بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
پلی‌استایرن، روز گذشته با درصد رقابت بسیار بالا معامله شد و نکته مهم آنکه معاملات این ماده اولیه از سوی بورس کالا ابطال نشد.
کد خبر : ۲۶۳۵۰۹

تعمیرات اجباری در پتروشیمی‌های استایرنی

بورس نیوز: روز گذشته، پلی‌استایرن انبساطی گرید ۳۱۱HS، پتروشیمی تبریز با ۱۶۳.۵ درصد رقابت جایگاه نخست درصد رقابت را از آن خود کرد و بعد از آن پلی استایرن انبساطی ۲۲۱HS پتروشیمی تبریز با ۱۵۶.۴ درصد رقابت در جایگاه دوم رقابت ایستاد.

به دنبال درصد رقابت‌های بالای این ماده اولیه انتظار می‌رفت که به روال معمول معاملات با بیش از ۷۰ درصد رقابت از سوی بورس کالا باطل شوند، اما این اتفاق برای معملات پلی‌استایرن رخ نداد. به دنبال پیگیری‌های انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران این اتفاق را ناشی از آن دانست که تمامی شرکت‌های استایرنی به جز پتروشیمی تبریز به نوعی در تعمیرات اجباری قرار دارند.

یکی از کارشناسان این شرکت اظهار کرد: پتروشیمی‌های پلی استایرنی مثل سهند، بانیار و انتخاب در تعمیرات هستند و موجودی که پتروشیمی انتخاب هر هفته عرضه می‌کرد هم درهفته جاری، تمام شد. در واقع اکنون تنها تولید کننده استایرن، پتروشیمی تبریز است که این رشکت هم  نزدیک به ۹۰ درصد تولید خود را در کف عرضه گذاشته است، در واقع به نوعی تمامی تولید این پتروشیمی در بورس کالا عرضه شد و هیچ صادراتی نداشته است. باید در نظر داشت که ظرفیت پتروشیمی تبریز برای عرضه استایرن همین میزان است.

وی افزود: درخصوص پتروشیمی پارس هم فعلا زمان مشخصی برای شروع تولید نداریم، احتمال دارد پایان هفته مورخ ۶ آبان به مدار تولید بازگردد، اما دقیق مشخص نیست. بورس کالا زمانی معاملات را ابطال می‌کند که موجودی برای عرضه بیشتر وجود داشته باشد، بنابراین معامله با درصد رقابت بالا ابطال می‌شود، اما درباره استایرن در شرایط فعلی، چون موجودی بیشتر برای عرضه وجود ندارد، اگر این هفته هم ابطال می‌شد هفته آینده هم باز همین وضع بود چرا که توان پتروشیمی تبریز همین میزان است و سایر تولیدکننده‌های استایرن هم در تعمیرات هستند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر