بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
وضعیت صنعت خودرو قابل دفاع نیست، اما رو به بهبود است
وزیر صمت گفت: همه ما در موضوع کیفیت خودرو انتقاد داریم و معترض هستیم، اما مگر می‌شود مشکلات کیفی خودرو‌ها را در کوتاه‌مدت حل کرد؛ امروز بیش از ۳۰۰ پروژه از سوی خودروسازان برای ارتقای کیفی محصولاتشان تعریف شده است و حرکت آغاز شده رو به پیشرفت است.
کد خبر : ۲۶۳۷۴۵

وضعیت صنعت خودرو قابل دفاع نیست، اما رو به بهبود است

بورس نیوز: سید رضا فاطمی‌امین، امروز (سه‌شنبه) در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فساد و فامیل‌بازی به ما نمی‌چسبد، در حالی که گفته شده انتسابات فامیلی در وزارتخانه داشته‌ام.

وی بیان‌ کرد: در حالی که برادرخانم ندارم و وی در تصادف جاده‌ای کشته شده، اما تاکنون دو بار عنوان شده که برادرخانمم را در فولاد مبارکه یا آستان قدس رضوی منسوب کرده‌ام.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در وضوع پولشویی عقب‌ماندگی داریم، به اتهام مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این اتهام در محضر عموم مردم ایران مطرح شده، باید مورد پیگیری قضایی قرار گیرد.

وی تصریح‌کرد: اینکه گفته شده دوستان من در واردات خودرو نقش داشته‌اند اتهام بزرگی است که وارد شده و اگر اثبات شد استعفا خواهم داد، اما اگر اثبات نشد اتهام‌زنندگان باید پاسخگو باشند.

وزیر صمت تاکید کرد: وارد شدن این اتهامات به یک مدیر دولتی جایز نیست.

وی ادامه‌داد: ضعف‌هایی که به بنده وارد شده را می‌پذیرم، اما باید گفت ما چه تحویل گرفتیم و الان شرایط چیست؟

فاطمی‌امین ادامه‌داد: در وزارت صمت در چهار سال پیش از من پنج وزیر و سرپرست مدیریت کردند که حاوی دو پیام است؛ نخست، وزارتخانه‌ای پرچالش، پردردسر و پیچیده است و دوم، ثبات مدیریت در آن وجود نداشته است.

وی گفت: چالش‌های انبوهی در این وزارتخانه وجود داشته و ما وارث مشکلات انباشته‌ای بوده‌ایم. من قبول دارم که مسائل متعددی در وزارت صمت بوده و هست و به همین دلیل مسائل را اولویت‌بندی کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امروز اتفاقات بزرگ در صنعت و اقتصاد کشور افتاده و حامل خبر‌های خوبی برای شما نمایندگان مردم هستم.

وی افزود: خودرو قصه پرغصه‌ای است، نه من، نه شما، نه رهبر معظم انقلاب و نه آحاد مردم از وضعیت خودرو و کیفیت آن در کشور راضی نیستند.

فاطمی‌امین بیان‌ کرد: در این حوزه می‌توانستیم دو کار انجام دهیم، یا کنار بایستیم و انتقاد کنیم و بر سر خودروسازان بزنیم یا اینکه مسوولیت بپذیریم و انتقاد و پیگیری کنیم؛ ما مسیر دو را انتخاب کردیم.

وی گفت: خبر خوب این است که روند حرکتی در صنعت خودرو مناسب شده است، هرچند هنوز راضی نیستیم. انتظار می‌رود نمایندگان مجلس نیز حرکت را ببینند نه وضعیت را؛ وضعیت صنعت خودرو قابل دفاع نیست، اما رو به بهبود و فزاینده است.

وزیر صمت بیان کرد: ما کار در حوزه خودرو را به سه مرحله تقسیم کردیم که در مرحله نخست که از مهر پارسال شروع شده و تا پایان امسال ادامه خواهد داشت، تمرکز بر ثبات تولید است.

وی به گزارش سال گذشته سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد که حاوی انتقاد جدی وجود بیش از ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ‌های خودروسازان بود، اما اکنون این رقم به صفر رسیده است.

فاطمی‌امین بیان‌ کرد: مشکل نقدینگی در صنعت خودرو بدون اضافه برداشت از بانک مرکزی رفع شد.

وی ادامه‌داد: امروز شاهد رشد حدود ۳۰۰ درصدی تولید خودروی کامل، رشد ۴۷ درصدی تولید وانت، ۱۴۰ درصدی کامیون و کشنده، ۷۸ درصدی تولید اتوبوس و ۴۵۰ درصدی تولید ون هستیم، دو هفته پیش قرعهپ کشی در گروه خودروسازی سایپا برداشته شد و حتی خودروسازان به دنبال فروش اقساطی خودروهایشان هستند.

وزیر صمت یادآور شد: همه ما در موضوع کیفیت خودرو انتقاد داریم و معترض هستیم، اما مگر می‌شود مشکلات کیفی خودرو‌ها را در کوتاه‌مدت حل کرد؛ امروز بیش از ۳۰۰ پروژه از سوی خودروسازان برای ارتقای کیفی محصولاتشان تعریف شده است و حرکت آغاز شده رو به پیشرفت است.

وی در خصوص مطرح شدن موضوع انحصار در خودروسازی گفت: در حالی که تا سال گذشته خودروسازان خصوصی سهم هفت درصدی از کل تولیدات داشتند، امسال این آمار بیش از ۲ برابر شده و به ۱۵ درصد رسیده است که به معنای کاهش انحصار است.

فاطمی‌امین همچنین به موضوع واردات خودرو اشاره کرد و گفت: اینجانب یکی از دنبال‌کنندگان موضوع واردات خودرو به کشور بوده‌ام و حرفی که امروز در مجلس مطرح شد و مدعی شدند دوستان من در واردات نقش داشته اند یا در آستان قدس رضوی با شرکت من اقدام به واردات کرده‌اند را نمی‌بخشم.

وی تصریح‌کرد: اگر این حرف‌ها ثابت شود استعفا خواهم داد، اما اگر اثبات نشد مدعیان باید پاسخگو باشند.

این عضو کابینه دولت همچنین با اشاره به موضوع واگذاری‌ها، اظهار داشت: همه ما واگذاری هپکو و هفت‌تپه را دیدیم و اگر قرار بود واگذاری ایران‌خودرو و سایپا نیز به همان شیوه‌ها باشد، هزاران هپکوی دیگر ایجاد می‌شد.

وی توضیح‌داد: برای اینکه شائبه‌ای در قیمت گذاری دو خودروساز بزرگ کشور ایجاد نشود، این مهم را به مرکز کانون وکلای قوه قضائیه واگذار کردیم که فرآیند قیمت‌گذاری ۶ ماه به طول انجامید.

فاطمی‌امین ادامه‌داد: تا مرداد ماه به دنبال قیمت گذاری این دو شرکت بودیم و در نهایت آگهی دادیم، اما فقط یک مشتری برای ایران‌خودرو و دو مشتری برای سایپا پیدا شد. بر این اساس وش واگذاری را تغییر دادیم تا این بار ابتدا زیرمجموعه‌های این دو شرکت واگذار شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر