رئیسی همچنین گفت: امنیت و همکاری لازم و ملزوم یکدیگرند که به صورت هم‌افزا، رفاه ملی و توسعه منطقه‌ای را به ارمغان می‌آورند. جمهوری اسلامی ایران به تامین منافع مشترک کشورهایِ مستقل از طریق همکاری باور دارد و این راهبرد را فارغ از تحولات بین‌المللی ادامه خواهد داد. این رویکرد، موجب افزایش همکاری دولت‌ها، رفاه ملت‌ها و اعتمادسازی منطقه‌ای خواهد شد.

وی افزود: در مقابل، یکجانبه‌گرایی با تلاش در جهت بی‌ثبات کردن کشورها، به دنبال آنست که مانع پیشرفت آن‌ها و ناکام گذاشتنِ فرایند‌های همگراییِ ملت‌هایِ مستقل شود. این مهم، بیانگر آن است که همگرایی و امنیت در آسیا با منافع کشور‌های سلطه طلب، سازگار نیست و هر گونه تلاش برای بی‌ثبات‌کردنِ ملت‌های مستقل، اهداف و پیامد‌هایی فراتر از جغرافیای ملی را دنبال کرده و در واقع، ثبات و رفاه کشور‌های منطقه را هدف قرار می‌دهد.

رئیسی خاطرنشان کرد: تجربه تاریخی ملت ایران بخصوص در چهار دهه گذشته، ادراک ارزشمندی از الزامات دستیابی همزمان به امنیت و پیشرفت را در اختیار ما قرار داده که اینک آن را با شما در میان می‌گذارم. ملت ایران هرگاه مسیر استقلال و پیشرفت را برگزیده با مخالفت زورمداران مواجه شده است که نمونه واضح آن کودتا و تحریم حتی در دوران قبل از انقلاب اسلامی خود بوده است.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی نیز اراده قلدر‌های بین‌المللی به‌سرکردگی آمریکا این بوده که در مقابل اراده ملت ایران بایستند و حقوق و منافع آن را به چالش بکشند. در تمام این دوران، ملت ایران همواره با تهدید‌های مختلف همچون جنگ، تحریم، ترور، تلاش برای کودتا، تسلیح صدام به سلاح شیمیایی توسط اروپا و آمریکا برای قتل عام هموطنان و نهایتا پیمان شکنی و نقض عهد روبرو بوده است. ما به این باور رسیده‌ایم که راه استقلال و رفاه ملت ایران از طریق «قدرت همه‌جانبه» میسر است و این جز با اتکال به خداوند و اتکاء به مردم و همکاری با دوستان میسر نیست.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: ملت ایران هم گزینه نظامی آمریکا را نامعتبر کرده است و هم، آنطور که خودشان اعتراف کرده‌اند، سیاست تحریم و فشار حداکثری را شکستی خفت‌بار داده است. اینک در پی ناکامی آمریکا در نظامی‌گری و تحریم، واشنگتن و متحدینش به سیاست بی‌ثبات‌سازی متوسل شده‌اند که قطعا شکست آن‌ها را در پی دارد. آنچه موجب موفقیت ملت ایران شده و سلطه‌گران را به وحشت انداخته، توجه ملت ایران به پیشرفت بر اساس «قدرت درونی خود» است؛ لذا در فرایند تامین همزمان امنیت و پیشرفت، باید اولویت را به «قدرت درون زا» و ساز و کار‌های تقویتِ آن اختصاص داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر