بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
قادر معصومی خانقاه، مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

مدیریت نرخ بهره بهترین راهکار برای تقویت بازار سهام

مدیریت نرخ بهره بهترین راهکار برای تقویت بازار سهام
طبق آخرین برآوردها صندوق توسعه بازار سرمایه هفته گذشته حدود یک هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان سهام به صورت خرد خریداری کرده است، همچنین این صندوق حدود ۴۰ میلیارد تومان سهم را به صورت خرد و ۸۱۵ میلیارد تومان هم به صورت بلوک به فروش رسانده و در مجموع خرید خالص صندوق توسعه بازار سرمایه به حدود ۴۱۰ میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر : ۲۶۴۰۶۸

حمایت‌ها ادامه دارد

بورس نیوز: 

حمایت‌ها ادامه دارد

قادر معصومی خانقاه، مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد: صرفا نمی‌توان گفت حمایت‌های صندوق توسعه بازار سرمایه منجر به رشد شاخص‌ها در بازار سهام شده چراکه آثار افزایش قیمت‌های جهانی و نرخ دلار در کنار حمایت‌های صورت گرفته منجر به این رشد شده است. البته مصوبه ۱۰ بندی سازمان بورس هم بی تاثیر نبود، ولی باور اکثر فعالین بر محرک بودن جریان نقدینگی بوده و معتقدند تا زمانی که پول وارد بازار سهام نشود تاثیرات مقطعی است. صندوق توسعه بازار سرمایه در حد توان خود پول یا به تعبیری جریان خون جدید را وارد بازار سهام کرده است، این صندوق در صورت نیاز باز هم تزریق منابع را انجام می‌دهد تا گردش جریان نقدینگی افزایش یابد.

کاهش سود سپرده بانکی بهترین راه برای تقویت بازار سرمایه است

وی پیشنهاد کرد: مشخص‌ترین راه‌کار برای بهبود شرایط بازار سهام مدیریت بهره سپرده بانکی است، اما در این بین منظور از مدیریت، جلوگیری از آسیب بانکها است. مصوبه ای برای رعایت سقف سوده سپرده بانکی ۲۰ درصد بود که باید با جدیت اجرایی شود، اگر هم ایراداتی بر این مصوبه وارد است باید اعلام شود. اگر حتی سقف ۲۰ درصدی برای این سود امکان‌پذیر نیست باید کانالی تعریف شود که به عنوان مثال این رقم ۲۲ درصد باشد، که سرمایه‌گذاران نرخ بهره بدون ریسک را قطعی بدانند و در جایی که بازار سهام ارزشمند به نظر می‌رسد، ورود کنند. در این حالت سرمایه‌گذاران با بررسی نسبت های P/E و P/E forward  نتیجه گیری کرده، در زمان ارزندگی سهام نیز خرید و پول خود را از بانک خارج می‌کنند.

معصومی خانقاه ادامه داد:، ولی نرخ سود سپرده شفافیت ندارد، این ارقام از ۲۶ تا ۲۸ درصد متغییر بوده، همچنین اوراقی وجود دارد که YTM  آنها ۳۰ درصد را هم تجربه کرده است. نرخ‌های سپرده در شرایط فعلی در کف ۲۳.۵ تا ۲۴ درصد قرار دارند و با مصوبه حمایتی سران ۳ قوا همخوانی ندارد. بازار سهام بیشتر از این دست موضوعات رنج می‌برد.


بازار سهام بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است


مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه تب
یین کرد: به طور کلی بازار‌های موازی به عنوان رقیب بازار سرمایه شناخته می‌شوند، اما ارز و خودرو در دیگر کشور‌ها جایگاه سرمایه‌گذاری ندارد. البته ملک هم برای سرمایه‌گذاری خرد و بازدهی کوتاه مدت، چندان گزینه مناسبی نیست و نیاز به نقدینگی بالایی دارد. در این بین بهترین ابزار برای مدیریت منابع خرد بازار سرمایه است پس با اولویت نقدشوندگی دلار، سکه و بازار سهام موازی و رقیب یکدیگر تلقی می‌شوند. از طرفی دلار همانطور که رقیب بازار سهام معرفی می‌شود محرک آن نیز است چراکه با افزایش نرخ دلار قیمت‌گذاری شرکت‌های مانند پتروشیمی، پالایشی، معدنی و صادرات محور‌ها به شرط بالا رفتن دلار نیما صعودی می‌شود.

 

افزایش تبدیل ریال به سهام


معصومی خانقاه در پایان به بورس نیوز گفت: فاصله نرخ دلار آزاد و نرخ ارز نیما ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده که سود شرکت‌ها با افزایش نرخ دلار تحت تاثیر قرار می گیرد. سرمایه‌گذران برای پوشش تورم فعلی کشور به دنبال تبدیل ریال به سهام، سکه و دلار هستند تا تاثیرات افزایش نرخ دلار را به نحوی کمتر  تحمل کنند. به صورت کلی توصیه می‌شود که برای ورود به هر بازاری حداقل دانش آن کسب و یا ازمشاوره افراد خبره در آن استفاده شود.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پیشتازی صنایع ارز آور تا پایان سال / این ۳ گروه را زیر نظر داشته باشید
امیرعباس کریم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد؛

پیشتازی صنایع ارز آور تا پایان سال / این ۳ گروه را زیر نظر داشته باشید

اخبار منفی از بودجه نرسد بازار سبز می‌ماند/ صادرات محورها مورد توجه قرار می گیرند
محسن موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اخبار منفی از بودجه نرسد بازار سبز می‌ماند/ صادرات محورها مورد توجه قرار می گیرند

ارسال نظر