بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
وحید نکویی، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد؛

۲ عاملی که باعث جهش قیمت شد

۲ عاملی که باعث جهش قیمت شد
کارشناسان معتقدند که علت افزایش قیمت طلا و سکه در این روز‌ها، بیشتر ناشی از افزایش نرخ ارز متاثر از بالا رفتن انتظارات تورمی و از بین رفتن امید برجامی بود تا جایی که این عوامل، منجر به جهش قیمتی در دلار و طلا هم شدند.
کد خبر : ۲۶۴۶۴۸

۲ عاملی که باعث جهش قیمت شد

بورس نیوز: 

وحید نکویی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: علت افزایش قیمت طلا و سکه در این روز‌ها را بیشتر می‌توان، ناشی از افزایش نرخ ارز متاثر از بالا رفتن انتظارات تورمی و از بین رفتن امید برجامی دانست که این عوامل خود منجر به جهش قیمتی در دلار و طلا هم شدند. از سویی آمار‌های منتشر شده از جانب بانک مرکزی آمریکا درمورد تورم (۷.۷ که بهتر از پیش‌بینی‌ها بود) و افزایش نرخ بیکاری (۳.۷ بدتر از پیش‌بینی بود) نمایانگر اثرات مورد انتظار از یک سیاست انقباضی بود که با این اتفاق توانستند تورم را کنترل کنند، اما اثر دیگر این سیاست انقباضی افزایش احتمال رکود در اقتصاد این کشور بود؛ بنابراین مهار تورم و ترس از رشد بیکاری که خطر احتمال بروز رکود در آمریکا را افزایش می‌دهد از آن دست مواردی است، که انتظارات برای بالا رفتن بیشتر نرخ بهره را کاهش می‌دهد.

بازار طلا از رکود خارج شده است


وی افزود: یعنی اگر مانند ادوار قبل تصمیم بر افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره باشد، پیش‌بینی می‌شود در جلسه بعدی فدرال رزرو این رقم کمتر خواهد بود. کاهش سرعت بالا رفتن نرخ بهره یعنی کم شدن شدت، در سیاست انقباضی که منجر به کاهش فشار نزولی بر انس جهانی خواهد بود. باید گفت افزایش نرخ ارز و انس جهانی بازار طلا را از رکود خارج کرد، این روز‌ها سکه با اعداد بالایی معامله می‌شود با این ارقام حباب سکه بیش ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

حباب سکه چقدر است؟

نکویی در پایان به بورس نیوز گفت: حباب سکه به صورت تقریبی ۱۵ درصد است، چراکه قیمت ذاتی آن با توجه به متغییر‌هایی همچون انس جهانی و دلار، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. اگر روند حباب در ادوار گذشته بررسی شود، با وجود انتظار برای افزایش نرخ و با توجه به شرایط فعلی حباب ۲۰ درصدی برای سکه محتمل است. پس می‌توان انتظار داشت که با توجه به شرایط موجود سکه به سقف ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد، تا حباب ۲۰ درصدی آن معنا بگیرد.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی در انتظار بازار
محمد کمالی، کارشناس بازار سهام مطرح کرد؛

رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی در انتظار بازار

فرمان بازار در دستان خودرویی‌ها
کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سهام مطرح کرد؛

فرمان بازار در دستان خودرویی‌ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
۲ عاملی که باعث جهش قیمت شد

قیمت چی؟؟؟
تیتر را لطفا خوانا کنید