بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
علی عسگری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

کامودیتی، بزرگ‌ترین ریسک بازار

کامودیتی، بزرگ‌ترین ریسک بازار
رالی گروه خودرو همچنان ادامه دارد اما تنها گروه بازار خودرو نیست و هستند دیگر صنایعی که بتوانند، در این رالی همراه با گروه خودرو به رقابت بپردازند. چراکه در سطح جهانی افزایش نرخ کامودیتی‌ها را شاهد بودیم از طرفی در هفته‌ای که گذشت نرخ ارز نیما هم صعودی بود، باید دید این دو عامل می‌توانند ترکیب پیشتازی صنایع را تغییر دهند.
کد خبر : ۲۶۴۸۴۷

کامودیتی، بزرگ‌ترین ریسک بازار

بورس نیوز: 

علی عسگری، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ در بازار جهانی، تحت تأثیر نرخ بهره در آمریکا و شروع مجدد محدودیت‌های کرونایی در چین به نظر می‌رسد، کامودیتی بزرگ‌ترین ریسک بازار سهام محسوب می‌شود. از طرف دیگر رشد نرخ دلار نیما را در هفته قبل شاهد بودیم که خبر خوبی برای بورس است. درنتیجه با برآیند این موضوعات و در نظر گرفتن نرخ بهره بانک‌ها و نرخ اوراق گام نمی‌توان، انتظار زیادی از بازار سهام برای هفته پیشرو داشت و این بازار مانند هفته قبل روندی با نوسان کم را به خود می‌بیند.


وی افزود: اگر وضعیت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی رشد کند و بهتر شود (هشدار این اتفاق را در روزهای گذشته دیده بودیم، کاهش شاخص دلار منجر به بهبود وضعیت بازار‌های جهانی شد) با همراهی قیمت دلار فعلی به نظر می‌رسد، بازار سهام آماده حرکت خواهد بود.


اگر کامودیتی پایین آید سود ۳ ماهه محقق نمی‌شود


این فعال بورسی تشریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی کشور‌های اروپایی، اقتصاد چین، آمریکا و پیش‌بینی‌های انجام‌شده در مورد کامودیتی‌ها، انتظاری برای تغییرات قابل‌توجه در روند این دست محصولات را متصور نیستم؛ به همین جهت به نظر نمی‌رسد شاخص کل رقم بالایی را تجربه کند. از سویی دیگر ارقام پایینی را برای بازار پیش‌بینی نمی‌کنم، چراکه بورس خود در ارزندگی قرار دارد؛ مگر اینکه نرخ کامودیتی‌ها به پایین‌تر از ارقام فعلی برسد، تا بعضی از شرکت‌های بورسی در تحقق سود ۳ ماهه خود ناتوان بمانند.


این صنایع را دنبال کنید


عسگری در پایان به بورس نیوز گفت: به نظر می‌رسد گروه سیمانی‌ها می‌تواند در این هفته از پیشتازان باشند، از طرفی قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو تا حد زیادی کاهش پیداکرده و در بورس کالا عرضه‌های انجام‌شده است. با تقویت روند عرضه خودرو در بورس کالا می‌توان انتظار روند رشدی شاخص گروه خودرو را داشت. در کنار آن‌ها صنعت غذا و دارو به‌واسطه افزایش نرخ ارز، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و وجود تورم احتمال بازدهی بالایی دارند. برخی تک سهم‌ها هم به دلیل بنیادی (نرخ خوراک و فرمت فروش) می‌توانند در این رقابت قرار بگیرند، به نظر می‌رسد بخش بزرگ بازار که کامودیتی‌محور نیستند شاید وضعیت مناسبی را در بورس داشته باشند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟
فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری پیش‌بینی کردند:

کدام گروه ها پیشتازان این هفته خواهند بود؟

ارسال نظر