بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
سامانه آنلاین فروش ارز به مردم از شنبه
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تقاضای فعالان بخش خصوصی از ما این است که با توجه به حباب قیمت سکه، طلای آب‌شده ارائه شده و به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود و با توجه به این تقاضا کارگروه ویژه‌ای در بانک مرکزی تشکیل شد تا طلای آب شده به سکه تبدیل شود.
کد خبر : ۲۶۳۸۴۸

سامانه آنلاین فروش ارز به مردم از شنبه

بورس نیوز: علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تقاضای فعالان بخش خصوصی از ما این است که با توجه به حباب قیمت سکه، طلای آب‌شده ارائه شده و به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود، اظهار کرد: با توجه به این تقاضا کارگروه ویژه‌ای در بانک مرکزی تشکیل شد تا طلای آب شده به سکه تبدیل شود.

وی ادامه داد: این کار تحت نظارت بانک مرکزی و توسط بخش خصوصی می‌تواند انجام شود. موضوع دوم در زمینه سکه، عرضه گواهی سکه بانک مرکزی از هفته آینده است که به قیمت روز و با سررسید ۶ ماهه عرضه می‌شود و در سررسید نیز به قیمت روز باز خرید خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این اوراق جدید، ابزار جدیدی خواهد بود، گفت:این اوراق به اشخاص حقیقی فروخته خواهد شد در تعادل در بازار ایجاد می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: در بازار ارز آنچه اهمیت دارد تعادل در این بازار است و برای این منظور عرضه ارز‌های پرمصرف و پرطرفدار و مورد اقبال بخش خصوصی در سامانه نیما تداوم خواهد داشت و بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در سامانه نیما عرضه‌ها از تقاضا بیشتر است، ادامه داد: از ابتدای سال تا دیروز ۲۶.۵ میلیارد دلار در سامانه نیما معامله عرضه ارز صورت گرفته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۷ درصد رشد در عرضه و معامله در این سامانه داشتیم.

صالح آبادی گفت: همچنین کل تامین ارز برای واردات کشور تا دیروز ۳۸.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد تامین ارز به ثبت رسیده است.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، در حوزه اسکناس ۱.۵ میلیارد دلار حجم معاملات در سال جاری تا کنون بوده که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد معامله اسکناس ارزی محقق شده است.

وی تاکید کرد: از نظر عرضه و بازار وضعیت خوبی داریم و مشکل خاصی وجود ندارد. قرار بر این شد تا در روز‌های آینده عرضه‌های پرطرفدار با توحه به ذخایر خوبی که در این زمینه داریم بیشتر شود.

وی افزود: کار دیگری که از شنبه عملیاتی می‌شود این است که افرادی که می‌خواهند ارز خریداری کنند به جای مراجعه فیزیکی به صرافی‌ها و ایجاد صف، از طریق سامانه برخطی که راه اندازی شده، اقدام به خرید خواهند کرد.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این سامانه از شنبه عملیاتی می‌شود، گفت: خریداران ارز در خواست‌های خود را به صورت برخط به صرافی مد نظر ارسال کرده و بعد از احراز هویت برای تحویل ارز به صرافی مراجعه می‌کنند و در این مورد سهولت دسترسی در اولویت بوده است.

وی ادامه داد: صادرکنندگان از بازار متشکل ارزی استقبال خوبی دارند به صورت توافقی ارز‌های زیادی را در بازار عرضه می‌کنند و این عرضه‌ها تداوم خواهند داشت. هیچ مشکلی برای در تامین اسکناس و حواله ارزی نداریم و این تعادل را در بازار ایجاد خواهد کرد.

وی به جلسه روز گذشته با معاون اول رییس جمهوری و وزاری اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: در این جلسه، موضوع مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی در بانک‌ها مطرح شد و با توجه به اینکه لایحه آن به مجلس ارسال شده، مقرر شد با پیگیری مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه ۱۴۰۱ حذف شود، زیرا اثری بر درآمد دولت در سال جاری ندارد. با این کار دغدغه فعالان بخش حقوقی در خصوص سپرده‌های بانکی مرتفع می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی افزود: چه در سامانه نیما و چه در سامانه برخط صرافی‌ها بانک مرکزی نظارت کامل دارد و به صورت دقیق معاملات را رصد می‌کند. آنچه مهم است اینکه تقاضای واقعی در بازار را تامین کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر