بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان استان تهران عنوان کرد؛

به بازار مسکن در کوتاه مدت امیدوار نباشید!

به بازار مسکن در کوتاه مدت امیدوار نباشید!
با کمک ابزار صندوق املاک و مستغلات، امکان خرید و فروش ملک به نرخ روز نه‌تنها به صورت متری بلکه به صورت سانتی‌متری هم فراهم می‌شود اما سوال اینجاست که این ابزار برای تسهیل خانه دار شدن مردم کافی است. برخی معتقدند که راه کارهای دیگر مانند افزایش حقوق و اعطای تسهیلات بانکی همانند دیگر کشورهای توسعه یاقته بیشتر ه کمک مردم می آید.
کد خبر : ۲۶۴۱۹۷

رفاقت دو رقیب نیاز به نظارت دارد

بورس نیوز: 

رفاقت دو رقیب نیاز به نظارت دارد

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان استان تهران در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: بازار مسکن همیشه با تامین نقدینگی برای پروژه‌های ساخت و ساز دست و پنجه نرم می‌کند. اگر از طریق بازار سهام منابع مالی پایدار برای این دست پروژه‌ها تزریق شود اتفاق بسیار مسرت بخشی خواهد بود. قبل‌تر هم چنین اقداماتی در جهت تامین مالی و ایجاد ابزار‌های مبتنی بر مسکن انجام شده است. البته متولیان بورسی باید نظارت بر این ابزار‌ها را بیشتر و دقیق‌تر کنند، تا اتفاقات گذشته تکرار نشود و مراقب باشند که منابع تنها به بخش خاصی تزریق نشود. باید گفت بخش زیادی از خانه‌های خالی در این سال‌ها هم از همین موضوع نشات می‌گیرد.

رویایی خانه دار شدن محقق می‌شود؟

وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در جهت منافع سرمایه‌گذاران خرد است چراکه این دست افراد از تکانه‌های شدید که در بازار مسکن رخ می‌دهد و جهش قیمتی که هر چند سال یکبار شاهد آن هستیم در امان خواهند ماند. این صندوق شاید بتواند افزایش قیمت‌های ناگهانی در بازار مسکن را تا حدودی پوشش دهد و کمی خانه دار شدن برای عامه مردم را آسان‌تر کند. باید گفت بیش از ۸۰ درصد تولید مسکن کشور را فعالین بخش خصوصی انجام می‌دهند و بورس ابزاری مناسبی برای این دست افراد ایجاد نکرده است.

۲ راه کار برای حل مشکل مسکن 

این فعال حوزه مسکن تبیین کرد: در تمام کشور‌های توسعه یافته برای خرید مسکن تسهیلاتی ارائه می‌شود و دولت‌ها در این زمینه مداخله می‌کنند، اما جنس مداخله باید کارشناسی شده و بسیار دقیق باشد. در دیگر کشور‌ها بالغ بر ۸۰ درصد هزینه خرید مسکن را دولت‌ها به صورت خطوط اعتباری یا تسهیلات بانکی پرداخت می‌کنند. البته شرایط اعطای تسهیلات بانکی برای خرید مسکن در ایران فراهم نیست، برای تسهیل خرید خانه تسهیلات بانکی ملزم است پوشش هزینه خرید مسکن را بدهد و یا اینکه حقوق و دستمزد به حدی افزایش یابد تا کمبود نقدینگی برای خرید مسکن را جبران کند. البته که اجرای هر دوی این راه کار‌ها برای دولت سخت است، این دو طرح باید مورد بررسی قرار گیرد و در دسترس‌ترین آن اجرایی شود.

با شرایط فعلی نمی‌توان به بازار مسکن امید داشت

پورحاجت در پایان به بورس نیوز گفت: در خصوص تسهیل فضای کسب و کار برای بخش خصوصی باید گفت مهمترین عوامل بازگشت سرمایه در حوزه سرمایه گذاری است. بازگشت سرمایه در حوزه مسکن بلند مدت بوده و مشمول زمان است که سرمایه‌گذاری در این حوزه را با مشکل مواجه می‌کند. اعطای مجوز در حوزه مسکن زمان بر است ، خود شهردار تهران هم بر این موضوع  باورد دارد و صحبت از رفت و آمد۹ ماهه برای دریافت مجوز و پروانه ساخت به میان می آورد . تا به حال هیچ برنامه عملی برای رفع این مشکل تدبیر نشده است در این شرایط نمی‌توان از حوزه مسکن انتظار خروج از رکود یا بازدهی در کوتاه مدت را داشت.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گام‌های لرزان بازار سهام در مسیر صعودی
ظهور فروشندگان در بازار سهام

گام‌های لرزان بازار سهام در مسیر صعودی

پیوند بازار سهام و املاک در صندوق املاک
در سازمان بورس و اوراق بهادار رخ داد؛

پیوند بازار سهام و املاک در صندوق املاک

ارسال نظر