بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

گفتار درمانی مهمترین عامل رکود بازار خودرو است/ قیمت‌ خودرو تا پایان سال رشد می کند

گفتار درمانی مهمترین عامل رکود بازار خودرو است/ قیمت‌ خودرو تا پایان سال رشد می کند
رکود هنوز کلیدواژه بازار خودرو است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود پیش‌بینی افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها تا پایان سال جاری، هنوز سطح معاملات بسیار پایین است، اما در این بین افزایش قیمت در مهر ماه ، گمانه‌زنی برای تحقق افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی را بیشتر کرده است.
کد خبر : ۲۶۳۴۴۷

گفتار درمانی و وعده‌ها بازار خودرو را رکودی کرد+بورس نیوز

گفتار درمانی و وعده‌ها بازار خودرو را رکودی کرد

امیر حسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: قیمت خودرو تا پایان سال نسبت به ابتدای سال بایستی معادل تورم که ۴۰ درصد است، افزایش پیدا کند، اما گفتار درمانی و وعده‌های وزارت صمت بازار خودرو را به شدت با رکود مواجه کرده است. در شرایط فعلی خریداران در انتظار کاهش قیمت و فروشندگان انتظار افزایش آن را دارند در نتیجه تمام افراد در انتظار به سر می‌برند. اتفاقی که از یک ماه قبل شروع و تا انتهای سال ادامه می‌یابد کم رنگ شدن گفتار درمانی، ناامیدی نسبت به برجام و اوضاع نامطلوب سیاسی در کشور است در این حالت با وجود رکود، قیمت‌ها افزایشی می‌‍شود. در این بین مشخص نیست دولت تا چه زمانی می‌توان نرخ دلار را ثابت نگه‌دارد، ولی به صورت منطقی باید افزایش یابد.

وی افزود: افزایش قیمت دلار در بازه یک ماهه ۶ درصد بوده، قیمت خودرو هم در همین محدوده افزایش داشته پس این رشد قیمت در مهر منطقی است. بی‌شک با صعود نرخ دلار قیمت خودرو بالا می‌رود در غیر این صورت نیز قیمت‌ها تدریجی افزایش می‌یابد و دولت هم به دلیل موانع زیاد برای جلوگیری از این موضوع راهکاری ندارد.

روند افزایش قیمت ادامه دارد

کاکایی با اشاره به محتمل بودن افزایش قیمت خودرو در ماه‌های آتی گفت: خودروسازان اعلام نیاز برای افزایش قیمت داشته‌اند، اما از طرف وزارت صمت رد شده است. ولی نسبت به تجربیات قبل به نظر نمی‌رسد از این امر جلوگیری شود مگر اینکه صنعت خودرو ضرر زیادی را متحمل شود. باید گفت در ایران‌خودرو و سایپا به شدت کمبود نقدینگی احساس می‌شود به همین خاطر تحمل افزایش زیان را ندارند، همچنین در این شرکت‌ها بخش زیادی از محصولات به دلیل نزدیکی قیمت به بازار آزاد از سبد قرعه‌کشی حذف شده است. در این میان تمام عواملی حاکی از آن است که قیمت‌ها رو به رشد است.

منتظر موج افزایش قیمت خودرو در سال آینده باشید

وی در پایان گفتگو با بورس نیوز تبیین کرد: در ۴ الی ۵ ماه ابتدای سال درصد افزایش قیمت در بازار خودرو بسیار متفاوت بوده است و با گذشت نیمی از سال تا به حال ۲۵ درصد افزایش قیمت در خودرو‌های با قیمت پایین‌تر از یک میلیارد تومان را شاهد بودیم و این روند تا ۴۰ درصد نیز ادامه می‌یابد. قیمت برق و گاز در بودجه سال بعد  ۲ تا ۲.۵ برابر شده که منجر به جهش قیمتی خودرو در ابتدای سال آینده می‌شود. به نظر می رسد در ماه‌های بهمن و اسفند بازار خودرو با تقاضا مواجه شده و افرادی که خرید خود را به تعویق انداخته بودند وارد بازار می‌شوند.

پایان مطلب/

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ورشکسته بورس دولتی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
دولت نحس 13 دستتو از جیب سهامدار خرد در بیار.مرگ بر همتون که دزد فوق حرفه ای هستین......هزاران لعنتو فحش نثارتان