بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
با نبود سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی؛

در تحقق برنامه ششم دچار عقب ماندگی هستیم

در تحقق برنامه ششم دچار عقب ماندگی هستیم
وزیر نفت گفت: با اینکه در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود روزانه معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز خام داشته باشیم اکنون تولید روزانه ما ۸۵۰ میلیون متر مکعب است. عدم سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی سبب این عقب ماندگی در تحقق برنامه ششم شده است.
کد خبر : ۲۶۳۳۰۶

در تحقق برنامه ششم دچار عقب ماندگی هستیم

بورس نیوز: جواد اوجی، وزیر نفت پس از استماع گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور اظهار کرد: در فصل سرد زمستان مصرف گاز به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد یعنی نظیر به ۴ برابر مصرف در فصل گرم سال است.

وزیر نفت بیان کرد: سهم سبد گاز در نیروگاه‌های کشور بیش از ۸۳ درصد است و سوخت مورد نیاز این نیروگاه‌ها از گاز تامین می‌شود در صورتی که در جهان سوخت مورد نظر نیاز و گاز طبیعی که در نیروگاه استفاده می‌شود حدود ۲۳ درصد است، اما در کشور ما در بحث نیروگاه‌ها تأمین سوخت بیش از ۸۳ درصد است.

اوجی با اشاره به مصارف خانگی گاز طبیعی در کشور خاطرنشان کرد: رشد مصرف ما در حوزه بخش خانگی سالانه ۶ درصد است و در بسته‌های عمده سالانه ۵ درصد و در بخش نیروگاهی سالانه ۴ درصد رشد مصرف گاز را داریم.

وی افزود: رشد شدت مصرف انرژی در کشور نسبت به مصرف جهانی بیش از دو برابر است به همین خاطر با توجه به عرضه و تولید گاز و در بخش مصارف به خصوص در دو الی سه ماه فصل سرد نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب بحث ناترازی را داریم.

اوجی تصریح کرد: در شروع به کار دولت سیزدهم ما در تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها با چالش‌هایی مواجه بودیم که با لطف پروردگار و همت نمایندگان مرتفع شد. ناترازی مصرف گاز ۲۴۰ میلیون متر مکعب در فصل سرد سال بود و تعرفه مشترکان پرمصرف نیز از سال ۹۴ تغییری نکرده بود. از همان روز‌های آغازین اقدامات قابل توجهی انجام شد.

وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور به وسیله گاز تامین می‌شود گفت: روند شدت مصرف انرژی کشور بیشتر از میانگین شدت مصرف انرژی در سطح جهانی است. این روند نیز با رشد اقتصادی همخوانی ندارد. در حوزه تامین امنیت انرژی کشور تراز بین عرضه و تقاضای گاز طبیعی یکی از مولفه‌های کلیدی به شمار می‌رود. در بحث تولید گاز بیش از ۷۵ درصد تولید گاز خام از میدان پارس جنوبی و نزدیک به ۲۰ درصد آن از میادین مستقل گازی و پنج درصد آن در میادین مستقل صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود روزانه معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب تولید گاز خام داشته باشیم اکنون تولید روزانه ما ۸۵۰ میلیون متر مکعب است. عدم سرمایه گذاری در توسعه میادین گازی سبب این عقب ماندگی در تحقق برنامه ششم شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر