بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
معاون نظارت بازار شرکت فرابورس، ضوابط مربوط به اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا در نماد‌های معاملاتی مندرج در بازار پایه دارای بازارگردان را اعلام کرد.
کد خبر : ۲۶۴۷۹۹

اعلام ضوابط حجم مبنا در نمادهای بازار پایه دارای بازارگردان

بورس نیوز: معاون نظارت بازار شرکت فرابورس ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به مصوبه سیصد و پنجاهمین جلسه هیأت مدیره محترم شرکت فرابورس ایران مورخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۹، ضوابط مربوط به اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا در نماد‌های معاملاتی مندرج در بازار پایه دارای بازارگردان به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:

ماده واحده: ضوابط موضوع ماده ۲۲ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در خصوص اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد‌های معاملاتی مندرج در بازار پایه به شرح زیر تعیین میگردد:

۱. در خصوص نماد‌های معاملاتی دارای بازارگردان، در صورتی که میانگین نسبت حجم معاملات روزانه به حجم مبنا (۹ دهک اول) بیشتر یا مساوی ۲ باشد، حجم مبنا در قیمت پایانی نماد لحاظ نخواهد شد.

۲. در خصوص نماد‌های معاملاتی که میانگین نسبت حجم معامالت روزانه به حجم مبنا (۹ دهک اول) کمتر از ۲ باشد در صورتی که پارامتر حداقل معاملات روزانه جمیع بازارگردانان نماد مذکور بیشتر یا مساوی ۲ برابر حجم مبنای قابل محاسبه بر اساس فرمول مصوب باشد، حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد معاملاتی لحاظ نخواهد شد.

۳. در صورت خاتمه فعالیت بازارگردانی یا درخواست بازارگردان، حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد معاملاتی اعمال خواهد شد.

تبصره ۱:محاسبات موضوع بند‌های یک و ۲ این ماده طی دوره سه ماهه پیش از تاریخ تصویب این ضوابط انجام می‌شود (در صورتی که نماد‌های معاملاتی در بیش از نیمی از دوره مذکور قابل معامله بوده باشد).

تبصره ۲:بازنگری در اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا برای آن دسته از نماد‌های معاملاتی که حجم مبنا در محاسبه قیمت پایانی آن‌ها لحاظ می‌شود، بر اساس بند‌های یک و ۲ این ضوابط در پایان هر ماه انجام می‌گیرد (در صورتی که نماد‌های معاملاتی در بیش از نیمی از دوره یک ماهه قابل معامله بوده باشد).

اعلام ضوابط حجم مبنا در نمادهای بازار پایه فرابورس

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیریت عملیات بازار شرکت بورس:

۱۱ نماد بورسی و فرابورسی بازگشایی شدند

حجم مبنا ۷ نماد فرابورسی حذف شد
با صدور اطلاعیه ای از فرابورس؛

حجم مبنا ۷ نماد فرابورسی حذف شد

ارسال نظر