بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
بر اساس اطلاعاتی که آمارنامه دارویی ۱۴۰۰؛

بازار دارویی ایران یک بازار ۶۳ هزار میلیارد تومانی است

بر اساس اطلاعاتی که در آمارنامه دارویی سال ۱۴۰۰ منتشر شده؛ رمدسیویر با ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بیشترین سهم ریالی بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌ است.
کد خبر : ۲۶۴۲۴۱

بازار دارویی ایران یک بازار ۶۳ هزار میلیارد تومانی است

بورس نیوز: آمارنامه دارویی شامل مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به بازار دارویی کشور شامل واردات، تولید و فروش داروهاست که با جمع‌بندی داده‌های ارسالی شرکت‌های پخش به سامانه تیتک (سامانه رهگیری و کنترل اصالت داروها) تدوین شده تا در راستای تحلیل بازار دارویی کشور و سیاستگذاری مسئولان سازمان غذا و دارو و شرکت‌های تأمین‌کننده مورداستفاده قرار بگیرد. تهیه و تدوین این آمار از سال ۱۳۶۳ آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است.

آمارنامه‌های دارویی به پژوهشگران کمک می‌کنند که تحلیلی کلی از بازار دارویی ایران داشته باشند و برای نیازمندی‌های آینده، پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌ها از آن استفاده کنند. این آمارنامه‌ها می‌توانند مورد استفاده سیاستگذاران و فعالان صنعت دارو برای برنامه ریزی در بخش تولید و یا واردات دارو، قرار بگیرند. به‌منظور انتشار آمارنامه‌های دقیق و برخط باید تمام ذینفعان از جمله تامین کنندگان و توزیع کنندگان دارو، داده‌های خود را به صورت صحیح، دقیق و برخط به سامانه‌های الکترونیکی سازمان غذاودارو (تیتک) ارسال کنند.

برای برطرف کردن نواقص آمارنامه‌های قبلی و بهینه‌سازی روند تهیه آمارنامه، سازمان غذا و دارو از اواخر سال ۹۷ اقدام به دریافت داده‌های مربوط به شرکت‌های پخش دارو از طریق سامانه تیتک به صورت برخط کرد تا بتواند آمارنامه‌ای دقیق و برخط بر اساس داده‌های شرکت‌های پخش جمع‌آوری کند.

اخیراً سازمان غذا و دارو آمارنامه دارویی سال ۱۴۰۰ را منتشر کرده است. بر اساس این آمارنامه، بازار دارویی ایران یک بازار ۶۳ هزار میلیارد تومانی است. در این بازار، ۳۰۶ تأمین‌کننده دارو، ۵۸۴ شرکت تولیدکننده دارو، ۴۳ شرکت پخش ۲۱۴۳ کد ژنریک دارویی وجود دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر