بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
محسن بشر دوست، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد:

احراز هویت آسان اما؛ فرآیند سخت

احراز هویت آسان اما؛ فرآیند سخت
با توجه به عرضه خودروهایی پرتیراژ در بورس کالا، شاید افراد زیادی به فکر خرید خودرو از بورس افتاده باشند. البته سوالاتی برای این کار مطرح است؛ ابتدا اینکه فرآیند این کارچگونه است، پیش‌نیاز آن چیست و چه اقداماتی برای خرید خودرو از بورس کالا لازم است.
کد خبر : ۲۶۴۹۶۲

احراز هویت آسان، اما فرآیند سخت

بورس نیوز:

محسن بشر دوست، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا بی‌شک برای بازار خودرو بهتر است، چراکه اصطلاح قرعه‌کشی یا لاتاری را در صنعت خودرو از بین می‌برد. در شرایط لاتاری و قرعه‌کشی مشخص نیست خریدار واقعی چه کسی است، به فرض ۵ هزار خودرو برای قرعه‌کشی وجود داشت که افراد خیلی کمی برنده این قرعه‌کشی می‌شدند. عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند و مشتری تا جایی که صرف داشته باشد خرید‌ها را باقیمت مدنظر خود انجام می‌دهد. از سویی با این اقدام دست تعدادی واسطه‌ها که در بازار قیمت را تعیین می‌کردند، کوتاه شده است.

وی افزود: موضوع حائز اهمیت نفع سهامداران از سود بری تولیدکننده است. البته تفاوت میان قیمت معامله‌شده، باقیمت پایه خودرو وجود دارد، البته که در بخش‌های مختلف درصدی شامل تخفیف می‌شود، اما نباید از این نکته غافل شد؛ امیدواریم این قضیه درست نباشد و کل درآمد عاید خودروساز شود.

معاملات با حراج باز زمان‌بر است

این معامله‌گر کالایی تشریح کرد: از منظر کارگزار باید اعلام کنم، باید زیرساخت‌ها ازلحاظ معاملاتی ارتقا و بهبود پیدا کند که کار کارگزاران هم آسان شود. الان مقدار کمی خودرو عرضه می‌شود؛ در صورت تداوم و افزایش عرضه خودرو، کار کاربر معامله‌گر در کارگزاری خیلی سخت می‌شود. امیدوارم در این زمینه خود کارگزاری و یا مدیران اجرایی نظری مثبت داشته باشند، گویا یک بخش ویژه‌ای می‌طلبد اگر معاملات ادامه‌دار شود. از طرفی تداخل معاملات با دیگر بخش‌ها وجود دارد حتی باوجود نرم‌افزار‌های تسهیل‌کننده، اما مراحل زیادی درروند خرید باید سپری شود. بستر معاملات با خلل مواجه نیست چراکه با این حجم بستر معاملاتی کشش لازم را دارد؛ معامله خودرو به‌صورت حراج باز انجام می‌شود به همین جهت معاملات، زمان‌بر است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته تالار‌های بورس کالا به ثباتی رسیده‌اند؛ به عنوان مثال در گذشته صبح معاملات تالار فلزات، بعدازظهر پتروشیمی و در زمان بینابینی هم معاملات سیمان انجام می‌شد. اما در حال حاضر صبح معاملات تالار خودرو آغاز می‌شود و تایم لاین معاملات آن مشخص نیست، به همین جهت این موضع برای کارگزاران فرسایشی می‌شود.

احراز هویت آسان، اما فرآیند سخت

بشر دوست بیان کرد: با توجه به مکانیزم‌هایی که تاکنون در بورس کالا استفاده‌شده، مکانیزم معامله و عرضه خودرو بهترین آن‌هاست. در بحث کدگیری در یک تا ۳ سال گذشته با موضوع سهام عدالت و فراگیر شدن بورس اوراق بهادار درصد زیادی از جامعه کد بورسی دارند و احراز هویت شده‌اند. مراحل ابتدایی برای خرید خودرو به‌نوعی تسهیل شده، اما فرایند معامله شاید برای کسی که ذهنیتی ندارد مقداری گنگ باشد. شاید اگر حالت تک قیمتی که در گذشته برای برخی محصولات دیگر استفاده می‌شد اکنون نیز برای این خودرو‌ها وجود داشت، نتایج خوشایندی را به همراه نداشت. در این حالت ممکن بود همین خودروی ۲۰۷ را هر شخص با نرخی متفاوت خرید کند. مکانیزم حراج باز شاید برای عامه افراد گنگ باشد، اما با راهنمایی کارگزاری‌ها ممکن است خرید با بهترین قیمت انجام شود.

قیمت پایه ملاک معاملات نیست

این فعال بازار سهام در پایان به بورس نیوز، گفت: قیمت پایه در معاملات خودرو هیچ اهمیتی ندارد، در طول فرآیند کشف نرخ در بورس کالا، بازار است که قیمت تعیین را می‌کند. عرضه، تقاضا، قیمت بازار و چشم‌اندازی که برای ماه‌های آتی و موعد تحویل فعالان متصور هستند نیز در تعیین قیمت تأثیرگذار است. قیمت پایه حتی امکان تعدیل هم دارد. با توجه به اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار خودرو قیمت پایه تنها در میزان پیش دریافت و ورودی کمی تأثیرگذار است. این موضوع در محصولات دیگر هم دیده‌شده، حتی هم‌زمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت پایه بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، اما قیمت در تابلو مختلف بود.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عرضه خودرو در محیط دلالی سودی ندارد
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

عرضه خودرو در محیط دلالی سودی ندارد

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند
مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

منابع دولتی کم شود به بازار دست‌اندازی می‌کند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
بورس کالا هم برای پولدارها و دلالهاست چون اکثر مردم برای تعویض خودرو از قبل پول آماده ندارن بریزن حساب باید خودرو قبلی خودشونو بفروشن که چون معلوم نیست بتونن بخرن این ریسک رو نمیکنن . آخرشم همون دلال 50 درصد میکشه روش و میده مردم عادی