بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
بیش از ۶۱ میلیون تن کالا صادر شد/ رشد ۵ درصدی ارزش صادرات
سخنگوی گمرک گفت: در این مدت ۶۱ میلیون و ۲۸۳ هزارتن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر شده، که به لحاظ ارزش ۵.۶ درصد افزایش و از حیث وزن۱۸.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۶۳۵۹۱

صادرات ۶۱ میلیون تن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد دلار

بورس نیوز: عمادی، ‏‎سخنگوی گمرک ایران در خصوص میزان صادرات غیر نفتی کشور در ۷ ماهه امسال اظهار کرد: در این مدت ۶۱ میلیون و ۲۸۳ هزارتن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر شده، که به لحاظ ارزش ۵.۶ درصد افزایش و از حیث وزن۱۸.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مدت ۱۹ میلیون و ۷۴۷ هزارتن کالا به ارزش ۳۱ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار وارد شده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۵.۷ درصد کاهش و ۱۴.۴ درصد افزایش داشته است.

عمادی در خصوص اقلام عمده صادراتی به لحاظ ارزشی گفت: پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم، قیر نفت، گاز طبیعی مایع شده، اوره، سایر اوره، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین ۱۰ قلم اول کالا‌های صادراتی بودند؛ که ۳۷/۹ درصد از وزن و ۴۱/۹ درصد از ارزش کل صادرات کشور در این مدت را به خود اختصاص دادند.

سخنگوی گمرک بیان کرد: کشور‌های چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند ۵ کشور عمده مقصد صادرات کالا‌های ایرانی بوده‌اند که به ترتیب ۹ میلیارد و ۱۸۱ میلیون دلار، ۴ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار، ۳ میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار، ۳ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار و یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار به ۵ کشور فوق الذکر اختصاص داشت. ۷۰/۳ درصد از وزن و ۷۳/۴ درصد از ارزش کل کالا‌های صادراتی به ۵ کشور فوق صادر شده است.

وی با اشاره به اقلام عمده وارداتی در ۷ ماهه امسال افزود: اقلام عمده کالا‌های وارداتی در این مدت شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن دانه آفتاب گردان و گلرنگ، تراکتور‌های جاده ای، سایر تلفن‌های هوشمند و شکر تصفیه نشده بوده است.

به گفته عمادی ۵ کشور عمده مبدا کالا‌های وارداتی به ایران شامل کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده است. در این مدت ۹ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی، ۸ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار از چین، ۳ میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار از ترکیه، یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون دلار از هند و ۹۹۱ میلیون دلار از آلمان وارد کشور شد. ۶۲/۳ درصد از وزن و ۷۴/۴ درصد از ارزش کل واردات از ۵ کشور فوق وارد کشور شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر