بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
سهامداران در پائیز امسال بیش از ۲۴.۶ میلیارد دلار زیان کردند

سود ریالی ، زیان دلاری/ روز مهم برای تعیین جهت بازار سهام

سود ریالی ، زیان دلاری/ روز مهم برای تعیین جهت بازار سهام
پیش از ورود به معاملات امروز باید این سوال را مطرح کرد که آیا معاملات دیروز صرفا دست به دست شدن سهام بوده و گروه تازه نفس تری سهام را خریده اند و گروه دیگر سود شناسایی کردند و یا فشار فروش‌ها از سمت Front Runners و پیش قراولان بازار سهام را شاهد بودیم.
کد خبر : ۲۶۴۰۳۲

بورس نیوز:

روز‌های سبز بازار سهام

پس از هفته نا امید کننده ابتدایی آبان ماه، تمام معادلات در بازار سهام تغییر کرد، سازمان بورس از بسته حمایتی ۱۰ بندی خود رونمایی کرد و صندوق توسعه ملی از خرید‌های خود به شکل مستقیم در بازار سهام خبر داد. در همین راستا غرش‌های دلار در میدان فردوسی هم شنیدنی بود، جایی که قیمت تا مرز ۳۸ هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما در پایان معاملات دیروز سه شنبه تا ۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان افت کرد. رشد حدود ۱۳ درصدی دلار در کنار تقویت اخبار مثبت به بازار سهام مجال نفس کشیدن داد. به تمام این موارد افت شدید قیمت سهام را اضافه کنید که هر خریداری را وسوسه می‌کرد تا از نمایشگاه مفت فروشی بازار سهام، مجموعه‌ای از سهام ارزشمند را انتخاب کند.

سود ریالی ، زیان دلاری/ چهارشنبه روز تعیین جهت بازار سهام

جابجایی زیان با سود در پائیز

 ارزش سبد سهامداران از شنبه ۷ آبان ماه تا سه شنبه ۱۷ آبان ماه در ۹ روز کاری مجموعا ۶۸۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان افزوده شد تا زیان ریالی سهامداران در پائیز سال ۱۴۰۱ به شکل کامل از بین برود. سهامدارانی که ۵ آبان ماه فروش ترتیب دادند و از بازار سهام خارج شدند یکی از بهترین روز‌های کاری امسال را از دست دادند. گفتنی است سهامداران از ابتدای مهر ماه تا پایان معاملات ۴ آبان ماه مجموعا زیان ۵۳۸ هزار و ۵۸ میلیارد تومانی را در سبد‌های سهام خود شناسایی کرده بودند.

سیگنال خرید یا فروش/ روز سختی پیش روی بازار سهام است

ارزش معاملات خرد دیروز سه شنبه ۱۷ آبان ماه به بیش از ۶ هزارو ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که رکورد ارزش معاملات در بیش از ۵ ماه اخیر محسوب می‌شود. رشد ارزش معاملات همواره یک سیگنال برای بررسی بیشتر معاملات است. بازار سهام همچون اقیانوسی است که از بیرون آرام به نظر می‌رسد، اما درون آن مسیر‌های آبی متفاوت با فشار‌های مختلف در جریان است. دیروز یکی از روز‌هایی بود که این جریان‌ها بیش از گذشته دیده شدند و درخشیدند. پیش از ورود به معاملات امروز باید گفت که آیا این جریانات صرفا دست به دست شدن سهام بوده و گروه تازه نفس تری سهام را خریده اند و گروه دیگر سود شناسایی کردند و یا فشار فروش‌ها از سمت Front Runners و پیش قراولان بازار سهام را شاهد بودیم. هرچه که باشد باید گفت شیب صعودی قیمت‌ها در بازار سهام از حیث بنیادی کاملا توجیه دارد و یک هیجان اشتباه صعودی نبوده است. در صورتی که اعتماد به بازار سهام بازگردد و نظر‌ها به این بازار جلب شود، هفته جاری می‌تواند نقطه عطفی در روند معاملات باشد.

سود ریالی ، زیان دلاری/ چهارشنبه روز تعیین جهت بازار سهام

لمس ارزش دلاری ۱۸۰ میلیارد دلاری و آغاز فروش در بازار سهام/ زیان ۲۴.۶ میلیارد دلاری سهامداران در پائیز

دیروز ارزش دلاری بازار سهام پس از یک هفته (۵ روز کاری) به بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. هم راستا با افزایش ارزش دلاری بازار سهام، شاهد شروع فروش‌ها و قرمز شدن سهم‌ها بودیم. این فروش‌ها در حالی رقم می‌خورد که ارزش دلاری بازار سهام در ابتدای سال ۱۴۰۱ در حدود ۲۶۲ میلیارد دلار و در زمان اوج بازار سهام در مرداد ۹۹ به بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار رسیده بود. (در نظر داشته باشید که در فاصله مرداد ۹۹ تا به امروز نماد‌های بزرگی عرضه اولیه شده اند که در محاسبه ارزش دلاری امروز بازار سهام در نظر گرفته می‌شوند، اما طبیعتا هیچ ردی از آن‌ها در ابتدای سال ۱۴۰۱ یا مرداد ۹۹ نیست.)

اگر چه زیان سهامداران این روز‌ها از زیان ریالی در پائیز ۱۴۰۱ خارج شده اند، اما فراموش نکنید که سهامداران از حیث دلاری مجموعا در حدود ۲۴.۶ میلیارد دلار زیان کردند.

 

پایان مطلب

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فیروزه سالارالدینی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

شاخص کل تا پایان سال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد می‌رسد

بازار سهام تا پایان سال صعودی است به یک شرط
پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بازار سهام تا پایان سال صعودی است به یک شرط

شکست از نقطه شروع
لزوم بازگشت نهاد ناظر به انجام وظایف اصلی خود

شکست از نقطه شروع

ارسال نظر