بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
تدریس رشته مهندسی شاخص در بازار سهام/ بسته حمایتی راه به جایی می‌برد؟
پس از ریزش‌های وحشتناک هفته ابتدایی آبان ماه، بازار سهام در دو روز معاملاتی اخیر کمی از ترس هایش فاصله گرفته و با کمک نماد‌های شاخص ساز، آمار‌های مثبتی از خود برجای گذاشته است
کد خبر : ۲۶۳۶۸۵

سایه سبز بزرگان بر سر شاخص کل/ بسته حمایتی راه به جایی می‌برد؟

بورس نیوز:
پس از ریزش‌های وحشتناک هفته ابتدایی آبان ماه، بازار سهام در دو روز معاملاتی اخیر کمی از ترس هایش فاصله گرفته و با کمک نماد‌های شاخص ساز، آمار‌های مثبتی از خود برجای گذاشته است.

سایه سبز بزرگان بر سر شاخص کل/ بسته حمایتی راه به جایی می‌برد؟

رشد قیمتی نماد‌های بزرگ در افزایش ارزش سبد سهامداران هم تاثیر به سزایی داشت. در معاملات روز یکشنبه ۸ آبان ماه، ارزش ریالی بازار سهام ۳۴ هزار و ۸۹۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، تا ارزش مجموع بازار سهام به ۶ هزار و ۳۸ همت (هزار میلیارد تومان) برسد. با احتساب معاملات روز‌های شنبه و یکشنبه، زیان سهامداران از ابتدای آبان ماه تا پایان معاملات ۸ ام همین ماه، به بیش از ۲۵۸ هزار و ۳۴۲ میلیارد رسید. با این حساب بایستی گفت، زیان سهامداران از ابتدای پاییز تا پایان معاملات ۸ ام آبان ماه به عدد قابل توجه ۴۹۷ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان رسید. بایستی توجه کرد این آمار وحشتناک در روز‌هایی رقم خورده است که بازار سهام ۲۶ ماه ریزش قیمتی را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد در اصلاح قیمتی بیش واکنشی انجام می‌دهد.از طرفی ارزش دلاری بازار سهام پس از دو تجربه متوالی صعود قیمت‌ها در دو روز پشت سرهم و ثبات نسبی در نرخ دلار به حدود ۱۸۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارتقا پیدا کرد. به خاطر داریم که ارزش دلار در مرداد ماه سال ۹۹ به فراتر از ۳۲۰ میلیارد دلار هم رسیده بود.

سایه سبز بزرگان بر سر شاخص کل/ بسته حمایتی راه به جایی می‌برد؟

تدریس رشته مهندسی شاخص در بازار سهام

عمده آمار مثبتی که در بالا ذکر شد و در نمودار‌ها به تصویر کشیده شده، به لطف معاملات مثبت بزرگان بازار سهام ایجاد شده و نماد‌های کوچک کمتر در ایجاد این آمار دخیل بودند. نماد‌های کوچک بازار سهام عموما طی معاملات روز شنبه و یکشنبه نتوانستند توفیقی کسب کنند و با ثبت شاخص هم وزن کل منفی به کار خود پایان دادند.

سایه سبز بزرگان بر سر شاخص کل/ بسته حمایتی راه به جایی می‌برد؟

سایه سبز بزرگان بر سر شاخص کل/ بسته حمایتی راه به جایی می‌برد؟

رشد نماد‌های بزرگ و در جا زدن کوچک‌تر‌ها همچنان شائبه مهندسی شاخص کل را در اذهان تداعی می‌کند. موضوعی که در ساعت‌های اخیرسهامداران به کررات در خصوص آن در فضای مجازی صحبت کرده اند. البته مهندسی شاخص ها در بازار سهام آنقدر آش شوری شده که متولیان این امر می توانند تجربیات خود را در این مبحث بصورت سرفصل های دانشگاهی ارئه کنند تا تجربیات ناموفق این موضوع به گروه های بعدی منتقل شود.

بسته حمایتی به سود بازار سهام کار می‌کند؟
پس از هفته جهنمی ابتدای آبان ماه، سیاستگذار تصمیم به اتخاذ بسته حمایتی برای بازار سهام گرفت، بسته‌ای که هنوز عملیاتی نشده و قرار است در آینده نزدیک به اجرا درآید. در این بسته آمده است:

۱. بیمه کردن سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر (که حدود ۹۶ درصد از تعداد کد‌های حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند) از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه گذاران صورت می‌گیرد.

سر رسید اعمال این اوراق یک ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهار شنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ می‌باشد؛ و بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌نماید اعمال و اجرایی خواهد شد.

۲. انتشار اوراق اختیار تبعی فروش بر روی سهام موجود در صندوق‌های درآمد ثابت تا سقف ۴۰۰ هزار میلیارد ریال با تضمین اصل ارزش سبد سهام در ابتدای دوره بر اساس ترتیباتی که سازمان بورس اعلام می‌نماید.
(منابع لازم برای ایفای تعهدات در سررسید اوراق مذکور، از محل بودجه سال ۱۴۰۲ تامین می‌گردد.)

۳. تزریق منابع جدید توسط صندوق‌های حاکمیتی برای خرید سهام در بازار سرمایه و بمرور افزایش مبلغ مذکور.

۴. واریز منابع مندرج در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت از روز شنبه جمعاً به مبلغ حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال.

۵. هماهنگی، نظارت و پایش مستقیم و مستمر فعالیت اشخاص حقوقی بازار سرمایه شامل شرکت‌ها و نهاد‌های مالی شبه دولتی، صندوق‌های بازنشستگی و نهاد‌های نظامی و حمایت این نهاد‌ها از سهام ناشران تحت مدیریت خود و توقف فروش تا زمان ثبات در بازار، و انجام اقدامات حمایتی از جمله خرید سهام و انتشار اوراق تبعی حمایتی.

۶. همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جهت مدیریت نرخ سود.

همچنین با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس نیز موارد ذیل اجرایی خواهد شد.

۷. افزایش سپرده گذاری مستقیم سازمان بورس نزد صندوق تثبیت.

۸. محدود کردن بخش فروش بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی.

۹. توقف پذیره نویسی اوراق بهادار و عرضه‌های اولیه تا زمان بازگشت ثبات به بازار سرمایه.

۱۰. بازگشت زمان جلسه معاملاتی در فرابورس به روال سابق از ساعت ۱۳:۰۰ به ۱۲:۳۰.

اگر چه نهاد قانون گذار امیدوار است که این بسته حمایتی در مقطع کنونی که بازار سهام درگیر ترس فراگیر شده، بتواند از وخامت اوضاع کم کند، اما با درنظر گرفتن سود‌های بالای پیشنهادی از سمت بانک‌ها و پیش بینی‌ها برای نرخ دلار حتی تا پایان سال، به نظر نمی‌رسد این بسته کار به جایی ببرد. حقیقتا قیمت سهام آنقدر نازل شده که بازار سهام جز مطمئن شدن نسبت به عدم دست اندازی به سود شرکت‌ها و افزایش اطمینان نسبت به سرمایه گذاری احتیاج به محرک دیگری برای افزایش قیمت ندارد. برای مطالعه بیشتر در خصوص وضعیت بسته حمایتی و امکان تغییر بازار سهام با این رویکرد این مطلب را بخوانید.

بلوک ۱۲ درصدی "فارس" به "شتران" می‌رسد یا اهداف؟
خبر مهم دیگر این روز‌ها بحث معامله پر ارزش بلوک ۱۲ درصدی "فارس" است. این معامله پرارزش آنقدر بر مجموعه‌های طرف معامله اثر دارد که فعالان بازار سهام این هفته را در حاشیه این موضوع سپری می‌کنند و بیش از بالا و پایین شاخص کل به این موضوع پرداخته می‌شود. واقعا هم موضوع مهمی است و جا دارد تا سهامداران به این موضوع توجه کنند و پرارزش‌ترین معامله بازار سهام را لحظه به لحظه دنبال کنند.
"شتران" یا اهداف برای این خرید پر سر و صدا بایستی با احتساب آخرین سفارش خرید درج شده در سیستم معاملاتی، در حدود ۹۷ همت (هزار میلیارد تومان) پول روی میز بگذارند. برخی کارشناسان معتقدند که خرید این بلوک در قیمت‌های فعلی به زیان سهامداران "شتران" خواهد بود و برخی از مرغوبیت این "بلوک" ۵۸ میلیارد و ۷۴۰ میلیون برگه سهمی می‌گویند. هر چه که هست این بلوک بحث کنترل در "فارس" را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این موضوع به تنهایی برای بسیاری از مجموعه‌ها موضوع حیاتی محسوب می‌شود.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فعال شدن یک تئوری خطرناک در بازار سرمایه
سهامداران در ۴ روز کاری ابتدایی آبان ماه بیش از کل ماه مهر ضرر کردند

فعال شدن یک تئوری خطرناک در بازار سرمایه

شکست از نقطه شروع
لزوم بازگشت نهاد ناظر به انجام وظایف اصلی خود

شکست از نقطه شروع

موج جدیدی از خروج نقدینگی از بازار سهام در راه است؟
پول خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت تامین سرمایه سپهر چگونه تامین می‌شود؟

موج جدیدی از خروج نقدینگی از بازار سهام در راه است؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
بورس=دزدخونه دولتی