بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
علیرضا قدرتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز بیان کرد؛

عواملی که می تواند بازار سهام را تا پایان سال صعودی نگه دارد

عواملی که می تواند بازار سهام را تا پایان سال صعودی نگه دارد
صعودی شدن نرخ دلار، اطمینان خاطر سهامداران خرد از حمایت‌ و کاهش نگرانی نسبت به نرخ‌های جهانی از عواملی بودند که هم باعث مثبت شدن بازار سهام شدند و هم توانستند مقداری جریان نقدینگی را به سمت بازار سرمایه روانه کنند.
کد خبر : ۲۶۴۰۸۴

۳ عاملی که اشتیاق را به بازار آورد

بورس نیوز:

۳ عاملی که اشتیاق را به بازار آورد

علیرضا قدرتی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: P/E کل بازارسهام به واسطه افت شدیدی که در ۶ ماهه ابتدای سال به خود دید و افزایش فروش و رشد سودآوری شرکت‌ها کاهش جدی را تجربه کرد. این اعداد در کف ۱۰ ساله P/E بورس قرار داشت و از سوی دیگر افزایش نرخ دلار، کاهش نگرانی بابت عدم حمایت از سهامدار خرد و کاهش نگرانی نسبت به قیمت‌های جهانی باعث شدند، سرمایه‌گذاران با اشتیاق وارد بازار سرمایه شوند که در نهایت منجر به رشد خوب در بازار سهام شد.


افق شاخص کل مثبت است

وی با اشاره به شاخص کل ۱.۴ میلیون واحدی تشریح کرد: به نظر می‌رسد جنس رشد فعلی با دیگر صعود‌های که در بازار سهام تجربه شده ، متفاوت است. بیشترین دلیل برای این رشد افزایش سودآوری و کاهش P/E های بازار سهام است، از طرفی دو سناریو مطرح می‌شود، روند فعلی می‌تواند ادامه یابد یا اینکه P/E بورس به حد منطقی برسد. از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش نرخ دلار می‌تواند به این رشد کمک کند در نتیجه سرعت رشد زیاد نیست، اما می‌توان افق مثبتی را برای شاخص کل تا انتهای سال متصور بود.


سیاست‌های کرونایی چین کامودیتی‌ها را صعودی می‌کند

این فعال بورسی تبیین کرد: کامودیتی‌ها ناشی از شرایط اقتصاد جهانی و سیاست‌های انقباضی که بانک‌های مرکزی کشور‌ها برای مواجه با تورم ناشی از جنگ اوکراین پیش گرفتند، به کف‌های ممکن رسیدند. البته با نشانه‌هایی که از کاهش نرخ تورم در دنیا، تغییر سیاست‌های بانک‌های مرکزی و کاهش ذخایر انبار‌های جهان از کامودیتی‌ها، می‌توان امیدوار بود که کامودیتی‌ها کف سازی کرده‌اند. در این بین به طور خاص مس در ۲۰ تا ۲۵ سال گذشته این مقدار کاهش موجودی انبار را تجربه نکرده است از سوی دیگر سیاست‌های چین برای مقابله با کرونا امیدبخش است که افزایش مصرف کامودیتی در چین را شاهد باشیم و به تبع آن این دست محصولات  مقداری با رشد مواجه می‌شوند.


صنایع پیشتاز تا پایان سال

قدرتی در پایان به بورس نیوز گفت: صنایع پالایشی، پتروشیمی، فلزی و خودرویی می‌توانند مستعد رشد و بازدهی معقول تا پایان سال باشند در کنار این موارد سیمانی و دارویی‌ها هم می‌توانند در لیست بازدهی و رشد قرار بگیرند. بازار سرمایه در کف قیمتی در ۱۰ ساله خود قرار دارد زمان برای ورود سرمایه‌گذاران جدید با صبر و بررسی مناسب می‌شود. از طرفی عرضه خودرو در بورس کالا الگوی قیمت‌گذاری را در صنعت خودرو تغییر می‌دهد و امیدواریم در سال‌های آتی قیمت‌گذاری دستوری از این صنعت حذف شود که اگر این اتفاق رخ دهد بی شک باعث رشد سودآوری و کاهش زیان انباشته خودروسازی‌ها می‌شود. همچنین سیاست‌های واگذاری بلوک خودروسازان منجر به افزایش بهره‌وری آن‌ها خواهد شد.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تورم جهانی سبب رشد قیمت سهام داخلی می‌شود/ پیشروی شاخص کل تا کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی
رضا حسینی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

تورم جهانی سبب رشد قیمت سهام داخلی می‌شود/ پیشروی شاخص کل تا کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی

پیشتازی صنایع ارز آور تا پایان سال / این ۳ گروه را زیر نظر داشته باشید
امیرعباس کریم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد؛

پیشتازی صنایع ارز آور تا پایان سال / این ۳ گروه را زیر نظر داشته باشید

ارسال نظر