بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴
ورود شرکت
ورود شرکت "تجلی" به حوزه عناصر نادر خاکی را باید شروع فصل جدید فعالیت‌های این شرکت دانست که ناشی از توانمندی‌های بسیار آن است.
کد خبر : ۲۶۳۸۴۵

ورود شرکت

بورس نیوز: ورود شرکت "تجلی" به حوزه عناصر نادر خاکی را باید شروع فصل جدید فعالیت‌های این شرکت دانست که ناشی از توانمندی‌های بسیار آن است. برنده شدن این شرکت در مزایده گواهی کشف محدوده مروست باختری و خاوری باعث می‌شود تا روز‌های امیدوار کننده‌ای برای بخش معدن و سهامداران این شرکت پیش بینی شود.

عناصر نادرخاکی از عناصر استراتژیک و بسیار مهم در بخش معدن است. اهمیت ویژه این عناصر را باید در جنگ تجاری میان امریکا و چین مشاهده کرد. عناصری که امتیازی برای چین در این جنگ در مقابل امریکا بود و به نوعی می‌توانست برگ برنده‌ای در دست اژد‌های زرد باشد.

اهمیت این عناصر در صنایع مهم و استراتژیک به راحتی قابل مشاهده است و نگاهی به میزان تقاضا و همچنین وضعیت قیمتی آن در بازار‌های جهانی حاکی از آن است که دستیابی به این مواد می‌تواند مسیر جدیدی را پیش روی بخش معدن ایران قرار دهد.

با توجه به اهمیت این عناصر، توسعه اکتشافات آن در چند سال اخیر در دستور کار سازمان‌های مرتبط با بخش معدن همچون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو قرار گرفت تا بهره برداری از این عناصر توسعه پیدا کند.

اما این بار قرعه به نام شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات افتاد تا با برنده شدن در مزایده سازمان زمین شناسی اکتشافات در حوزه عناصر نادر خاکی را استان یزد آغاز کند.

درواقع طی نامه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی شرکت تجلی به عنوان برنده واگذاری گواهی کشف محدوده مروست باختری و خاوری با ماده معدنی پلاسرمونازیت (از عناصر مهم نادر خاکی) استان یزد به مبلغ ۱۷.۲ و ۱۴.۳ میلیارد تومان شد.

اما ورود تجلی به این حوزه چه اهمیتی خواهد داشت؟

شرایط بازار جهانی و نیاز صنایع استراتژیک حاکی از آن است که ورود به حوزه عناصر نادرخاکی به نفع کشور و شرکت‌های فعال در این حوزه است. حال شرکت تجلی با برنده شدن این مزایده، فصل جدیدی از فعالیت‌های خود را در بخش معدن آغاز می‌کند که می‌تواند بر میزان درآمد و سوددهی آن بیفزاید.

اما اینکه تجلی برنده این مزایده شده خود نشان از توانمندی بخش خصوصی دارد که می‌تواند توسعه در بخش معدن را سرعت بخشد.

حالا تجلی پس از ورود به حوزه مس و در اختیار گرفتن معدن "جانجا" این بار به سمت حوزه‌ای استراتژیک و بسیار مهم یعنی عناصر نادر خاکی رفته است تا بتواند در کنار توسعه اکتشافات، سوددهی مجموعه خود را ارتقا دهد.

پروژه محور بوده تجلی باعث می‌شود تا برای ورود به هر حوزه‌ای با بررسی‌های دقیق و کارشناسی شده اقدام کند، زیرا حفظ حمایت سهامداران ضامن ادامه این مسیر برای تجلی خواهد بود.

ورود به این حوزه می‌تواند علاوه بر توسعه صنایع کشور به توسعه هرچه بیشتر بخش معدن بینجامد. در کنار این موضوع تجلی علاوه بر دستیابی به درآمد بیشتر می‌تواند میزان استقبال سهامداران را افزایش داده و با تکیه بر این حمایت به بخش‌های دیگری نیز ورود کند.

از سویی دیگر با ورود به این بخش، می‌توان تجلی را یکی از بزرگان بخش خصوصی فعال در حوزه اکتشاف دانست. درواقع می‌توان پیش بینی کرد تجلی در سال‌های پیش رو از اصلی‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه اکتشاف خواهد شد. نگاه مدیریتی در این مجموعه باعث شده تا کار را از سر منشا زنجیره‌های ارزش یعنی اکتشاف آغاز کند.

اهمیت ورود تجلی به این بخش را در گام اول باید در تثبیت توان این مجموعه و در گام بعدی در افزایش درآمد دید، اتفاقی که در نهایت اطمینان سهامداران را هم افزایش خواهد داد.

نقشه راه تدوین شده برای تجلی باعث شده تا حضور این شرکت در بخش‌های مختلف معدن توسعه پیدا کند و در نهایت توسعه بخش معدن به دست بخش خصوصی رقم بخورد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر