بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
علی بهشتی روی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

خریدهای صندوق توسعه ملی مثبت است به یک شرط / سهامداران حرفه ای به درستی شناسایی نشدند

خریدهای صندوق توسعه ملی مثبت است به یک شرط / سهامداران حرفه ای به درستی شناسایی نشدند
در صورت واریز منابع حاصل از مالیات معاملات اوراق بهادار و باقیمانده تعهدات صندوق توسعه ملی، حداقل ۱۱ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار (بیش از ۲ برابر خروج پول از بازار سرمایه در مهرماه) به این صندوق واریز می‌شود. این موضوع در کنار بسته حمایتی 10 بندی می‌تواند شرایط بازار سرمایه را بهبود بخشد.
کد خبر : ۲۶۳۸۳۳

تا اعتماد وجود نداشته باشد وضع همین است

بورس نیوز:

خرید صندوق توسعه ملی اقدام مثبتی است اما می تواند ایجاد رانت کند

علی بهشتی روی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد: خرید سهام از جانب صندوق توسعه ملی در بازار سهام حائز اهمیت است و می تواند اتفاق مثبتی باشد. در عین حال این اقدام احتمال ایجاد رانت را بالا می‌برد و فعالین بازار سرمایه هم بر این باورند که هر یک از افراد مرتبط با این صندوق ممکن است افشای اطلاعات نهانی را انجام دهند و از این محل منتقع شوند. بی‌شک این اقدامات اگر دستورالعمل و قوانین کنترلی و نظارتی و اجرایی درستی را نداشته باشد ممکن است دردی دیگر به مشکلات بازار سهام اضافه کند.


وی افزود: در شرایط فعلی باید منابعی تزریق شود که در مدت‌زمان منطقی و معقول نمادها مثبت باشند تا سرمایه‌گذاران با بازار سهام آشتی کنند، اگر منابع تزریق نشود بازار با همین روند پیش می‌رود. در حال حاضر افراد فعال در بازار سهام فعالین قدیمی آن هستند و جمع آن‌ها به یک‌میلیون نفر هم نمی‌رسد.


سهامداران حرفه ای به درستی شناسایی نشدند

بهشتی روی در خصوص اینکه طرح "سهامدار حرفه ای" به کمک بازار سهام آمده یا خیر عنوان کرد: طرح "سهامدار حرفه ای" پروژه منطقی و زیبایی بوده ولی اجرای آن با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. اول آنکه شناسایی سهامداران حرفه ای به‌درستی انتخاب نشده است و اصولا کارگزاری ها مرجع مناسبی برای تفکیک سهامداران حرفه ای نیستند. نهاد ناظر یعنی سازمان بورس، بورس ها و کانون کارگزاران باید تعیین تکلیف کنند که چه کسی سهامدار حرفه‌ای است.

وی افزود : طرح مذکور در بخش شناسایی سهامدار حرفه ای دچار مشکلات عدیده ای است ، به عنوان مثال ، اگر شخصی در ارکان فعالیت داشته باشد ، سهامدار حرفه‌ای نامیده شده در حالیکه چنین شخصی تا زمانی که در ارکان بازار سهام فعالیت دارد، ممنوع المعامله می باشد یا حتی تفکیک اشخاص بر اساس مانده و گردش حساب در اختیار سپرده‌گذاری است که راهکارهای موجود و لینک های ارتباطی در حال حاضر بروز نیستند و خطا دارند.


ورود نقدینگی به معاملات مهمترین عامل برای رشد بازار سهام است

بهشتی روی در خصوص وضعیت بازار سرمایه مطرح کرد: با کمبود منابع ورودی به بازار سهام ، حجم معاملات نیز پایین می‌آید و اگر حمایتی که از بازار در چند روز گذشته اتفاق افتاد پایدار و ادامه دار نباشد، سهامدار از آن بعنوان فرصت فروش استفاده می کند و بجای اعتمادسازی، اعتمادسوزی صورت می‌گیرد. روند فعلی بازار سهام بیش از 2 سال بوده که چنین است و به نظر می‌رسد که از حیث بنیادی کمتر از محدوده فعلی منطقی نیست ولی اگر اعتماد در بازار نباشد روند به همین صورت باقی می‌ماند.

وی در پایان به بورس نیوز گفت : مهم‌ترین محرک بازار سهام جریان نقدینگی و ورود نقدینگی است، در نهایت حتی سهامداران وفادار هم خسته می‌شوند و بازار را رها می‌کنند، با این شرایط نمی‌توان عددی و زمانی را برای بهبود اوضاع بیان کرد. در انتها لازم به توضیح است که بسیاری از قواعد دستوری مثل نرخ گذاری، وضع تعرفه ها بر صادرات و اخذ عوارض یا مالیات از بنگاه های اقتصادی به طرق مختلف همگی اثر مستقیم بر سودآوری شرکت ها دارند که جزو عوامل بنیادی اثرگذار بر سهام شرکتها می باشند، پس شایسته است که دولت کمترین دخالت را در این فرآیندها داشته باشد و از اخذ تصمیمات ناگهانی که روند پیش بینی فعالین را دچار اختلال می کند ، پرهیز کند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن زاده
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
با سوء مدیریت همه را از بورس بیزار کردید ؛ فقط یادتان بماند حقیقی ها مثل ماهی هستند و با هر موجی بالاخره خارج می شوند ولی حقوقی ها همچون نهنگ هستند و اگر به ساحل بیفتند خواهند مرد و جذب سرمایه از بورس به شدت سخت خواهد شد .
اومدیم بانک داری را بومی کنیم فلسفه اش عوض شد و در بورس هم آنقدر دخالت اشتباه کردید که دیگر قدیمی ها هم بیزار شدند