بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۸
نسبت به مدت مشابه سال گذشته؛

رشد ۴۹ درصدی پرداخت تسهیلات

رشد ۴۹ درصدی پرداخت تسهیلات
مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: شبکه بانکی در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۱۹۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۹ درصد رشد کرده است.
کد خبر : ۲۶۳۳۱۱

رشد ۴۹ درصدی پرداخت تسهیلات

بورس نیوز: محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اظهار کرد: شبکه بانکی در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۱۹۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۹ درصد رشد کرده است.

وی افزود: بخش عمده این تسهیلات مربوط به تامین سرمایه در گردش است که حدود ۶۷ درصد از این تسهیلات را در بر می‌گیرد.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی تاکید کرد: علاوه بر این برای تسهیلات ودیعه مسکن که طبق قانون جهش تولید مسکن مصوب شده، به ۸۲ هزارو ۷۴۰ نفر مبلغ ۴۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. طی ۶ ماه اول امسال به ۷۶۱۲ شرکت دانش‌بنیان مبلغ ۵۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهلات پرداخت شده که نسبت به ۶ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.

وی با اشاره به تکالیف تسهیلاتی دیگری که به بانک‌ها ابلاغ و توسط آن‌ها اجرا شده، بیان کرد: به طور مثال برای خرید تضمینی گندم مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلاتی به شرکت‌های دولتی بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده است. برای خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی و نهاده‌ها ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

نادعلی ادامه داد: این بخش نیاز‌های بانک‌ها را به شکل غیرمستقیم و در قالب حراج‌هایی که به صورت هفتگی و موردی برگزار می‌شود، برطرف می‌کنیم. حراج‌های موردی به صورت تسهیلات قاعده‌مند اجرا می‌شود. تمام این ابزار‌ها وثیقه محور است و تماما در اختیار بانک مرکزی است که می‌تواند در سررسید رفتار بانک‌ها را تنظیم کند.

وی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین ابزار‌های اعتباری اوراق گام است که تاکنون حدود ۲۶ همت اوراق گام توسط بانک مرکزی صادر شده و در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است که بانک‌ها از این اوراق در شبکه‌های تامین مالی تولید استفاده می‌کنند.

بنابر گفته او، سومین حوزه اقدامات عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی مربوط به این بخش است. با ابزار‌های اعتباری جدید بانک‌ها به جای پرداخت نقدی تسهیلات، به زنجیره‌ها و حلقه‌های مختلف تولید تسهیلات اعتباری پرداخت می‌کنند. بانک مرکزی با شناسایی این زنجیره‌ها در قالب ابزار‌های اعتباری مثل گواهی اعتبار مولد یا گام، برات الکترونیکی، اعتبار اسناد ریالی و دیگر ابزار‌ها و در قبال رسید‌هایی که صادر می‌شود امر هدایت اعتبار را انجام می‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر