بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰
اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

۳ عامل ریزش قیمت سهام استقلال/ مالک ۵۰ درصد باقی‌مانده چه کسی است؟

۳ عامل ریزش قیمت سهام استقلال/ مالک ۵۰ درصد باقی‌مانده چه کسی است؟
با تمام افت وخیز‌هایی که در عرضه سهام استقلال و پرسپولیس بود، این دو باشگاه ورزشی بورسی شدند. البته این اقدام، کم حاشیه به همراه نداشت، حال اما استقلال با ضرر بیش از ۳۳ درصدی و افت قیمت در ارزش سهام به کار خود ادامه می‌دهد، دلایل این ریزش‌ها هرچه باشد،شاید نتایج اقدامات گذشته است.
کد خبر : ۲۶۴۹۴۶

۳ عامل ریزش قیمت سهام استقلال/ مالک ۵۰ درصد باقی‌مانده چه کسی است؟

بورس نیوز:

اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: باید گفت در خبر‌ها شنیده می‌شود که مدیرعامل باشگاه استقلال بیان می‌کند، ریالی پول داخل باشگاه نیست؛ سوالی مطرح می‌شود که ۳۵۰ میلیارد تومان کجا مصرف شده است. از طرفی عرضه سهام باشگاه استقلال به منظور ایجاد جاذبه در بین عموم مردم برای خریداری اوراق سهام در عرضه عمومی و پذیره نویسی آن، به طور اصولی با قیمت پذیره نویسی اندکی پایین‌تر از قیمت سهم، پس از افزایش سرمایه تعیین شد. از سویی دیگر ارزش‌گذاری به نرخ روز برای عرضه سهام به صورت بلوکی استفاده می‌شود، اما این سهام خرده فروشی شده است، پس می‌توان گفت که ریزش‌های فعلی ناشی از این دو عامل است.


وی ادام داد: هنگامی که قیمت سهام بلوکی ارزش‌گذاری شود، برای خرید بالایی ۵۰ درصد است چراکه با ۳ سیت سهامداران جدید می‌توانند، دارایی‌های آن شرکت را نقد کنند. در صورت واگذاری به عموم، اختیاری برای ارزش‌گذاری به صورت نرخ روز وجود ندارد. استقلال با قیمت روز ارزش‌گذاری شده است که معادل ۳ همت می‌شود، زمین، استادیوم، مجموعه ورزشی و برند آن جزو دارایی‌های باشگاه به حساب می‌آید، بنابراین سهام به قیمت روز واگذار شده است.

 




سودآوری اصل ورود به بورس


غلامی با اشاره به آیین‌نامه قیمت‌گذاری تشریح کرد: شرکتی که قصد ورود به بورس را دارد، عرضه اولیه آن بر اساس سودآوری است. تا به حال هیچ شرکتی بدون سودآوری یا حتی زیان‌ده وارد بورس نشده است. ممکن نیست شرکتی به ارزش روز عرضه اولیه شود، معمول است که ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزش روز عرضه اولیه تلقی شود. حتی اگر شرکتی هم این کار را انجام دهد سازمان بورس اجازه نمی‌دهد که عرضه اولیه آن‌ها با قیمت روز انجام شود. در عرضه استقلال و پرسپولیس با وجود اینکه سلب حق تقدم بود، قیمت سهام قبل از افزایش سرمایه برای محاسبه فرمول حق تقدم، ارزش روز خالص دارایی مبنا قرار گرفت. چراکه در آن زمان شرکت قیمت تابلو نداشت تا بتوان ارزش آن را محاسبه کرد.

 



 

مالکیت ۵۰ درصد باقی مانده چه کسی است؟


وی در پایان به بورس نیوز گفت: سهامدار عمده هم می‌تواند در ریزش‌های قیمت سهام استقلال تاثیرگذار باشد، باید تعیین کرد مدیریت باشگاه با چه کسی است. مالکیت ۵۰ درصد باقی مانده در باشگاه مشخص نیست چراکه طرف مقابل برای شراکت بسیار مهم است، چه کسی مالک شرکت خواهد شد، آیا مالکیت آن در دستان دولت است. خود من معتقد بودم، که ابتدا باید تکلیف سهامدار عمده مشخص شود و بعد از عرضه اولیه را انجام دهند.

 

سابقه معاملات

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
خصوصی‌سازی و بورس؛ قانون گل زده در خانه حریف ...
چالش قانونی ورود استقلال و پرسپولیس در استودیو بورس‌نیوز بررسی شد؛

خصوصی‌سازی و بورس؛ قانون گل زده در خانه حریف ...

جنگ زرگری "من عرضه کردم" در زیرمجموعه وزارت اقتصاد؛

گام به گام با سیاه‌چاله مالی استقلال و پرسپولیس

ابهامات سرخابی‌ها؛ استقلال ۳۰، پرسپولیس ۲۷
بورس‌نیوز گزارش حسابرسی سرخابی‌ها را منتشر کرد؛

ابهامات سرخابی‌ها؛ استقلال ۳۰، پرسپولیس ۲۷

ارسال نظر