بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد؛

بازار سهام به تعادل می‌رسد؟

بازار سهام به تعادل می‌رسد؟
شاخص کل در معاملات روز قبل با کاهش بیش از ۲۰هزار واحدی، سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد. در جریان معاملات شنبه هر چند شاهد بهبود ارزش معاملات خرد بودیم اما این موضوع همراه با تشدید خروج پول حقیقی شد؛ به گونه‌ای که ۲۳ درصد ارزش معاملات خرد بازار دیروز مربوط به خروج پول حقیقی بود.
کد خبر : ۲۶۴۳۷۱

بازار سهام به تعادل می‌رسد؟

بورس نیوز: 

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: به نظر می‌رسد بازار هفته را تا قبل از شروع به کار بازار‌های جهانی مرتبط با کامودیتی‌ها با تعادل سپری کند. بازار سهام برای ابتدای هفته متعادل، اما اندکی منفی است، اگر روند کاهشی بازار‌های جهانی با مثبت جایگزین شود به نظر می‌توان به تعادلی و اندکی مثبت شدن بورس امیدوار بود. بازار در این هفته منفی بسیار بالایی را تجربه نمی‌کند، چراکه بیشترین میزان منفی را در معاملات روز شنبه به خود دید. در معاملات روز شنبه در گروهی مانند پالایشی حجم معاملات بالایی را شاهد بودیم، با این حجم بالا بورس به سمت تعادل حرکت می‌کند البته می‌تواند اندکی مثبت یا منفی باشد، اما انتظار رشد و ریزش زیادی را از بازار متصور نیستم.


وی در ادامه بیان کرد: بازار سهام در شرایطی قرار دارد که با اخبار مثبت روند صعودی سختی را به خود می‌گیرد، اما نسبت به اخبار منفی واکنش سریع از خود نشان می‌دهد. برای مثال کاهش قیمت نفت در روز پنجشنبه معاملات روز شنبه را بسیار متاثر کرد، به همین جهت بازار از نظر ساختاری در محور رشد قرار ندارد که این موضوع هم متاثر از ابهامات (بودجه، برجام، انتشار اوراق بدهی و کسری بودجه) زیادی است. در این شرایط بیشتر فعالین چشم امید به گزارش‌های آبان ماه دوخته‌اند تا شاید کف بازار سهام را تحکیم بخشد. در این بین اگر اخبار مثبتی از شرایط سیاسی کشور منتشر شود، کف بازار حفظ می‌شود و حتی احتمال صعودی شدن دارد در غیر این صورت بورس در همین نقاط تعادلی باقی می‌ماند.


اشتیاقی تشریح کرد: صنایع دارو و سیمان از آن دست گروه‌های هستند که این روز‌ها تحرکاتی را به خود دیده‌اند، البته اکثر گروه‌ها به غیر از بانکی (به دلیل اخبار ناامید کننده برجام) در برگشت بازار با رشد اندکی مواجه شده‌اند. در این بین گروه خودرو با توجه به عرضه برخی محصولات در بورس کالا و با تمرکز بر این خبر می‌تواند تا پایان هفته بازدهی خوبی را برای سرمایه‌گذاران ارائه کند. در گروه سیمان، اما افزایش نرخ پایه ۳۵ درصدی نسبت به کشف قیمت صورت می‌گیرد و به تنهای باعث سودآوری در صنعت سیمان نمی‌شود، به همین جهت بیشتر تحرکات در این گروه متاثر از هیجانات بود. به صورتی که در شرایط فعلی هم سیمان بیش از ۳۵ درصد در بورس کالا قیمت‌گذاری می‌شود، بنابراین تاثیر عملیاتی بر سودآوری شرکت‌ها ندارد.


این فعال بازار سرمایه در پایان به بورس نیوز گفت: اخباری مبنی بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منشر شده که خود محرکی برای حفظ محدوده‌های فعلی در بازار است. تا جایی که از سطح فعلی پایین نرود و کف موجود را حفظ کند، حتی امیدواریم که شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تا پایان هفته آرام بگیرد. اگر دلار نیما و آزاد در محدوده‌های فعلی باقی بماند، امیدواری‌ها برای ابقای شاخص از بین نمی‌رود.

پایان مطلب/

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۲ عاملی که بازار را قرمزپوش کرد/ ۲ گروه مناسب سرمایه گذاری
احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

۲ عاملی که بازار را قرمزپوش کرد/ ۲ گروه مناسب سرمایه گذاری

خودرو و پالایشگاهی ها دو صنعت پیشتاز هفته آتی
اشکان چهره نگار، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز؛

خودرو و پالایشگاهی ها دو صنعت پیشتاز هفته آتی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
بازار به تعادل میرسد اگر دولتهای دزد دست از سرش بردارند.