بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳
در ۱۰ ماهه سال جاری میلادی؛

سود صنعتی چین ۳ درصد کاهش یافت

سود صنعتی چین در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش یافت.
کد خبر : ۲۶۴۶۳۱

سود صنعتی چین ۳ درصد کاهش یافت

بورس نیوز: شرکت‌های صنعتی چین در دوره ژانویه تا اکتبر با شعله‌ور شدن شیوع کووید-۱۹ و اعمال محدودیت‌های ویروس جدید مانند قرنطینه‌های هدفمند که فعالیت اقتصادی را کاهش داده، شاهد کاهش بیشتر سود بودند. سود صنعتی در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۳ درصد کاهش یافت.

داده‌های اداره ملی آمار چین در امروز یکشنبه (۲۷ نوامبر) نشان داد که این در مقایسه با کاهش ۲.۳ درصدی برای ژانویه تا سپتامبر است. این دفتر از ماه جولای ارقام ماهانه مستقلی را گزارش نکرده است. سود ۲۲ بخش از ۴۱ بخش عمده صنعتی چین کاهش یافت. این دفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیوع اخیر اپیدمی‌های داخلی خطر رکود اقتصادی جهانی را تشدید کرده و شرکت‌های صنعتی با فشار بیشتری روبرو هستند.

داده‌های بد برای دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنین نشان‌دهنده بحران پرداخت بدهی در بخش املاک این کشور و کاهش شدید هزینه‌های مصرف‌کننده است. سود تولیدکنندگان در ۱۰ ماهه اول ۱۳.۴ درصد کاهش داشت که اندکی کمتر از کاهش ۱۳.۲ درصدی در ژانویه تا سپتامبر بود.

ژو مائوهوا، تحلیلگر بانک اوربرایت چین گفت: سود‌های صنعتی همچنان تحت فشار قرار گرفتند، زیرا قیمت‌ها به دلیل تقاضای ضعیف داخلی کلی کاهش یافت و هزینه‌های ورودی در برخی از بخش‌های تولیدی بالا باقی ماند. بخش‌هایی که شدیدترین کاهش را نشان می‌دهند شامل صنعت نفت، زغال‌سنگ و فرآوری سوخت می‌شد که سود آن ۷۰.۹ درصد کاهش یافت و این در مقایسه با کاهش ۶۷.۷ درصدی در ۹ ماه اول است.

برخی از بخش‌هایی که رشد سود بالایی داشته‌اند، سرعت رشد را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند. برخی از تحلیلگران اکنون بر این باورند که تولید ناخالص داخلی چین می‌تواند در سه ماهه جاری نسبت به سه ماهه سوم کاهش یابد و پیش‌بینی‌های خود در سال ۲۰۲۳ را کاهش داده‌اند و پیش‌بینی می‌کنند مسیر بازگشایی اقتصاد کند و پر از دست‌انداز خواهد بود.

تحلیلگران Nomura انتظار دارند تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم نسبت به سه ماه گذشته ۰.۳ درصد کاهش یابد. آن‌ها همچنین پیش‌بینی رشد سه ماهه چهارم خود را بر اساس سال به سال از ۲.۸ درصد به ۲.۴ درصد کاهش داده‌اند. به همین ترتیب، تحلیلگران آکسفورد اکونومیکس پیش‌بینی‌های تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خود را کاهش دادند، زیرا معتقدند گسترش اقدامات قرنطینه‌ای انتظار می‌رود.

تولید صنعتی چین در ماه اکتبر ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که انتظارات برای افزایش ۵.۲ درصدی در نظرسنجی رویترز را از دست داد و از رشد ۶.۳ درصدی سپتامبر، کاهش یافت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر