بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
رئیس سازمان امور مالیاتی:

روش شناسایی خانه های خالی درست نیست

روش شناسایی خانه های خالی درست نیست
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: طبق آمار وزارت راه و شهرسازی ۵۲۰ هزار خانه خالی وجود دارد، اما روش شناسایی غلط بوده و ۲۱۶ هزار اعتراض در این باره صورت گرفته است.
کد خبر : ۲۶۴۲۱۴

روش شناسایی خانه های خالی اشتباه است

بورس نیوز: داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه یکی از مشکلات امور مالیاتی شرکت‌های کاغذی هستند اظهار کرد: به دنبال حل مشکلات سامانه فعلی مودیان مالیاتی هستیم که با اصلاح ان از یک نظام اطلاعات لکه‌ای به یک نظام اطلاعاتی جامع می‌رسیم.

وی ادامه داد: راه سختی را برای پیاده سازی آن داریم و امکان ریز داده‌های اقتصادی بیش از هشت میلیون فعال اقتصادی نیاز به دوران گذار دارد.

منظور تصریح کرد: در پایانه فروشگاهی نیاز به طراحی عملیات هستیم و امیدواریم که با نظرات کارشناسی قانون را به درستی اجرا کنیم، اگر بتوانیم این قانون را اجرا کنیم به یک سامانه مالیاتی مترقی در تراز جهانی خواهیم رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: موضوع دیگر دو قانون مالیات بر درآمد و مالیات بر عایدی سرمایه بوده که فعلاً در مجلس و در حال پالایش است، این دو قانون جدید مکمل ظرفیت‌های قانون گذاری نظام مالیاتی جدید بوده و این قانون هنوز جای کارشناسی و تأمل دارد.

وی با اشاره به قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در بحث عایدی سرمایه و بستر اجرایی باید قانون فروشگاهی را در نظر بگیریم و باید امکان مالیات اشخاص به اشخاص و اشخاص به بخش تجاری را فراهم کنیم.

منظور تصریح کرد: سیاست‌های مالیاتی باید همسو با سیاست‌های دیگر اقتصادی باشد به طوریکه مالیات ستانی با اهداف حمایت از اشتغال، حفظ ارزش پولی کشور هماهنگ باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مالیات ستانی درست می‌تواند در مقابله با پولشویی و فساد‌های دیگر باشد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: مالیات مستغلات در کشور ما بسیار کم گرفته شده در صورتی که باید بسیار بیشتر از این باشد به طوریکه یک ظرفیت بلااستفاده در مالیات مستغلات داریم.

منظور خاطرنشان کرد: باید بحث شود که چرا قانون مالیات بر مستغلات آنقدر ضعیف اجرا شده است، در بحث مالیات بر خانه‌های خالی و وصول آن ما تمام ظرفیت را اجرایی کردیم، ولی مبنا قانون به شدت اشتباه است، طبق آمار وزارت راه و شهرسازی ۵۲۰ هزار خانه خالی وجود دارد، اما روش شناسایی غلط بوده و ۲۱۶ هزار اعتراض در این باره صورت گرفته است.

وی گفت: در شناسایی املاک خالی باید از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کنیم، مأموران شهرداری به صورت مویرگی حضور دارند در نتیجه باید از شهرداری‌ها در این باره استفاده کرد و منافع آن را به صورت نصف با شهرداری تقسیم کرد.

وی با اشاره به مالیات بر مشاغل گفت: سهم مشاغل در مالیات تنها ۵ درصد است، بیش‌از ۴میلیون اظهارنامه در این باره ارسال شده که در خود اظهاری‌ها سهم مالیاتی بسیار اندک است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر